Partnerzy serwisu:
Polityka i prawo

PZPB: Podejście GDDKiA do wykonawców spoza UE niezrozumiałe

Dalej Wstecz
Partner działu

WKB

Data publikacji:
03-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
03-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

POLITYKA I PRAWO
PZPB: Podejście GDDKiA do wykonawców spoza UE niezrozumiałe
fot. GDDKiA
– To szokujące, ale z perspektywy GDDKiA (…) wydaje się obojętne, czy współpracuje z egzotycznym wykonawcą z Azji (…) czy z krajową spółką, która płaci w Polsce podatki, dysponuje własnym sprzętem i inwestuje dziesiątki milionów złotych w rozwój kadry – mówi dr Damian Kaźmierczak z Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa (PZPB). To kolejny głos krytykujący drogowców za niechęć do wykluczania wykonawców spoza UE.

Możliwość wykluczania wykonawców, którzy mają siedzibę poza UE, EOG oraz podmioty z państw, które nie są objęte porozumieniem o zamówieniach rządowych w ramach WTO pojawiła się po wyroku TSUE z końca 2024 r.

Jako pierwsza w Polsce i to od razu w ogromnym przetargu na modernizację linii Rail Baltica zastosowała go PKP PLK. Prezes spółki podkreślał wówczas, że to reakcja na wspomniany wyrok.

Decyzja PKP PLK spotkała się z pozytywną reakcją branży budowlanej, która wdrożenie działań tego typy postulowała od lat. Radość nie trwała jednak długo, bo wkrótce okazało się, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) nie planuje na razie wdrażać takich zapisów w swoich postępowania.

Na takie stanowisko GDDKiA odpowiedzieli przedstawiciele Mirbud, jednego z największych wykonawców infrastruktury drogowej w kraju i to w całości z polskim kapitałem. Zdaniem spółki postawa GDDKiA może się przyczynić do zniszczenia polskich firm.

Kaźmierczak: Szokująca decyzja

– To szokujące, ale z perspektywy GDDKiA, gestora największego programu infrastrukturalnego w Polsce, współfinansowanego częściowo z pieniędzy polskich podatników, wydaje się obojętne, czy współpracuje z egzotycznym wykonawcą z Azji, który nie posiada żadnego doświadczenia w realizacji inwestycji infrastrukturalnych w Europie, czy z krajową spółką, która płaci w Polsce podatki, dysponuje własnym sprzętem i inwestuje dziesiątki milionów złotych w rozwój kadry – mówi dr Damian Kaźmierczak, wiceprezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa (PZPB).

Ekspert zaznacza, że takie podejście GDDKiA jest dla całego polskiego środowiska budowlanego całkowicie niezrozumiałe. – Jest bezsprzeczne, że polski urząd centralny powinien przede wszystkim wspierać rozwój firm silnie w Polsce zakorzenionych oraz zapewnić bezproblemową realizację inwestycji w założonym terminie i budżecie poprzez wybór wyłącznie wiarygodnych i sprawdzonych spółek wykonawczych – podkreśla Kaźmierczak.

Przypomina przy tym, że Generalna nie ma skutecznych narzędzi do weryfikacji potencjału finansowego, sprzętowego i kadrowego wykonawców z Azji, a powierza takim podmiotom realizację inwestycji o wartości kilkuset milionów, a czasem nawet kilku miliardów złotych.

Jedno ministerstwo dwa podejścia

– Taka postawa GDDKiA jest tym bardziej zaskakująca, że drugi największy zamawiający w Polsce – PKP PLK, nadzorowany zresztą przez ten sam resort infrastruktury – wykazał ostatnio większą troskę o bezpieczeństwo realizacji infrastruktury krytycznej i zapowiedział, że nie dopuści firm azjatyckich do realizacji strategicznego odcinka Rail Baltica Ełk-Białystok – zauważa Kaźmierczak.

– Powiedzmy sobie szczerze – w Polsce nie brakuje potencjału w sektorze budownictwa drogowego. Konkurencja wśród firm jest wręcz nadmierna, a w przetargach startuje przeciętnie 10–15 podmiotów. Jeśli jednak nasze państwo z niezrozumiałych dla mnie przyczyn jest zdeterminowane, by wpuszczać na polski rynek azjatyckie firmy, to powinno robić to z większą rozwagą – mówi Każmierczak

– Każde państwo UE kieruje się takimi zasadami – dlaczego więc w Polsce miałoby być inaczej – pyta retorycznie przedstawiciel PZPB.

Co dalej?

O tym, że ujednolicenie przepisów na poziomie centralny by pomogło wspomniał kilka tygodni temu Adrian Furgalski z Railway Business Forum. Podkreślał wówczas, że jednolitego podejścia wymaga polska gospodarcza racja stanu.

Obecnie trwają prace nad projektem ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych. Choć pierwotnie przygotowane przepisy miały jedynie uprościć postępowania przetargowe, niedawno Ministerstwo Infrastruktury zaproponowało dodanie do tej regulacji zapisów, które dostosowywałyby polskie przepisy do orzeczenia TSUE.
Partner działu

WKB

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

40 lat bez ruchu na wojskowej linii 82

Intermodal i logistyka

40 lat bez ruchu na wojskowej linii 82

Kasper Fiszer, współpraca - Roman Czubiński 02 lutego 2025

Co S5 przyniesie gminie Świebodzice?

Drogi i autostrady

Co S5 przyniesie gminie Świebodzice?

Damian Kelman 01 lutego 2025

Rozbudowa DK21 nie po myśli Ustki. Dlaczego?

Drogi i autostrady

Rozbudowa DK21 nie po myśli Ustki. Dlaczego?

Damian Kelman 02 lutego 2025

PZPB: Chcemy przewidywalnego rynku, a nie interwencji

Biznes i przemysł

PZPB: Chcemy przewidywalnego rynku, a nie interwencji

Roman Czubiński/Łukasz Malinowski 13 maja 2024

Zobacz również:

40 lat bez ruchu na wojskowej linii 82

Intermodal i logistyka

40 lat bez ruchu na wojskowej linii 82

Kasper Fiszer, współpraca - Roman Czubiński 02 lutego 2025

Co S5 przyniesie gminie Świebodzice?

Drogi i autostrady

Co S5 przyniesie gminie Świebodzice?

Damian Kelman 01 lutego 2025

Rozbudowa DK21 nie po myśli Ustki. Dlaczego?

Drogi i autostrady

Rozbudowa DK21 nie po myśli Ustki. Dlaczego?

Damian Kelman 02 lutego 2025

PZPB: Chcemy przewidywalnego rynku, a nie interwencji

Biznes i przemysł

PZPB: Chcemy przewidywalnego rynku, a nie interwencji

Roman Czubiński/Łukasz Malinowski 13 maja 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5