Rada nadzorcza Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście odwołała wszystkich członków zarządu spółki – prezesa zarządu Krzysztofa Urbasia oraz Jacka Cichockiego i Daniela Stachiewicza. Do pełnienia obowiązków prezesa zarządu oddelegowany został dr hab. Stanisław Iwan, członek rady nadzorczej. To profesor Politechniki Morskiej w Szczecinie, dziekan Wydziału Inżynieryjno-Ekonomicznego Transportu.
Przełom stycznia i lutego przyniósł pierwsze zmiany personalne w radach nadzorczych i zarządach spółek z udziałem Skarbu Państwa.
Jak informowaliśmy wczoraj na łamach “Rynku Infrastruktury”, większość członków rady nadzorczej Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście została odwołana, a na ich miejsce zostały powołane nowe osoby. Stanowisko prokurenta stracił od razu Dariusz Śpiewak, kojarzony z posłem do Parlamentu Europejskiego Joachimem Brudzińskim, który według wielu informacji medialnych miał być “szarą eminencją” w spółce.
W dniu 31 stycznia rada nadzorcza ZMPSiŚ postanowiła odwołać cały dotychczasowy zarząd spółki. Przypomnijmy, że w jego skład wchodzili prezes zarządu Krzysztof Urbaś, wiceprezes zarządu ds. infrastruktury Jacek Cichocki oraz wiceprezes zarządu ds. ekonomiczno-finansowych Daniel Stachiewicz. Odwołany prezes zarządu miał duże doświadczenie w branży, w której pracował od 1982 roku. W latach 1998-2002 zasiadał we władzach gdańskiego portu morskiego. Dotychczasową funkcję sprawował natomiast od 2019 roku. Wcześniej był związany m.in. z Polską Żeglugą Morską. Na stanowisku prokurenta pozostaje w dalszym ciągu Joanna Habelman.
Rada nadzorcza oddelegowała jednocześnie jednego ze swoich członków, dr. hab. Stanisława Iwana, do czasowego wykonywania czynności prezesa zarządu ZMPSiŚ. To profesor Politechniki Morskiej w Szczecinie i dziekan Wydziału Inżynieryjno-Ekonomicznego Transportu. Nie wiadomo, czy nowy p.o. prezesa zarządu będzie kierował portami morskimi w Szczecinie i Świnoujściu dłużej. Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka sygnalizował bowiem, że w przypadku podjęcia przez radę nadzorczą decyzji o odwołaniu zarządu, co właśnie się stało, ogłoszony zostanie konkurs. – Nowy zarząd portowej spółki zostanie wyłoniony w procedurach transparentnych, a osoby na te stanowiska będą musiały mieć odpowiednie kompetencje – mówił sekretarz stanu w resorcie infrastruktury.
Niedawno ZMPSiŚ przedstawił
informacje dotyczące przeładunków w Szczecinie i Świnoujściu w 2023 roku. W porównaniu z rekordowym rokiem 2022 odnotowano spadek przeładunków o 4% – do poziomu 35,3 mln ton. Na nieznaczny regres wpływ miały duże spadki przeładunków węgla kamiennego i rud, a także drobnicy promowej, które zrekompensowały bardzo dobre wyniki w przeładunkach paliw płynnych i zbóż, czy też wyrobów metalurgicznych i nawozów sztucznych z Ukrainy. Spółka pracuje również z belgijsko-katarskim konsorcjum oraz Urzędem Morskim w Szczecinie nad projektem budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu.