Partnerzy serwisu:
Polityka i prawo

Opłaty drogowe po nowemu. Zanieczyszczający zapłaci więcej

Dalej Wstecz
Autor:

ep.

Data publikacji:
29-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
29-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

POLITYKA I PRAWO
Opłaty drogowe po nowemu. Zanieczyszczający zapłaci więcej
fot. viatoll.pl
Będzie zmiana w opłatach drogowych od pojazdów ciężkich. Oprócz dotychczasowej opłaty „infrastrukturalnej” wprowadzone mają być dwie dodatkowe uzależnione od klasy emisji CO2 oraz klasy emisji EURO. Tego wymaga od nas Unia Europejska.

Rząd szykuje zmiany w ustawie o drogach publicznych. Będą dotyczyć opłaty drogowej pobieranej od pojazdów o dopuszczalnej masie powyżej 3,5 t. Opłata musi zostać dostosowana do wymogów unijnej dyrektywy w taki sposób, żeby sprzyjała redukcji CO2. Powinna być zróżnicowana ze względu na poziom emisji CO2,a ponadto uwzględniać „opłatę zewnętrzną” związaną z zanieczyszczaniem powietrza.
Rząd planuje przyjąć odpowiednie zmiany jeszcze w tym roku.

Zgodnie z założeniami, pojazdy poruszające się po sieci dróg płatnych będą zobowiązane do uiszczania opłaty elektronicznej składającą się z trzech komponentów. Będzie to – jak dotychczas - opłata infrastrukturalna różnicowana ze względu na klasę EURO pojazdu, a ponadto dwie opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych. Jedna nakładana na podstawie emisji CO2 pojazdu – to nowa opłata różnicowana ze względu na klasę emisji CO2, druga ze względu na zanieczyszczenie powietrza – to także nowa opłata różnicowana ze względu na klasę emisji EURO. Obowiązek wprowadzenia pierwszej powinien być zrealizowany w 2024 roku, natomiast obligatoryjność wdrożenia opłaty związanej z zanieczyszczaniem powietrza przypada na rok 2026.

„Zmiana zasad nakładania opłat drogowych służy zachęcaniu użytkowników pojazdów ciężkich do wymiany floty użytkowanych pojazdów na pojazdy spełniające najbardziej surowe normy środowiskowe” – tłumaczy legislator. Zachętą ma być gratyfikacja w postaci ulgowych stawek opłat drogowych przy jednoczesnym obciążeniu użytkowników pojazdów, które nie spełniają aktualnych norm środowiskowych, dodatkowymi opłatami.

„Rachunek ekonomiczny” związany z działalnością przewozową ma zachęcać do inwestowania w pojazdy emitujące jak najmniej CO2, przy tym najwyższe zachęty mają dotyczyć pojazdów elektrycznych.

Klasa EURO to niezmienny atrybut pojazdu, który jest wpisywany do dowodu rejestracyjnego. Natomiast klasa emisji CO2 może podlegać zmianom. „Kategoria i grupa/podgrupa pojazdu określą wartości emisji CO2 właściwe dla pojazdów danego rodzaju, data pierwszej rejestracji pojazdu pozwoli na ustalenie definicji klas emisji CO2, które będą miały zastosowanie dla danego pojazdu w określonym czasie” – wyjaśniono w założeniach do zmian w ustawie. Pojazd będzie przypisywany do jednej z pięciu klas emisji CO2, co będzie miało wpływ na wysokość stawki opłaty elektronicznej.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Te drogi mają być płatne od 1 listopada

Drogi i autostrady

Te drogi mają być płatne od 1 listopada

ep. 07 sierpnia 2024

Nowe drogi na siebie nie zarabiają. Kolejny rok za darmo

Drogi i autostrady

Aplikacją mPay zapłacimy za A4 Katowice – Kraków

Drogi i autostrady

Koniec bramek na państwowych autostradach

Drogi i autostrady

Koniec bramek na państwowych autostradach

Elżbieta Pałys 30 listopada 2021

Koncesjonariusz A1 proponuje włączenie e-Toll do videotollingu

Drogi i autostrady

Elektroniczna opłata za drogi ma być niższa o 30 proc. Do końca roku

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Te drogi mają być płatne od 1 listopada

Drogi i autostrady

Te drogi mają być płatne od 1 listopada

ep. 07 sierpnia 2024

Nowe drogi na siebie nie zarabiają. Kolejny rok za darmo

Drogi i autostrady

Aplikacją mPay zapłacimy za A4 Katowice – Kraków

Drogi i autostrady

Koniec bramek na państwowych autostradach

Drogi i autostrady

Koniec bramek na państwowych autostradach

Elżbieta Pałys 30 listopada 2021

Koncesjonariusz A1 proponuje włączenie e-Toll do videotollingu

Drogi i autostrady

Elektroniczna opłata za drogi ma być niższa o 30 proc. Do końca roku

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5