fot. Ministerstwo InfrastrukturySejmowa Komisja Infrastruktury
Podczas posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury odbyła się debata dotycząca strategii równoważenia transportu samochodowego i kolejowego jako dwóch podstawowych gałęzi transportu lądowego. Poza tym zajęto się również m.in. sprawą zrównoważonego rozwoju transportu publicznego zbiorowego w przewozach pasażerskich międzywojewódzkich i międzynarodowych, a także w wojewódzkich przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym.
Debata dotycząca strategii równoważenia transportu drogowego i kolejowego odbyła się na sejmowej Komisji Infrastruktury 18 grudnia. W rozmowie udział wzięli m.in. minister infrastruktury Dariusz Klimczak oraz wiceministrowie: Arkadiusz Marchewka, Maciej Lasek, Stanisław Bukowiec, Piotr Malepszak i Przemysław Koperski.
Minister Infrastruktury zwrócił uwagę, że do resortu wpływa wiele wniosków i postulatów dotyczących sytuacji w transporcie, co jest istotne, ponieważ pozwala na szybką reakcję dotyczącą bieżących spraw i problemów użytkowników transportu w Polsce. W trakcie debaty przedstawione i omówione zostały główne cele Ministerstwa Infrastruktury w temacie równoważenia transportu drogowego i samochodowego na najbliższy okres.
Strategia transportowa głównym celem Ministerstwa Infrastruktury
W trakcie debaty ustalono, że aktualnie jednym z głównych celów resortu jest opracowanie nowej strategii transportowej tak, by pozwoliła w jak najbardziej optymalny sposób dostosować transport w kwestii dostępności dla pasażerów, ale również zwiększyła wykorzystanie transportu publicznego i rozwinęła transport kolejowy oraz cyfryzację tego sektora.
Odpowiednia strategia umożliwi korzystniejsze zaplanowanie inwestycji wobec potrzeb pasażerów w perspektywie do 2040 roku oraz uwzględni unijną politykę transportową, co zapewni finansowanie kluczowych inwestycji. Jak zaznaczył wiceminister Malepszak, należy się spodziewać, iż „w kolejnej perspektywie finansowej UE transport ponownie stanowić będzie jeden z warunków podstawowych wyznaczonych przez Komisję Europejską, a strategia transportowa kraju stanowić będzie punkt wyjścia dla opracowania programów wieloletnich”.
Resort zwraca uwagę, że obecnie rozwój transportu publicznego jest jednym z głównych priorytetów. Dowodzi temu strategia zrównoważonego rozwoju transportu do 2030 roku, w której znalazły się kierunki interwencji obejmujące budowę zintegrowanej i wzajemnie powiązanej sieci transportowej służącej konkurencyjnej gospodarce i zmiany mobilności.
W związku z tym ministerstwo podejmuje szereg działań mających na celu m.in. budowę systemów pasażerskiego transportu wojewódzkiego i międzywojewódzkiego, co służyć ma zmniejszeniu liczby obszarów w Polsce bez dostępu do transportu kolejowego, czy też tworzenie warunków dla rozwoju transportu publicznego w całym kraju.
KPO pomaga w równoważeniu transportu
Strategia równoważenia transportu drogowego i kolejowego jest również wspierana przez inwestycje realizowane w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności, które także pomagają osiągnięciu neutralności klimatycznej. W związku z tym przeznaczono około 20 miliardów złotych dla transportu kolejowego i zbiorowego transportu publicznego oraz nieco ponad 3 mld na inwestycje w transport drogowy.
W ramach Krajowego Programu Kolejowego natomiast ministerstwo realizuje inwestycje na ciągach transportowych sieci TEN-T, dzięki czemu poprawiane są parametry linii kolejowych, takie jak przepustowość, maksymalna prędkość czy naciski osi na tor. Ponadto zwiększana jest dostępność kolei do portów morskich. Poprawa działań transportu kolejowego jest finansowana także poprzez rządowy program wsparcia zadań zarządców infrastruktury kolejowej, gdzie do 2028 roku wartość ta wyniesie ponad 49 mld zł.
Plan na zwiększenie dostępności transportu kolejowego i przewozów publicznych
Ministerstwo Infrastruktury prowadzi działania, by zwiększyć dostępność i popularność transportu kolejowego. Służyć temu mają m.in. wprowadzane stałe linie komunikacyjnej, które umożliwi lepsze planowanie podróży pociągowej, ale też efektywne gospodarowanie taborem i obsługę większej liczby połączeń. Dodatkowym skutkiem będzie też skrócenie czasu przejazdu w wielu relacjach w Polsce. Poza tym, resort regularnie ulepsza jakość taboru kolejowego i modernizuje miejsca obsługi pasażerów.
Wsparcie w organizacji przewozów publicznych jest kierowane również do samorządów za sprawą Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Zainteresowanie lokalnych władz programem jest tak duże, że resort zwiększył budżet o 200 mln i obecnie wynosi on 1 mld zł. W ministerstwie stworzono również zespół ekspercki do spraw przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu, który zajmuje się przygotowaniem rozwiązań nowelizujących przepisy związane z transportem publicznym.
Finansowa pomoc dla lokalnych władz w budowie nowoczesnej infrastruktury drogowej wynika również z funkcjonowania Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, w którego budżecie na przyszły rok zaplanowano 2,7 mld zł na wsparcie inwestycji samorządowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.