Partnerzy serwisu:
Polityka i prawo

Perspektywa budżetowa 2028-2034. Mniej środków, większa rola CEF?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-08-2024
Ostatnia modyfikacja:
20-08-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

POLITYKA I PRAWO
Perspektywa budżetowa 2028-2034. Mniej środków, większa rola CEF?
fot. Trougnouf (Benoit Brummer) via Wikimedia Commons / lic. CC BY 4.0
Ostatnie dwie dekady w Polsce przebiegły pod znakiem dużych inwestycji infrastrukturalnych, które zmieniły oblicze kraju. Duża ich część była i jest współfinansowana ze środków unijnych. Polska stała się jednak w międzyczasie znacznie zamożniejszym państwem. Obecna perspektywa finansowa Unii Europejskiej może być ostatnią tak hojną.

Ostatnich kilkanaście lat przyniosło prawdziwy przełom w jakości infrastruktury transportowej w Polsce. Stało się tak w dużej mierze za sprawą napływu środków unijnych, który miał miejsce przez ostatnie dwie dekady i ma miejsce nadal. Skala wyzwań w tym obszarze pozostaje jednak ogromna. Dotyczy to zwłaszcza transportu kolejowego. Budowa sieci dróg szybkiego ruchu znalazła się w ostatnich latach za półmetkiem, tymczasem sieć kolejowa, choć jest już w znacznie lepszym stanie niż jeszcze przed dekadą, wciąż wymaga dużych inwestycji – zarówno projektów rozwojowych, jak i eliminacji nadal dość licznych wąskich gardeł.

W międzyczasie Polska stała się jednak dużo zamożniejszym państwem. W efekcie w kolejnej perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2028-2034 nasz kraj nie będzie mógł liczyć na tak duże środki w ramach polityki spójności jak dotychczas. Coraz bliższa jest perspektywa momentu, w którym Polska stanie się płatnikiem netto do budżetu UE. Wymaga to przemyślenia na nowo zarówno systemu finansowania inwestycji infrastrukturalnych w Polsce, w szczególności kolejowych, jak i narracji związanej z obecnością naszego kraju w UE, która dotychczas była utożsamiana w przeważającej mierze właśnie z polityką spójności.

Zwrócił na to uwagę wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko podczas zorganizowanej przez Centralny Port Komunikacyjny konferencji prasowej “Wsparcie UE dla polskiego transportu. Projekty kolejowe: Warszawa – Poznań i tunel w Łodzi”. Zdaniem sekretarza stanu w MFiPR często zapominamy, że UE jest drugą największą gospodarką na świecie i jako jej członek współdecydujemy o jej przyszłości, co ma duży wpływ na rozwój kraju. Obecność w UE ma także duże znaczenie w kontekście naszego bezpieczeństwa. Wiceminister Szyszko zauważył jednocześnie, że pomimo ograniczenia napływu środków unijnych w ramach polityki spójności jeszcze większe znaczenie w kontekście finansowania inwestycji infrastrukturalnych nabierze instrument Łącząc Europę, popularnie określany mianem CEF (ang. Connecting Europe Facility).

Jak zauważył Jan Szyszko, Polska jest największym beneficjentem CEF po dekadzie jego funkcjonowania. Zdaniem wiceministra stanowi on dobry mechanizm w kontekście realizacji ambitniejszych inwestycji infrastrukturalnych, wskazując na możliwość jego zastosowania w przypadku projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego, w tym budowy kolei dużych prędkości Y, łączącej Warszawę z Poznaniem i Wrocławiem przez Łódź i Sieradz. Jan Szyszko zwrócił także uwagę na rolę CEF w kontekście rozwoju infrastruktury podwójnego zastosowania, czyli infrastruktury ogólnodostępnej z potencjalnie istotną rolą w kontekście mobilności wojskowej, co ma duże znaczenie w obecnych niespokojnych czasach.

Wiceminister Szyszko przestrzegł jednocześnie przed nadmierną centralizacją wydatkowania środków unijnych w kolejnej perspektywie finansowej UE. – Fakt, że polityka spójności jest zarządzana w dużej mierze przez państwa członkowskie i regiony, jest jej ogromną zaletą. Pozwala to efektywnie diagnozować potrzeby inwestycyjne i kierować środki, ale także budować poparcie dla UE w oparciu o to, że każdy ma poczucie, decyzja o tym, gdzie fundusze UE są kierowane jest podejmowana na miejscu – zauważył sekretarz stanu w MFiPR.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

300 mln zł z FEnIKS-a na dwie obwodnice

Drogi i autostrady

300 mln zł z FEnIKS-a na dwie obwodnice

Mikołaj Kobryński 02 lipca 2024

Ponad 129 mln euro na inwestycje z zakresu Mobilności Wojskowej

Drogi i autostrady

Na efekty KPO dla gospodarki jeszcze poczekamy

Polityka i prawo

Odmrożenie wypłat z funduszy europejskiej już wkrótce?

Polityka i prawo

Drogi, kolej i lotniska ze środków na mobilność wojskową

Drogi i autostrady

Zobacz również:

300 mln zł z FEnIKS-a na dwie obwodnice

Drogi i autostrady

300 mln zł z FEnIKS-a na dwie obwodnice

Mikołaj Kobryński 02 lipca 2024

Ponad 129 mln euro na inwestycje z zakresu Mobilności Wojskowej

Drogi i autostrady

Na efekty KPO dla gospodarki jeszcze poczekamy

Polityka i prawo

Odmrożenie wypłat z funduszy europejskiej już wkrótce?

Polityka i prawo

Drogi, kolej i lotniska ze środków na mobilność wojskową

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5