Rząd zdecydował o zwiększeniu limitów finansowych na inwestycje drogowe. Pozwoli to na podniesienie limitów waloryzacyjnych dla kontraktów sprzed wybuchu wojny w Ukrainie. Branża apelowała o przyjęcie stosownych uchwał, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, jeszcze przed zmianą władzy.
Dzisiaj (30 październik) rząd zdecydował o zwiększeniu limitów finansowych inwestycji infrastrukturalnych ujętych w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. oraz Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030. Rozwiązanie to pozwoli na waloryzację wzrostu kosztów realizacji kontraktów, które zostały podpisane przed agresją Rosji na Ukrainę. Ich wykonawcy wyjątkowo odczuli wzrost cen wywołany wojną.
Adamczyk: Wsłuchaliśmy się w głos branży
– Podchodząc odpowiedzialnie do procesu realizacji inwestycji drogowych i wsłuchując się w postulaty branży, rząd podjął decyzję o zwiększeniu limitów finansowych dla inwestycji zapisanych w PBDK do 2030 r. i programie obwodnicowym. Realizacja inwestycji musi przebiegać bez zakłóceń, by w dalszym ciągu otwierać komunikacyjnie kolejne regiony naszego kraju. W ten sposób dbamy o zrównoważony rozwój Polski i walczymy z wykluczeniem komunikacyjnym – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Resort przypomniał także, że już w 2022 r. rząd podjął działania, których efektem było zapewnienie dodatkowych środków na wzrost wydatków ponoszonych przez wykonawców inwestycji drogowych. Od tego czasu wzrosły jednak koszty większości materiałów budowlanych (np. cementu, oleju napędowego, betonu, kruszyw) i usług (np. koszty transportu, koszty energii, robocizna), co spowodowało, że ceny wskazywane w ofertach składanych przed wybuchem konfliktu zbrojnego na Ukrainie, czyli przed 24 lutego 2022 r., nie przystawały do aktualnych kosztów, które ponosili wykonawcy.
– Ministerstwo Infrastruktury bacznie przygląda się sytuacji na rynku budownictwa drogowego i na bieżąco reaguje na wydarzenia i zjawiska mające wpływ na ten sektor. W ubiegłym roku przedstawiciele branży drogowej stanęli przed zmianami na rynkach, jakie zaistniały po zbrojnym ataku Rosji na Ukrainę. Uwzględniając te niespodziewane okoliczności, MI powiększyło limit waloryzacji w kontraktach. Dziś robimy kolejny krok, przeznaczając dodatkowe miliardy złotych na inwestycje drogowe – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Branża odetchnie z ulgą
W drugiej połowie września w oficjalnych planach legislacyjnych rządu pojawiła się zapowiedź nowelizacji wieloletnich programów: Rządowego Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) oraz Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020–2030.
Zgodnie zapowiedzią do realizacji pierwszego z nich rząd planował dołożyć 2,6 mld zł, a do drugiego 100 mln zł. Celem było umożliwienie (kolejnej) waloryzacji kontraktów drogowych. Zmiany w rządowych uchwałach miały być przyjęte w III kwartale, a więc przed końcem września tego roku.
W ostatnich tygodniach w branży narastały jednak obawy, że stosowne uchwały nie zostaną podjęte przed zmianą władzy. O podjęcie stosownych uchwał organizacje branżowe oraz firmy apelowały jeszcze przed wyborami.
– Mamy nadzieję, że zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, obecny jeszcze rząd zajmie się podniesieniem limitów waloryzacji kontraktów drogowych z 10 na 15%. Dotyczy to zamkniętej listy kontraktów, tzw. przedwojennych oraz kalkulowanych i podpisywanych przed wybuchem wojny w Ukrainie. Niestety te rozwiązania jeszcze nie weszły pod obrady Rady Ministrów, co jest bardzo niepokojące. Mam nadzieję, że uda się przyjąć podniesienie kwoty Krajowego Programu Drogowego. Nie trzeba z tym czekać do powołania nowego rządu, to jest sprawa do załatwienia na teraz. O jej finalizację apelują wszystkie organizacje branżowe – mówił kilka dni temu Wojciech Trojanowski, wiceprezes zarządu Strabag.