PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie programu modernizacji przejazdów drogowych. Inwestycja zostanie zrealizowana w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, a wysokość dotacji ze środków unijnych na ten cel wyniesie 162 mln zł.
Choć
wypłata części funduszy europejskich, w tym w szczególności przewidzianych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (czyli KPO), pozostaje wstrzymana, postępuje przygotowanie kolejnych projektów inwestycyjnych. Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz PKP Polskie Linie Kolejowe zawarły umowę na objęcie wsparciem programu poprawy bezpieczeństwa na przejazdach drogowych. Ów program, objęty wsparciem ze środków unijnych o wartości 162 mln, ma zostać zrealizowany do pierwszego kwartału 2026 roku. Prace zostaną zrealizowane na liniach kolejowych nr 1, 3, 7, 68, 70, 137, 143, 274, 276, 277, 286, 290, 309, 311, 322 i 346.
Kluczowym elementem programu będzie zabudowana samoczynnego systemu przejazdowego na 84 przejazdach. Na kolejnych 11 przewidziano zabudowę systemu telewizji użytkowej, a na 64 – przebudowę oświetlenia. Przed 88 przejazdami pojawią się tarcze ostrzegawcze. Z kolei na 35 przejazdach pojawią się urządzenia rogatkowe. Last but not least, 7 przejazdów zyska zmodernizowaną nawierzchnię drogową. Jak wskazuje CUPT w komunikacie prasowym, realizacja programu przyniesie rozliczne korzyści z poprawą bezpieczeństwa na przejazdach na czele. Ograniczone zostanie również ryzyko dewastacji przejazdów kolejowych, a nowe urządzenia zostaną włączone do scentralizowanych systemów zarządzania ruchem, zapewniając bardziej elastyczną współpracę między różnymi podsystemami.
Modernizacja przejazdów drogowych pozostaje dużym wyzwaniem dla zarządcy infrastruktury. Choć liczba incydentów na sieci kolejowej w ostatnich latach wyraźnie spadła, trudno powiedzieć, że jest tak, jak być powinno. – Jest dobrze, ale nie bardzo dobrze. Wypadki mają dziś miejsce głównie na dzikich przejściach i niestrzeżonych przejazdach –
mówił dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego, podczas 15. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO, które odbyły się we wrześniu w Gdańsku, wskazując m.in. na potrzebę rozwoju systemów monitoringu wizyjnego i kontynuowania aktywnych działań edukacyjnych w obszarze bezpieczeństwa na przejazdach.