Przepisy, które zakażą wyprzedzania pojazdów ciężarowych przez inne ciężarówki na drogach ekspresowych i autostradach trafiły do Sejmu. Mogą zacząć obowiązywać już od lipca.
Zapowiadane wcześniej zmiany zostały zapisane jako autopoprawka do nowelizacji ustawy o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym (chodzi o projekt o zniesieniu opłat za państwowe autostrady).
W myśl projektu, samochody ciężarowe o masie powyżej 3,5 t (kategoria N2 i N3) nie będą mogły wyprzedzać innego pojazdu na drodze ekspresowej lub autostradzie o dwóch pasach ruchu w jednym kierunku.
Wyjątkiem będzie sytuacja, gdy pojazd wyprzedzany porusza się z prędkością znacznie niższą niż dopuszczona dla pojazdów ciężkich. Różnica prędkości – jak zaznaczono – musi być na tyle znacząca, żeby wykonanie manewru wyprzedzania mogło się odbyć w sposób nieutrudniający i niespowalniający ruchu na lewym pasie ruchu autostrady lub drogi ekspresowej.
Projektowane przepisy ma wyeliminować z dróg zjawisko tzw. wyścigu słoni, kiedy to manewr wyprzedzania odbywa się miedzy dwoma pojazdami jadącymi z porównywalną, maksymalną dla siebie prędkością. Powoduje to niebezpieczne sytuacje, wymuszając nagłe hamowanie aut jadących szybciej, prowadzi też do blokowania drogi przez pojazdy w praktyce przez dość długi czas jadące obok siebie.
Z zakazu wyprzedzania wyłączone mają być pojazdy wykonujące na drodze prace porządkowe, remontowe lub modernizacyjne. Te pojazdy mogą być wyprzedzane przez ciężarówki.
Rządowa autopoprawka reguluje także sposób poruszania się ciężarówek na drogach z trzema lub większą liczną pasów ruchu. Te przepisy mają dostosować krajowe regulacje do Konwencji o ruchu drogowym sporządzonej z Wiednia. Wprowadzają zasadę, zgodnie z którą prowadzący pojazd ciężarowy powyżej 3,5 t. na drodze z przynajmniej trzema pasami ruchu w jednym kierunku, jest zobowiązany do zajmowania jednego z dwóch pasów położonych najbliżej prawej krawędzi jezdni. W obrębie węzła, gdzie są pasy włączeń i wyłączeń kierujący ciężarówką powinien natomiast wybrać jeden z dwóch pasów ruchu odpowiedni dla kierunku jazdy, znajdujący się najbliżej prawej krawędzi jezdni.
Te przepisy będą rozpatrywane razem z regulacjami dotyczącymi zaniechania poboru opłat od aut osobowych na państwowych autostradach. Jeśli na etapie prac parlamentarnych nie zostanie dla nich ustalona inna data wejścia w życie, zaczną obowiązywać od 1 lipca.