– Będziemy świadkami rekordowego wzrostu inwestycji w infrastrukturę kolejową i drogową – zapowiedział minister finansów Andrzej Domański. Rząd przyjął projekt ustawy budżetowej na przyszły rok.
Inflacja w ryzach, rekordowy od lat wzrost gospodarczy, realny wzrost płacy minimalnej i start kluczowych inwestycji, zwłaszcza tych związanych z energetyką i infrastrukturą kolejową – tak o przyszłorocznym budżecie mówił podczas konferencji prasowej premier Donald Tusk. – Przygotowaliśmy budżet budowy i siły – powiedział Donald Tusk.
W projekcie ustawy budżetowej na rok 2025 założono wzrost gospodarczy na poziomie 3,9 proc. a deficyt sektora finansów publicznych (general govenment) na poziomie 5,5 proc. Przyszłoroczna inflacja szacowana jest na 5 proc.
Dochody budżetu państwa w 2025 roku mają wynieść 632,6 mld zł. Rząd spodziewa się wzrostu dochodów z VAT o 50 mld zł, dochody z tytułu CIT mają być wyższe o ponad 9 mld zł a z akcyzy o ponad 8 mld zł. Deficyt budżetu państwa wyniesie 289 mld zł. W tej kwocie mieszczą się m.in. spłata zobowiązań Polskiego Funduszu Rozwoju, spłata zobowiązań BGK z tytułu przeciwdziałania skutkom Covid-19 oraz koszty planowanej reformy finansów jednostek samorządu terytorialnego.
W przyszłym roku mają wzrosnąć wydatki na obronność – zaplanowano na ten cel 187 mld zł, tj. 4,7 proc. PKB. Rząd zapowiada także hojne finansowanie inwestycji drogowych i kolejowych.
Więcej na kolej i drogi
W budżecie zaplanowane zostało 10 mld zł wydatków na infrastrukturę kolejową i 6,5 mld zł na drogi, ale to oczywiście nie będzie całość ponoszonych wydatków. – Będziemy świadkami rekordowego wzrostu inwestycji w infrastrukturę kolejową i drogową – powiedział minister finansów. Jak mówił podczas konferencji prasowej, wydatki na inwestycje kolejowe mają wzrosnąć o 35 proc. a na infrastrukturę drogową o blisko 18 proc. – Będziemy pamiętać o inwestycjach we wszystkich częściach kraju – powiedział. Wśród przykładów zadań, które mają być realizowane Andrzej Domański wymienił linię kolejową 201 z Kościerzyny do Gdańska oraz linię z Krakowa do Nowego Sącza. – Inwestycje infrastrukturalne będą przyśpieszały tak jak będzie przyśpieszała gospodarka – zapowiedział minister finansów.
Pytany o zmianę zasad finansowania inwestycji kolejowych, o którą zabiegają m.in. organizacje branżowe w tym Railway Business Forum i Izba Gospodarcza Transportu Lądowego (Chodzi o wprowadzenie
zmian do Funduszu Kolejowego, tak aby mógł on finansować realizacje inwestycji kolejowych z długu, czyli w taki sam sposób jak dzieje się to na drogach.) minister odpowiedział, że jest po rozmowach z ministrem infrastruktury Dariuszem Klimczakiem i wiceministrem Piotrem Malepszakiem, którzy „bardzo mocno podnoszą temat zwiększenia przewidywalności finansowania na kolei”. – Jesteśmy w bardzo dobrym dialogu – powiedział minister finansów, ale dodał, że na razie nie jest w stanie stwierdzić, kiedy mogłyby się to przełożyć się na systemowa zmianę.
Malepszak: Więcej pieniędzy na kolej i jej utrzymaniePrzedstawiciel resortu infrastruktury podkreśla, że taki podział środków wzmocni segment kolejowy i zapewni sprawną realizację inwestycji oraz prac utrzymaniowych, ale nie jest to jeszcze ideał. – To jest na razie mała radość. Będę zadowolony jak będziemy mieli dla inwestycji kolejowych taki sam mechanizm w Funduszu Kolejowym jak mają drogowcy. Tu chodzi o pełną stabilność finansowania inwestycji w infrastrukturę kolejową i nie mając tego mamy takie przykłady jak dłubanie przez piętnaście lat na Centralnej Magistrali Kolejowej, najważniejszej linii dla przewozów dalekobieżnych na całej sieci w Polsce – podkreśla Malepszak.
– Budżet państwa na 2025 rok to realnie więcej pieniędzy, które pójdą stricte na inwestycje w infrastrukturę i jej utrzymanie. Na początku września kolejne bardzo duże przetargi na roboty inwestycyjne na kolejne lata, a w przyszłym roku więcej mniejszych zadań dla wykorzystania potencjału wykonawczego i sprzętowego firm na rynku i możliwości samej PLK. Cel nadrzędny – więcej infrastruktury o lepszych parametrach dla pasażerów i przewoźników – dodaje przedstawiciel resortu infrastruktury.
Warto pamiętać o tym, że kilka dni temu Malepszak podkreślał również, że proporcja wydatków na poszczególne rodzaje transportu musi się zmieniać: sieć dróg ekspresowych i autostrad mamy już na ukończeniu, a budowa kolei dużych prędkości i wdrażanie idei Polski 100 minut dopiero się zaczyna.
Ruszy budowa elektrowni jądrowej
W planie finansowym na przyszły rok uwzględniono także inwestycje związane z transformacją energetyczną. W projekcie budżetu zapisano 4,6 mld zł na budowę elektrowni jądrowej. Kwota ta ma być wykorzystana w postaci dokapitalizowania Polskich Elektrowni Jądrowych.
– Ruszamy z tą inwestycją – mówił minister finansów i dodał, że w tym przypadku chodzi nie tylko o samą elektrownię, ale także inwestycje towarzyszące. W budżecie na przyszły rok są m.in. fundusze na budowę 27 km drogi od węzła w ciągu drogi S6 do Lubiatowa.
Teksty był aktualizowany, pierwotna publikacja 28 sierpnia 2024.