Polski Ład to nowy program społeczno-gospodarczy Zjednoczonej Prawicy, który został zaprezentowany 15 maja. Znalazły się w nim zapowiedzi inwestycji infrastrukturalnych oraz walki z wykluczeniem transportowym m.in. poprzez wdrożenie wspólnego biletu kolejowo-autobusowego.
Prezentację nowego programu Zjednoczonej Prawicy rozpoczęło wystąpienie stojącego na czele Prawa i Sprawiedliwości (PiS) Jarosława Kaczyńskiego, który mówił przede wszystkim o zmianach w systemie podatkowym, służbie zdrowia czy działaniach w zakresie mieszkalnictwa. Wspomniał także o kwestiach związanych z rozwojem małych miasteczek i wsi, które zostały połączone z wątkiem walki z wykluczeniem transportowym.
Kaczyński o wspólnym bilecie, Morawiecki o inwestycjach
– Połączenia kolejowe między małymi miastami, ale co oznacza także z wsiami tym bardziej, że będzie takie przedsięwzięcie jak łączenie przy pomocy jednego biletu możliwości dojechania do jakiejś stacji w małym miasteczku i stamtąd już autobusem na wieś – powiedział Jarosław Kaczyński, prezes Prawa i Sprawiedliwości.
Premier Mateusz Morawiecki mówił z kolei o pięciu głównych filarach Nowego Ładu. Jako pierwszy wymienił służbę zdrowia, a potem kolejno bardziej sprawiedliwy system podatkowy, emeryturę do 2,5 tys. zł bez podatku, mieszkalnictwo, zaś na piątym wielki program inwestycyjny.
Opisując ostatni z filarów Morawiecki wspomniał o tym, że będzie on oparty na środkach publicznych oraz 770 mld zł wynegocjowanego budżetu unijnego.
– Krok pierwszy to zdecydowana rozbudowa infrastruktury. I tutaj już w najbliższych siedmiu latach 2,5 tys. km nowych dróg i autostrad, a do 2030 lub 2031 roku, chcemy zakończyć całą dzisiaj planowaną siatkę dróg krajowych i autostrad. Tylko na ten cel w budżecie państwa polskiego zarezerwowaliśmy na najbliższe lata 220 mld zł. To pokazuje skalę wysiłku, rozmach, energię jaką włożyliśmy w Polski Ład – mówił Morawiecki.
Oprócz tego zapowiedział przebudowę i modernizację 50 tys. km dróg oraz 15 tys. km linii kolejowych oraz tysiące kilometrów dróg rowerowych i chodników. W drugim punkcie Morawiecki zapowiedział inwestycje w logistykę i transport, w tym w porty przeładunkowe oraz zeroemisyjny transport elektryczny i wodorowy.
Inwestycje infrastrukturalne
Z materiałów udostępnionych na stronie Prawa i Sprawiedliwości zostały wymienione największe inwestycje infrastrukturalne, jakie mają być realizowane. Nie znajdziemy wśród nich żadnych nowych czy zaskakujących pomysłów, ale są: Centralny Port Komunikacyjny, budowa Via Carpatia, Via Baltica, Rail Baltica, rozbudowa Portu Gdańskiego oraz przekop Mierzei Wiślanej.
W zakresie inwestycji kolejowych zapowiadana jest budowa lub modernizacja 15 tys. km linii kolejowych, które mają ułatwić korzystanie z transportu kolejowego i wymazać białe plamy komunikacyjne. Wspomniany jest także program przystankowy, który ma umożliwić lokalny rozwój kolei również w mniejszych miejscowościach, które do tej pory były wykluczone komunikacyjnie.
„Działania podejmowane przez rząd Prawa i Sprawiedliwości od 2015 r. służą rozwijaniu i przywracaniu infrastruktury kolejowej, likwidowanej przez poprzednie rządy zwłaszcza w powiatach. Kontynuacją tych działań będzie rozszerzenie połączeń do mniejszych lokalizacji przez dodanie do dotychczasowych połączeń kolejowych uzupełniających tras autobusowych, będących w gestii PKP. W tym celu w kolejnych latach przeznaczymy 70 mln PLN rocznie na świadczenie usług transportu między funkcjonującymi stacjami kolejowymi a miejscowościami w ich okolicy. Zapewni to mieszkańcom terenów małych miast i wsi swobodny dostęp do komunikacji kolejowej. W ramach tego samego biletu pasażer będzie mógł dojechać do wybranej stacji kolejowej oraz dalszej, mniejszej lokalizacji autobusem uzupełniającym trasę pociągu. W ten sposób wykluczone i niedostępne dotychczas miejscowości zostaną włączone do infrastruktury kolejowej w Polsce” – zapisano w dokumencie.
Co ciekawe zapowiadany jest także Projekt Kolei Aglomeracyjnych, który ma zapewnić sprawny transport w szybko rozwijających się krajowych metropoliach.
Oprócz wspomnianych inwestycji w porcie gdańskim zapowiadane jest także utworzenie dwóch terminali kontenerowych, terminalu off-shore, LNG, przestrzeni dla stoczni i statków pasażerskich, dalsza rozbudowa portów w Szczecinie i Świnoujściu, w tym budowa toru żeglugowego do głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu.
W zakresie inwestycji drogowych „obok realizowanych prac, jak dokończenie autostrady A1 oraz drogi S19 między Lublinem a Rzeszowem, należy ukończyć budowę wschodniego odcinka A2. Kluczowa dla rozwoju północno-zachodniej Polski jest budowa drogi S10 łączącej Szczecin, Piłę, Bydgoszcz, Toruń i Warszawę, a także S8 między Wrocławiem a Kłodzkiem. Rozpoczniemy też prace na odcinku S19 między Lublinem a Białymstokiem. Wybudujemy zachodnią obwodnicę Szczecina. Będziemy kontynuować rozpoczętą przez rząd PiS budowę drogi S11 ze Śląska do Koszalina i Kołobrzegu. Zainicjujemy również procedurę podnoszenia klas dróg krajowych o znaczeniu subregionalnym, np. DK94 na zachód od Wrocławia” – czytamy w strategii zjednoczonej prawicy.
Ogółem zapowiedziana jest przebudowa 50 tys. km dróg, ale w dokumencie nie jest sprecyzowane o drogi jakiej kategorii chodzi.
Zmiany w miastach, zielony transport
Prawo i Sprawiedliwość zapowiada także koniec betonowania centrów miast i zakłada wdrożenie nowych narzędzie zwalczania wysp ciepła w miastach, realizowane w ramach projektu „Miasto z klimatem”, polegające na likwidacji betonu i asfaltu, tam gdzie jest to możliwe, a także nasadzeniu drzew i krzewów oraz tworzeniu mikroparków, zielonych ścian i dachów.
W 2021 r. planowane jest także przyjęcie strategii obejmującej rozwój pełnego łańcucha wartości polskiej gospodarki wodorowej. Począwszy od elektrolizerów, które zamieniają energię w wodór, przez ogniwa i technologie magazynowania, do wykorzystania wodoru w produkcji energii i zazieleniania sektorów transportu, ciepłownictwa lub hutnictwa.
„Wdrożymy dodatkowe wsparcie z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu – dopłaty do autobusów i samochodów elektrycznych i wodorowych oraz infrastruktury ładowania i tankowania oraz wsparcie dla rozwoju polskiego przemysłu samochodów elektrycznych” – czytamy w dokumencie. W innym miejscu zapowiedziane jest "tysiące nowych nisko i zeroemisyjnych autobusów, wymiany taboru autobusowego".
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.