Rząd Mateusz Morawieckiego, nad którym dziś będzie głosował Sejm, zmienił uchwałę w sprawie „Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020 – 2030. Kwota przeznaczona na finansowanie programu ma wynieść 49,4 mld zł zamiast planowanych wcześniej 28 mld zł. Do listy zadań przeznaczonych do realizacji dodano 53 inwestycje. To prawdopodobnie jedna z ostatnich decyzji rządu, który – wszystko na to wskazuje – nie ma poparcia większości parlamentarnej.
Ustanowiony wiosną 2021 r. Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 zakładał budowę obwodnic stu miejscowości położonych przy drogach krajowych. Zadania te mają poprawić bezpieczeństwo i jakość życia w miejscowościach położonych przy trasach krajowych.
Do realizacji pierwotnie wytypowano 100 najpilniejszych zadań. Łączna długość planowanych do realizacji dróg to 820 km. Ich koszt oszacowano na 28 mld zł. W załączniku do uchwały z 2021 r. przygotowana była także lista zadań rezerwowych obejmująca 53 inwestycje. Te zadania, w myśl pierwotnej uchwały, miały być realizowane „w wyniku uzyskania oszczędności przetargowych oraz na skutek rozliczania zadań drogowych oddanych do ruchu ujętych w załączniku nr 1. Przesunięcia tytułów inwestycyjnych między załącznikami w ramach limitu finansowego około 27,9 mld zł nie będą powodować konieczności zmiany Programu” – zapisano w załączniku do uchwały.
Jedna z ostatnich decyzji rządu Morawieckiego?
8 grudnia rząd Mateusza Morawieckiego, który w poniedziałek wygłosi expose i podda się głosowaniu w Sejmie (nic nie wskazuje na to, by było możliwe uzyskanie poparcia większości) zmienił uchwałę obwodnicową. O tym, że jest taki plan pisaliśmy
TUTAJ. Krótko później projekt uchwały został formalnie przyjęty. Budżet programu został zwiększony z 28,1 mld zł (wcześniej finansowanie zostało powiększone o kwoty potrzebne na waloryzację kontraktów) do 49,4 mld zł.
Za te środki mają być wybudowane 53 obwodnice, tj. wszystkie ujęte dotychczas na liście rezerwowej. Wśród nich są m.in. obwodnice Strzelina, Kargowej, Szprotawy, Kwidzynia, Rymanowa, Czerska, czy Dobrego Miasta.
Zwiększenie budżetu na program z pewnością ucieszy mieszkańców tych miast, które upominają się o realizację tych tras. Mniej zadowolony z decyzji może być przyszły rząd, który otrzymał tzw. wrzutkę do realizacji.
Niezapowiadana zmiana Wcześniej nie było sygnałów wskazujących, by Rada Ministrów pod kierownictwem Mateusza Morawieckiego widziała możliwości finansowe realizacji dodatkowych 53 zadań. Jeszcze w październiku Ministerstwo Infrastruktury pytane przez naszą redakcję o możliwość przenoszenia zadań z listy rezerwowej na listę do realizacji wyjaśniało, że „na tym etapie realizacji Programu jest za wcześnie, aby mówić o oszczędnościach i przenoszeniu inwestycji z listy rezerwowej na listę podstawową”.
Niedawno w wykazie prac legislacyjnych pojawiła się zapowiedź zmiany uchwały polegającej na przeniesieniu na listę podstawową jednego zadania – obwodnicy Raciborza za pół miliarda złotych. Ta uchwała nie została przyjęta, za to pojawił się dużo dalej idący projekt obejmujący wszystkie obwodnice z listy rezerwowej i dużo większą kwotę. Ta została bardzo szybko – 8 grudnia br. – przyjęta przez rząd.
Jeśli chodzi o program obwodnicowy, dotychczas ukończone zostały 2 obwodnice, kolejnych 16 jest w realizacji, pozostałe są na etapie przetargu lub przygotowań.