Wykonanie dodatkowych pomiarów hałasu w czterech miejscowościach w gminie Szemud na Pomorzu planuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Mieszkańcy gminy mieszkający w pobliżu oddanej niedawno do użytku Trasy Kaszubskiej w ciągu S6 skarżą się bowiem na hałas.
Chodzi o ponad 40-kilometrowy odcinek S6 z Gdyni do Bożegopola Wielkiego, który został oddany do użytku w grudniu 2022 roku. Mieszkańcy gm. Szemud (pow. wejherowski), którzy mieszkają w pobliżu nowej trasy, skarżą się na hałas. Zdaniem posła Marka Biernackiego w miejscowościach Bojano, Chwaszczyno, Dobrzewino i Koleczkowo trzeba postawić ekrany akustyczne.
– Osiedla i domy nie zostały w sposób skuteczny zabezpieczone przed narastającym hałasem, który będąc już i tak dolegliwym, wzrasta proporcjonalnie do wzrostu popularności korzystania z trasy. Nadal nie podjęto żadnych wymiernych działań zmierzających do sporządzenia prawidłowego projektu i budowy ekranów akustycznych na pełnej długości trasy – skarżył się parlamentarzysta w interpelacji do ministra infrastruktury.
Biernacki przypomniał, że „konieczność prawidłowej instalacji ekranów akustycznych, czyli nie tylko wyrywkowo i wybiórczo, była wielokrotnie postulowana przez zainteresowanych mieszkańców”. – Wszelkie zaobserwowane działania podmiotów odpowiedzialnych zmierzają w kierunku jedynie częściowego i znikomego ustawienia ekranów i to w miejscach, które nie chronią okolicznych mieszkańców. Wysoce prawdopodobne jest to, że obecny, całodobowy hałas, narastający także w chwilach zmiany warunków pogodowych, może przekraczać normy wskazane w rozporządzeniu Ministra Środowiska – uważa Biernacki.
Do pisma odniósł się już Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, urzędnicy nie zbagatelizowali skarg, ale też nie złożyli kategorycznych deklaracji. – Planujemy wykonanie dodatkowych pomiarów hałasu w miejscowościach: Bojano, Chwaszczyno, Dobrzewino, i Koleczkowo. Wnioski z tzw. analizy porealizacyjnej pozwolą na ocenę rzeczywistego hałasu, a w przypadku stwierdzenia przekroczenia dopuszczalnych norm, na podjęcie dalszych działań – zapowiada Weber.
Urzędnik przypomniał, że podstawą wydania decyzji dla budowy S6 i lokalizacji ekranów akustycznych (w niektórych miejscach zostały postawione) był m.in. raport o oddziaływaniu na środowisko, w którym zostały wykonane m.in. analizy wpływu hałasu na sąsiednią zabudowę mieszkaniową. – Uwzględniliśmy dwa horyzonty czasowe: dla roku oddania do użytkowania oraz dla 2031 roku. Po przeprowadzonych badaniach, na podstawie wyników analiz w porze nocnej dla roku 2031, czyli „najbardziej odległego niekorzystnego horyzontu”, zostały zaprojektowane zabezpieczenia akustyczne dla miejsc, gdzie stwierdzono przekroczenie dopuszczalnych poziomów hałasu – wyjaśnia Weber
Przypomnijmy, że w ramach budowy Trasy Kaszubskiej powstało 66 obiektów inżynierskich. Jednym z największych obiektów jest przeszło 200-metrowa estakada w Milwinie, która przechodzi nad głęboką doliną leśną na wysokości blisko 30 m.
Koszt inwestycji wraz z projektowaniem, wykupem gruntów, nadzorem i pracami budowlano-montażowymi wynosi przeszło 2,1 mld zł. Budowa drogi ekspresowej S6 Bożepole Wielkie – Gdynia została dofinansowana z funduszy Unii Europejskiej – Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko kwotą ponad 984 mln zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.