Budowa tuneli w Polsce dopiero się rozwija. Jak zaznacza Astaldi, firma która wbudowała już ponad 800 km takich konstrukcji na całym świecie, potrzebne są w tej dziedzinie zmiany legislacyjne. – Prawo dotyczące tuneli wymaga unowocześnienia na wzór legislacji z państw, w których ich budowa jest powszechna od lat – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Mateusz Witczyński rzecznik prasowy włoskiej firmy. Resort infrastruktury zapowiada działanie w tej sprawie.
Stare zwyczajeObecnie podstawowym aktem zawierającym wymagania techniczno-budowlane dla tuneli w Polsce jest rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie. Wymagania zawarte w rozporządzeniu są jednak oparte na wiedzy aktualnej na lata dziewięćdziesiąte XX wieku i związanej głównie z przemysłem wydobywczym.
W tej sytuacji potrzebne są zmiany. – Charakterystyczne, nie tylko dla Polski, ale dla wszystkich państw, które rozpoczęły budowę podziemnych obiektów infrastrukturalnych stosunkowo niedawno, jest prawodawstwo dotyczące tej dziedziny. Wymaga ono unowocześnienia na wzór legislacji z państw w których budowa tuneli jest powszechna od lat – komentuje Mateusz Witczyński.
MIB: Wiemy i działamy
Z tym zdaniem zgadza się Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. – Mając na uwadze wzrost liczby tuneli budowanych w Polsce, a także postęp techniczny i technologiczny w budownictwie drogowym, przystąpiliśmy do prac nad nową strukturą przepisów techniczno-budowlanych. Planowane jest odejście od sztywnych regulacji, zawartych w aktach rangi rozporządzenia czy ustawy, na rzecz bardziej elastycznych uregulowań, mających charakter standardów i wytycznych – informuje resort.
– Pierwszym krokiem była nowelizacja ustawy o drogach publicznych. Od 3 marca 2017 roku minister infrastruktury i budownictwa może wydawać, rozpowszechniać lub rekomendować wzorce i standardy dotyczące przygotowania inwestycji w zakresie dróg publicznych, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania lub ochrony tych dróg. Wzorce i standardy przeznaczone są do dobrowolnego stosowania i stanowią uzupełnienie obligatoryjnych przepisów techniczno-budowlanych – czytamy w informacji z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.
Dalsze kroki
Kolejnym zapowiadanym działaniem jest rozpoczęcie procedury zamówienia publicznego na kompleksowe opracowanie eksperckie pt. „Analiza dotycząca jakości technicznej projektów drogowych współfinansowanych z funduszy UE wraz z rekomendacjami optymalizacji i opracowania szczegółowych warunków technicznych budowy i utrzymania drogowych obiektów inżynierskich”, a więc także tuneli drogowych.
– Zgodnie z założeniami nowe regulacje, które powstaną na bazie tego opracowania, będą ujmowały w sposób kompleksowy kwestie projektowania, wykonywania, eksploatacji i utrzymywania tuneli drogowych. Będą bazowały na najnowszej wiedzy i doświadczeniach projektantów, zarządców i wykonawców tuneli – zarówno krajowych jak i zagranicznych – informuje MIB.
Więcej informacji o tunelach w Polsce znajdziecie tu:
Nasze drogi idą pod ziemię. Gdzie będzie najdłuższy tunel w Polsce?