Partner serwisu
Polityka i prawo

Potrzebna unijna pomoc dla branży transportowej. Dyskusja ministrów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-04-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
MI

Podziel się ze znajomymi:

POLITYKA I PRAWO
Potrzebna unijna pomoc dla branży transportowej. Dyskusja ministrów
fot. pixabay.com/pl/mastermind76
Wstrzymanie prac nad pakietem mobilności do czasu zakończenia pandemii oraz uruchomienie na szczeblu unijnym działań pomocowych dla sektora transportu – to niektóre postulaty zgłoszone przez ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka podczas drugiej videonkonferencji ministrów transportu UE. Pomoc, zdaniem polskiej strony powinni otrzymać przedstawiciele transportu drogowego, a także m.in. agencje żeglugi powietrznej, lotniska i przewoźnicy kolejowi.


Wsparcie gospodarcze i finansowe dla podmiotów sektora transportu w związku z pandemią COVID-19 było tematem drugiej wideokonferencji ministrów transportu UE, która odbyła się 29 kwietnia 2020 r. Polskę reprezentowali minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Anna Moskwa.

Podczas posiedzenia ministrowie podsumowali dotychczas podjęte działania mające przeciwdziałać negatywnemu wpływowi pandemii koronawirusa COVID-19 na sektor transportowy, jak również omówili nowe inicjatywy.

Dodatkowe wsparcie pilnie potrzebne

Minister Adamczyk poparł skoordynowanie planu wychodzenia z pandemii oraz podkreślił, że pilnie potrzebne jest uruchomienie dodatkowych, ambitnych działań pomocowych na szczeblu UE, gdyż sektor transportu jest jednym z najbardziej dotkniętych działów gospodarki przez skutki pandemii.

– Podjęcie działań mających na celu wsparcie sektora transportu jest pilnie potrzebne z uwagi na wpływ pandemii COVID-19 na ten sektor. Pomoc ta powinna być dostępna zarówno w trakcie pandemii, jak również po jej ustaniu, przynajmniej do czasu powrotu sektora do stanu równowagi – powiedział minister Adamczyk.

Poinformował także o kompleksowej liście postulatów wsparcia gospodarczego i finansowego UE dla podmiotów sektora transportu, którą przygotowała strona polska i przedstawił najważniejsze spośród nich. Znacząca część polskich postulatów została poparta przez innych ministrów z regionu Europy Środkowo-Wschodniej, m.in. przez Rumunię, Węgry, Litwę oraz Bułgarię.

Nie czas na Pakiet Mobilności

Minister wskazał, że jedną z gałęzi transportu, która została najbardziej dotknięta skutkami pandemii, jest transport drogowy. Odniósł się do procedowanych przepisów Pakietu Mobilności I, zauważając, że powstały w zupełnie innych realiach społeczno-gospodarczych. Zaapelował o wstrzymanie nad nim prac do czasu zakończenia pandemii i dokonania ponownej oceny sytuacji i zawartych w nim rozwiązań. Jego przyjęcie w obecnym kształcie nie jest bowiem uzasadnione w kontekście kryzysu.

– Konieczne jest niedopuszczenie do wyjścia w życie przepisów, które zniszczą część firm transportowych i znacznie osłabią zdolność europejskiego transportu drogowego do stania się jakże potrzebną dźwignią wzrostu gospodarczego UE w nadchodzących latach – zaznaczył.

Minister Adamczyk zaproponował również utworzenie w ramach UE solidarnościowego funduszu na rzecz transportu drogowego, rekompensującego straty ponoszone przez branżę, szczególnie przewoźników pasażerskich.

Lotnictwo i kolej też czekają na wsparcie

Minister A. Adamczyk wskazał na potrzebę wsparcia również sektora transportu lotniczego, w tym polegającego na dostosowaniu obecnie stosowanych przepisów prawa UE do nowych realiów, aby zapewnić płynność finansową dla podmiotów tego rynku. Minister zaproponował także udzielenie wsparcia finansowego UE dla europejskich agencji żeglugi powietrznej oraz lotnisk.

Minister zwrócił uwagę także na konieczność zapewnienia wsparcia unijnego sektora kolejowego, szczególnie przewoźników wykonujących przewozy pasażerskie i dla zarządców infrastruktury kolejowej, których przychody zmniejszyły się znacząco z uwagi na ograniczenie ruchu pasażerskiego.

– Z uwagi na strategiczne znaczenie całego sektora transportu dla zapewnienia odbudowy gospodarki UE po kryzysie związanym z koronawirusem konieczne jest rozważenie wszelkiej pomocy legislacyjnej i finansowej koordynowanej na poziomie UE dla wsparcia przedsiębiorstw i podmiotów transportowych – podsumował spotkanie Minister Adamczyk.

Do udziału w wideokonferencji prezydencja zaprosiła również Norwegię, Szwajcarię, Islandię i Liechtenstein (państwa EFTA), jako kraje, których systemy transportowe są ściśle powiązane z unijnym.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jak obecnie radzi sobie branża transportowa

Biznes i przemysł

Jak obecnie radzi sobie branża transportowa

Magdalena Chajzler 13 lipca 2022

Grupa Lufthansy odwoła 33 tysiące lotów. Inne linie również anulują

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Decyzja zapadła. Po 2035 roku bez nowych aut spalinowych

Polityka i prawo

Będą zmiany w planowaniu przestrzennym

Polityka i prawo

Pozostałe z wątku:

Jak obecnie radzi sobie branża transportowa

Biznes i przemysł

Jak obecnie radzi sobie branża transportowa

Magdalena Chajzler 13 lipca 2022

Grupa Lufthansy odwoła 33 tysiące lotów. Inne linie również anulują

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Decyzja zapadła. Po 2035 roku bez nowych aut spalinowych

Polityka i prawo

Będą zmiany w planowaniu przestrzennym

Polityka i prawo

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5