Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak zaprezentował priorytety polskiej prezydencji w obszarze transportu komisji TRAN Parlamentu Europejskiego. Szef resortu zwracał uwagę m.in. na kwestie bezpieczeństwa czy sieci TEN-T.
Przed prezentacją priorytetów polskiej prezydencji komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego Dariusz Klimczak spotkał się jeszcze z przedstawicielami Sekretariatu Generalnego Rady Unii Europejskiej, z którymi omówił kwestie transportu i wyzwań legislacyjnych stojących przed polską prezydencją. Następnie przed szerszą publicznością przedstawił polskie priorytety, dużą część uwagi poświęcając kwestii bezpieczeństwa.
Transport podstawą bezpieczeństwa
Podczas swojego wystąpienia, Dariusz Klimczak zwrócił uwagę, że „transport wpisuje się w nadrzędny priorytet polskiej prezydencji, jakim jest bezpieczeństwo”.
– Trudno bowiem mówić o bezpiecznej Europie bez sprawnie działającego sektora transportu, który obsługuje nie tylko przewóz pasażerów i towarów, ale także i pomocy humanitarnej i wojskowej – argumentował minister.
W związku z tym kontynuował, wskazując, że polska prezydencja będzie skoncentrowana na wzmacniania odporności unijnego sektora transportowego, zwłaszcza w kontekście rozwijania infrastruktury podwójnego zastosowania i ochrony operatorów transportowych narażonych na ataki. Szef resortu zapewniał, że „niezwykle istotna w tym kontekście jest odpowiednia ochrona infrastruktury wykorzystywanej w ramach mobilności wojskowej”.
Potrzebne proste prawo
W dalszej części Klimczak wskazywał na konieczność stworzenia rynku transportowego, który będzie pozwalał na zdrową i rozwijającą konkurencję. Ma to zostać ułatwione za sprawą odpowiednich przepisów prawa.
– W trakcie naszej prezydencji chcielibyśmy zwracać uwagę, że prawodawstwo, które kreujemy na poziomie Unii Europejskiej, powinno wzmacniać pozycję konkurencyjną podmiotów unijnej branży transportowej. Musimy tworzyć proste, przejrzyste i dające się łatwo stosować przepisy, ograniczając jednocześnie obciążenia administracyjne. Tylko w ten sposób wzmocnimy konkurencyjność unijnych podmiotów gospodarczych na globalnym rynku – mówił.
Wsparcie dla TEN-T
Minister infrastruktury wskazywał ponadto na konieczność inwestycji w
Transeuropejską Sieć Transportową.
– W trakcie prezydencji chcemy także zwracać uwagę na kwestię realizacji spójnej infrastruktury transportowej w Unii Europejskiej opartej na odnowionej Transeuropejskiej Sieci Transportowej. Środki unijne powinny stanowić źródło adekwatnego wsparcia w inwestycje w ramach rozwijania odnowionej sieci TEN-T – zdradził Dariusz Klimczak.
W związku z tym przypomniał, że według szacunków koordynatorów sieci TEN-T na ukończenie sieci bazowej oraz rozszerzonej sieci bazowej do 2040 roku będzie potrzebne aż 845 miliardów euro.
Prawa pasażerów lotniczych
Osobną kwestią w przemówieniu Dariusza Klimczaka były jeszcze kwestie praw pasażerów lotniczych. Szef resortu zwracał uwagę na konieczność zmian i dostosowanie prawa do obecnych czasów.
– Na poziomie Rady wznowiliśmy prace w zakresie rewizji rozporządzenia dotyczącego praw pasażerów lotniczych. Polska prezydencja chce podjąć próbę aktualizacji przepisów, które pomimo biegu czasu pozostają niezmienione od 20 lat – mówił.
Wskazywał i ostrzegał, że nieadekwatne i przestarzałe przepisy stwarzają duże obciążenia administracyjne i ekonomiczne dla przewoźników, a także oznaczają brak przejrzystości dla pasażerów.