Partnerzy serwisu:
Polityka i prawo

S3 z unijnym dofinansowaniem. W sumie GDDKiA otrzymała już ponad 2,5 mld zł z FEnIKS

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
13-09-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
GDDKiA

Podziel się ze znajomymi:

POLITYKA I PRAWO
S3 z unijnym dofinansowaniem. W sumie GDDKiA otrzymała już ponad 2,5 mld zł z FEnIKS
fot. GDDKiA
Budowa drogi ekspresowej S3 Świnoujście - Troszyn otrzymała unijne wsparcie w wysokości ponad 757 mln zł. GDDKiA podpisała siódmą umowę o wsparcie ze środków UE w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). To równocześnie pierwsza umowa o dofinansowanie projektu w całości z Programu FEnIKS, z którego publiczny inwestor drogowy otrzymał już ponad 2,5 mld zł.

Planowany całkowity koszt realizacji tego projektu wynosi ponad 1,75 mld zł, kwota wydatków kwalifikowalnych przekracza 891 mln zł, a dofinansowanie ze środków UE to 757,4 mln zł.

Celem jest budowa drogi ekspresowej S3 na odcinku Świnoujście - Troszyn o długości 32,9 km, zlokalizowanej w sieci bazowej TEN-T. Inwestycja znajduje się w północno-zachodniej części województwa zachodniopomorskiego, na terenie Świnoujścia i powiatu kamieńskiego, w gminach Świnoujście, Międzyzdroje i Wolin. Projekt składa się z dwóch odcinków realizacyjnych, będących osobnymi kontraktami w systemie Projektuj i buduj: Świnoujście - Dargobądz i Dargobądz - Troszyn.

Droga ekspresowa S3 przebiega wzdłuż zachodniej granicy Polski i połączy Świnoujście (terminal promów morskich) z granicą z Republiką Czeską w Lubawce. 17-kilometrowy odcinek Świnoujście - Dargobądz jest początkowym fragmentem tej trasy. Rozpoczyna się na terenie Miasta Świnoujście od terminalu promów morskich i wylotu z tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin. Odcinek kończy się przed węzłem Dargobądz, znajdującym się na zachód od tej miejscowości.

Odcinek Dargobądz - Troszyn o długości 15,9 km rozpoczyna się od węzła Dargobądz. Kończy się natomiast na włączeniu w obwodnicę Troszyna, Parłówka i Ostromic, obejmując przebudowę początkowego (jednojezdniowego) fragmentu tej obwodnicy.

Zakończenie prac na S3 Świnoujście - Troszyn zaplanowane jest na IV kwartał br.

Po oddaniu do ruchu tych dwóch odcinków, ukończona będzie cała droga ekspresowa S3. Docelowo S3 na terenie naszego kraju będzie miała ok. 470 km. Wraz z zakończeniem budowy odcinka S3 pomiędzy Świnoujściem i Troszynem powstanie nowoczesny szlak komunikacyjny wzdłuż zachodniej granicy Polski. Skomunikujemy porty w Świnoujściu i Szczecinie, poprzez Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę i Legnicę z Czechami. Całą trasę ze Świnoujścia do granicy z Czechami będzie można przejechać w nieco ponad 4 godz., a po ukończeniu budowy czeskiej D11 zyskamy dogodne połączenie z Pragą.

Co zbudują

W ramach dofinansowanej inwestycji powstanie siedem węzłów drogowych (Świnoujście, Świnoujście Terminal LNG, Świnoujście Łunowo, Międzyzdroje, Dargobądz, Wolin Zachód, Wolin Wschód), dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP Dargobądz w obu kierunkach), Obwód Utrzymania Drogi oraz obiekty inżynierskie, m.in. mosty, wiadukty i przepusty. Powstaną także drogi do obsługi terenów przyległych.

Ze względu na konieczność dostosowania istniejącego układu komunikacyjnego do przebiegu drogi, zostaną wykonane prace przy drogach wojewódzkich, powiatowych i gminnych, krzyżujących się z inwestycją.

Całość zadania uzupełni budowa systemu odprowadzania wód deszczowych wraz z budową kanalizacji deszczowej, oświetlenia drogowego, a także urządzeń organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego (bariery energochłonne, ogrodzenia). Wykonane zostanie też oznakowanie poziome i pionowe, jak również nasadzenia zieleni.

FEnIKS na polskich drogach

Wcześniej umowy o dofinansowanie z nowej puli środków UE, przeznaczonych na lata 2021-2027, GDDKiA podpisała m.in. dla budowy autostrady A2 oraz kilku dróg ekspresowych. Były to tzw. umowy fazowane, w ramach których źródłem dofinansowania oprócz FEnIKS był również wcześniejszy Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ). Łącznie Generalna dyrekcja zawarła umowy na sześć takich projektów. Są to: S1 Oświęcim – Bielsko-Biała, S7 Widoma – Kraków Nowa Huta, A2 Mińsk Mazowiecki – Siedlce, S61 Łomża Zachód – Kolno, obwodnice Oświęcimia w ciągu DK-44 oraz Poręby i Zawiercia w ciągu DK-78.

W sumie ze środków unijnych w ramach Programu FEnIKS w ostatnich miesiącach GDDKiA pozyskała ponad 2,5 mld zł. 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5