Zarząd Dróg Powiatowych w Bytowie przymierza się do rozbudowy drogi powiatowej łączącej Kołczygłowy i Trzebielino. Planowane poszerzenie wąskiej jezdni będzie jednak wiązało się z wycinką aż 800 drzew. Przeciwko takiemu kształtowi inwestycji protestują organizacje ekologiczne. Jedna z nich zebrała już 6 tysięcy podpisów pod stosowną petycją.
17-kilometrowa droga powiatowa nr 1705G na zachodnich Kaszubach, łącząca Kołczygłowy i Trzebielino w powiecie bytowskim, słynie z malowniczych alei potężnych drzew. Jej przebudowę, zakładającą poszerzenie jezdni, planuje samorząd powiatowy. Poszerzenie jezdni do 5,5-6,5 metra będzie wymagało wycięcia aż 800 majestatycznych drzew. Zielone światło na wycinkę dał w ramach decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wójt gminy Trzebielino Tomasz Czechowski. Prace miałyby ruszyć już w przyszłym roku, a koszt realizacji projektu oszacowano na kilkanaście milionów złotych.
– Niestety drzewa kolidują z planami projektowymi i przepisami, stąd taka decyzja – tłumaczył w wypowiedzi dla Radia Gdańsk Janusz Mortas, przedstawiciel Zarządu Dróg Powiatowych w Bytowie. Innego zdania są środowiska ekologiczne, które przywołują szereg merytorycznych argumentów przemawiających za zatrzymaniem inwestycji w przewidywanym obecnie kształcie. Aktywiści wskazują, że aleja drzew wzdłuż drogi powiatowej nie tylko znajduje się w otulinie Parku Krajobrazowego Doliny Słupi i choćby z tego powodu powinna wymagać szczególnej ochrony, ale również stanowi element dziedzictwa historyczno-kulturowego Kaszub.
🔴 Pomóż nam uratować kaszubskie aleje przed wycinką i podpisz: https://t.co/ooh4e199nL 8⃣0⃣0⃣ drzew ma zostać wyciętych z powodu remontu drogi powiat. 1705G Trzebielino-Kołczygłowy✖️ Możliwe są alternatywne rozwiązania dla tej inwestycji bez konieczności przeprowadzania wycinki. pic.twitter.com/qxU93tzy1U
Przedstawiciele organizacji ekologicznych zwracają także uwagę na inne korzyści wynikające z utrzymania alei lip i klonów w nienaruszonym stanie – pochłanianie emisji hałasu i zanieczyszczeń, czy też stabilizacja poziomu wody na gruntach uprawnych. Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot określa przywołane korzyści mianem “usług ekosystemowych”, akcentując ich szczególne znaczenie w kontekście kryzysu klimatycznego. Nie bez znaczenia w tym względzie jest także utrzymanie wysokiej atrakcyjności turystycznej powiatu bytowskiego, w tym dla rowerzystów. Aktywiści zauważyli również, że badania przeprowadzone w Danii, Holandii i Niemczech wykazały, że aleje drzew położone wzdłuż dróg paradoksalnie nie wpływają negatywnie na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Nie oznacza to, że środowiska ekologiczne kontestują inwestycję jako taką. Proponują jednak jej okrojenie, aby zatrzymać planowaną wycinkę. – Rozwiązaniem sytuacji dla drogi powiatowej nr 1705G na odcinku Trzebielino-Kołczygłowy jest zastosowanie dostępnych możliwości, np. odpowiedniego oznakowania poziomego i pionowego w przebiegu istniejącego pasa drogowego. Takie środki są stosowane z powodzeniem w innych regionach kraju – wskazuje Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot. Organizacja wskazuje w tym kontekście na wpisanie do rejestru zabytków odcinków dróg powiatowych na Lubelszczyźnie, Pomorzu Zachodnim, czy w województwie lubuskim.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.