Łotewski rząd poparł ustawę przygotowaną przez Ministerstwo Transportu dotyczącą opłat drogowych. W celu wypełnienia wymogu dyrektywy Unii Europejskiej, opłata za infrastrukturę drogową może zastąpić winietę dla samochodów ciężarowych. Nowe rozwiązanie ma być bardziej sprawiedliwe i przyjazne dla środowiska.
Dyrektywa Unii Europejskiej 2022/362 reguluje opłaty drogowe dla pojazdów ciężarowych i ma na celu stopniowe zastępowanie systemu winiet opłatami uzależnionymi od przejechanego dystansu. Ma to na celu bardziej sprawiedliwe naliczanie opłat na podstawie rzeczywistego korzystania z dróg oraz uwzględnienie wpływu pojazdów na środowisko. Łotwa jest na dobrej drodze, by dostosować się do tych przepisów.
Opłata zastąpi winietę
Poparta przez rząd ustawa przewiduje, że od 2030 roku zostanie wprowadzona opłata za korzystanie z infrastruktury drogowej, którą właściciel pojazdu będzie musiał uiścić za korzystanie z infrastruktury dróg państwowych w zależności od przejechanej odległości i rodzaju pojazdu, zapewniając stosowanie zasad „użytkownik płaci” i „zanieczyszczający płaci”, co zastąpi obecne obecnie winiety.
Ustawa stanowi, że opłata za korzystanie z infrastruktury drogowej składa się z następujących opłat: opłaty za korzystanie z infrastruktury, opłaty za utrudnienia w ruchu drogowym, a także opłaty za zanieczyszczenie powietrza, hałas i emisję CO2 spowodowane ruchem drogowym.
Obecnie na Łotwie winieta jest obowiązkowa dla samochodów ciężarowych o masie powyżej 3 ton i należy ją uiścić niezależnie od przejechanej odległości. Zmiany, których wdrożenie planowane jest od 2030 r., również obejmą samochody ciężarowe o masie powyżej 3 ton.
Ustawa przewiduje jednak, że wszystkie samochody ciężarowe bezemisyjne, niezależnie od masy, zostaną zwolnione z opłaty za korzystanie z dróg, promując w ten sposób korzystanie z pojazdów przyjaznych środowisku
Jakość powietrza w rękach gmin
Dodatkowo ustawa przewiduje możliwość wprowadzenia przez gminy regulacji i ustalenia opłaty gminnej za korzystanie z ulic dla pojazdów kategorii M (pojazdy silnikowe przeznaczone do przewozu osób), N (pojazdy silnikowe przeznaczone do przewozu towarów), O (przyczepy i naczepy) i sprzętu ciągnikowego, w przypadkach, gdy poziom zanieczyszczenia powietrza powodowanego przez pojazdy na terenie danej gminy przekracza normy jakości powietrza.
Nowe prawo określa również procedury płatności oraz wymogi dla dostawcy usługi poboru opłat.
Ustawa, po uzyskaniu poparcia rządu, zostanie przekazana do rozpatrzenia przez łotewski Sejm.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.