Partner serwisu
Polityka i prawo

Wiceminister funduszy i polityki regionalnej zapowiedział rewizję KPO

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
26-02-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

POLITYKA I PRAWO
Wiceminister funduszy i polityki regionalnej zapowiedział rewizję KPO
fot. Platforma Obywatelska RP / lic. CC BY-SA 2.0
Jacek Protas, sekretarz stanu w resorcie funduszy i polityki regionalnej, zapowiedział rewizję Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Rozmowy z Komisją Europejską w tej sprawie mają się rozpocząć już w marcu. Konieczność przeprowadzenia zmian w tym zakresie podyktowana jest przede wszystkim brakiem możliwości zrealizowania pierwotnie zaplanowanych projektów w przewidzianych harmonogramach.

Długotrwały spór rządu Prawa i Sprawiedliwości z Komisją Europejską w sprawie praworządności, w szczególności w kontekście organizacji sądów powszechnych i odpowiedzialności dyscyplinarnej sędziów, spowodował wstrzymanie wypłaty dużej części środków unijnych dla Polski. Polska przez kolejne kwartały była pozbawiona zarówno funduszy zaplanowanych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (popularnie określanego po prostu mianem KPO), jak i środków Funduszu Spójności. Spowodowało to wyhamowanie inwestycji infrastrukturalnych w wielu obszarach, czego przykładem jest transport kolejowy.

Po zmianie władzy w grudniu 2023 roku przedstawiciele nowej większości parlamentarnej sygnalizowali, że priorytetem rządu będzie doprowadzenie do jak najszybszego odmrożenia wypłat funduszy europejskiej. Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w ubiegłym tygodniu, przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen ogłosiła odblokowanie wypłat środków unijnych dla Polski, motywując podjętą decyzję obserwowanymi “wysiłkami Polski na rzecz przywrócenia praworządności”. Wartość wypłat ma wynieść 137 mld euro, co przy obecnych kursach walut odpowiada ponad 590 mld zł.

Długotrwałe wstrzymywanie wypłat spowodowało jednak, że harmonogramy projektów przewidzianych do realizacji w ramach KPO stały się całkowicie nierealne. Niektóre inwestycje zostały zarzucone z innych powodów, jak chociażby projekt PKP Intercity dotyczący zakupu 38 składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 wielosystemowymi lokomotywami elektrycznymi. Wielu inwestycji nawet nie rozpoczęto, co dotyczy na przykład projektów w zakresie transformacji cyfrowej służby zdrowia i modernizacji szpitali powiatowych. Dlatego przedstawiciele rządu deklarują przeprowadzenie zmian w KPO. – Chcę państwa poinformować, że jako Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej w tej chwili jesteśmy na ostatnim etapie przygotowania do rewizji KPO. Oznacza to tyle, że zebraliśmy informacje z poszczególnych resortów, dysponentów środków na KPO, o tym jakie zmiany w tym planie chcieliby wprowadzić, wynikające przede wszystkim z tego, że mamy 2,5 roku opóźnienia w jego realizacji – powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jacek Protas podczas briefingu prasowego w Lidzbarku Warmińskim.

Wiceminister Protas podkreślił, że rząd jest zdeterminowany, aby wykorzystać 60 mld euro przewidzianych do wydatkowania w ramach KPO. – Do tej pory nic się nie działo, do tej pory mieliśmy zablokowane te środki, więc zrozumiałe, że nie jesteśmy w stanie pierwotnie przygotowanego programu w pełni zrealizować – zauważył. Jacek Protas wskazał również, że terminy realizacji projektów w ramach KPO są bardzo napięte – powinny one zostać ukończone do końca sierpnia 2026 roku. Oznacza to, że do tego czasu do Komisji Europejskiej powinny wpłynąć ostatnie wnioski dotyczące wypłaty środków. Istnieje jednak szansa, że uda się wydłużyć okres realizacji projektów w ramach KPO.

– Jeżeli również inne kraje europejskie będą miały trudności, żeby wykorzystać w pełni te środki, to być może stworzy się jakaś koalicja, dzięki której będzie można ten deadline przesunąć – zauważył sekretarz stanu w MFiPR. W tym miejscu należy dodać, że prawdopodobieństwo, że tak właśnie się stanie, należy ocenić jako bardzo wysokie. Wiele państw członkowskich Unii Europejskiej ma poważne problemy z terminowością realizacji projektów zgłoszonych w ramach KPO. Przykładowo we Włoszech zakończenie inwestycji do końca sierpnia 2026 w przypadku co najmniej jednej czwartej z nich jest całkowicie nierealne. Ów stan rzeczy spowodowany jest, mówiąc najoględniej, uwarunkowaniami biurokratycznymi – zarówno po stronie Włoch, jak i Komisji Europejskiej. Jednocześnie Włochy wcale nie wypadają źle na tle innych państw.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Polska dostanie 137 mld euro z UE. Premier: Mamy to!

Polityka i prawo

Polska dostanie 137 mld euro z UE. Premier: Mamy to!

ep. 23 lutego 2024

Pieniądze z KPO wspierają budowę obwodnic

Drogi i autostrady

Pierwszych 5 mld euro z KPO wpłynęło do Polski

Polityka i prawo

Pierwszych 5 mld euro z KPO wpłynęło do Polski

Mikołaj Kobryński 28 grudnia 2023

PKP PLK zmodernizuje przejazdy w ramach KPO

Polityka i prawo

PKP PLK zmodernizuje przejazdy w ramach KPO

Mikołaj Kobryński 27 listopada 2023

Komisja Europejska akceptuje zmieniony KPO. Najwięcej zyska energetyka

Polityka i prawo

Komisja Europejska akceptuje zmieniony KPO. Najwięcej zyska energetyka

Magdalena Skłodowska, WysokieNapiecie.pl 24 listopada 2023

Kiedy doczekamy się odblokowania KPO?

Polityka i prawo

Kiedy doczekamy się odblokowania KPO?

Mikołaj Kobryński 23 października 2023

Zobacz również:

Polska dostanie 137 mld euro z UE. Premier: Mamy to!

Polityka i prawo

Polska dostanie 137 mld euro z UE. Premier: Mamy to!

ep. 23 lutego 2024

Pieniądze z KPO wspierają budowę obwodnic

Drogi i autostrady

Pierwszych 5 mld euro z KPO wpłynęło do Polski

Polityka i prawo

Pierwszych 5 mld euro z KPO wpłynęło do Polski

Mikołaj Kobryński 28 grudnia 2023

PKP PLK zmodernizuje przejazdy w ramach KPO

Polityka i prawo

PKP PLK zmodernizuje przejazdy w ramach KPO

Mikołaj Kobryński 27 listopada 2023

Komisja Europejska akceptuje zmieniony KPO. Najwięcej zyska energetyka

Polityka i prawo

Komisja Europejska akceptuje zmieniony KPO. Najwięcej zyska energetyka

Magdalena Skłodowska, WysokieNapiecie.pl 24 listopada 2023

Kiedy doczekamy się odblokowania KPO?

Polityka i prawo

Kiedy doczekamy się odblokowania KPO?

Mikołaj Kobryński 23 października 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5