Najwyższa Izba Kontroli oceniła krytycznie funkcjonowanie Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Pomimo zgodnym ze statutowymi zadaniami wydatkowaniem funduszy, część wydatków poniesiono w sposób niecelowy i niegospodarny. W sposób niezgodny z prawem miało zostać wydanych blisko 6,5 mln zł.
Centrum Unijnych Projektów Transportowych, jako państwowa jednostka budżetowa podległa ministrowi infrastruktury, odpowiada za zarządzanie środkami z funduszy Unii Europejskich dla Polski w zakresie wsparcia inwestycji w infrastrukturę transportową. Instytucja powstała w 2007 roku. Kontrolę w CUPT przeprowadziła niedawno Najwyższa Izba Kontroli. Wnioski nie są szczególnie optymistyczne. NIK krytycznie oceniła funkcjonowanie obszaru komunikacji zewnętrznej, systemu szkoleń pracowników oraz systemu wynagrodzeń. Wskazano także na zaniedbania w zakresie zamówień publicznych.
Jak wskazuje NIK, pomimo istnienia w strukturach CUPT powołanego w tym celu Wydziału Komunikacji w ramach Biura Administracji, podpisane zostały umowy z podmiotami trzecimi na świadczenie usług w zakresie komunikacji zewnętrznej. Co więcej, zawarte umowy przewidują wyraźnie wyższe stawki, na poziomie 320 zł za godzinę pracy, w porównaniu z typowymi stawkami rynkowymi, które zdaniem kontrolerów NIK powinny zawierać się w przedziale 65-250 zł za godzinę pracy. Wartość zawartych w tym obszarze umów wynosi 100 tys. zł, dlatego sprawa wydaje się niebagatelna. Zwłaszcza mając na uwadze fakt, że CUPT mogło zrealizować wskazane zadania własnymi siłami.
Kolejny zarzut kontrolerów NIK dotyczy wypłaty pracownikom dodatków specjalnych za miesiące, które minęły, co oznacza niezgodną z przepisami wsteczną gratyfikację. NIK stoi na stanowisku, że CUPT poniosło z tego tytułu wydatki na poziomie 5,5 mln zł, których nie powinno było ponieść. Dotyczy to aż dwóch trzecich wydatków na dodatki specjalne, których łączna wysokość wyniosła 8,3 mln zł. NIK zarzuca także nierzetelną ocenę potrzeb szkoleniowych organizacji, w wyniku której dokonano zamówienia usługi szkoleniowej dla 100 pracowników, podczas gdy w rzeczywistości przeszkolonych zostało tylko 28 osób. Kontrolerzy poddali również krytyce jeden ze skontrolowanych przetargów, który dotyczył podróży służbowych – ich zdaniem kryteria nie gwarantowały wyboru faktycznie najbardziej korzystnej oferty.
Kontrolerzy rekomendują zatem zaprzestanie zlecania na zewnątrz zadań związanych z obsługą mediów społecznościowych, zapewnienie rzetelnego nadzoru nad innymi zleceniami realizowanymi przez podmioty zewnętrzne oraz zaprzestanie udzielania gratyfikacji wstecznych. NIK zaleca także poprawę konstrukcji zamówień publicznych oraz przeprowadzenie analizy gospodarności w zakresie zlecania innym podmiotom zadań związanych ze sporządzaniem różnego rodzaju opracowań.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.