Zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych usługi publiczne wykonywane lub zlecane przez większe samorządy powinny być realizowane z wykorzystaniem pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi. W praktyce tego nie robią. Rząd planuje wycofać niedziałające przepisy.
Chodzi o obowiązek wynikający z art. 35 ust. 2 i 3 oraz przepisów epizodycznych zawartych w art. 68 ust. 2 ustawy o elektromobilności. Nakłada on na jednostki samorządu terytorialnego liczące powyżej 50 tys. mieszkańców obowiązek wykonywania i zlecania wykonania zadań publicznych z zapewnieniem odpowiedniego udziału pojazdów elektrycznych lub napędzanych gazem ziemnym. Udział tych pojazdów powinien wynosić 30 procent.
Przepis ten, choć obowiązuje od 2022 r. w praktyce był trudny do zrealizowania i samorządy go nie przestrzegały. W 2022 roku 24 proc. spośród 74 gmin nie realizowało żadnego zadania publicznego z wykorzystaniem floty pojazdów na poziomie wymaganym ustawą, a jedynie 6 jednostek realizowało w ten sposób więcej niż 7 zadań publicznych. Aż 85 proc. powiatów oraz 56 proc. województw nie realizuje w sposób zgodny z ustawą o elektromobilności żadnego zadania publicznego.
Rząd planuje wycofać te przepisy. Uchylone mają być art. 35 ust. 2, 3 i 4 oraz przepisy epizodyczne zawarte w art. 68 ust. 2 ustawy o elektromobilności (ust. 2 i 3 mówią odpowiednio o wykonywaniu i zlecaniu zadań z wykorzystaniem floty zasilanej paliwami alternatywnymi, natomiast ust. 4, który jeszcze nie wszedł w życie miał wyłączyć z tego obowiązku sprzęt wykorzystywany do letniego i zimowego utrzymania dróg).
Jak stwierdził projektodawca, dane o liczbie podmiotów przestrzegających przepisy potwierdzają, że określone ustawowo progi są trudne do osiągnięcia w zakładanym czasie. Wraz z uchyleniem przepisów o obowiązku korzystania z pojazdów elektrycznych zniesione zostaną przepisy, które określały konsekwencje ich nieprzestrzegania – umowy niespełniające ustawowego obowiązku miały wygasnąć z końcem 2025 r.
Przepisy zmieniające ustawę o elektromobilności mają być przyjęte przez rząd w IV kwartale 2024 r.
Zniesienie wymogu korzystania z pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi nie dotyczy pojazdów komunikacji publicznej. w tym przypadku zmiana przepisów pójdzie w innym kierunku. Więcej na temat
TUTAJ