W Krakowie zakończyło się spotkanie Wysokiego Szczebla, podczas którego ministrowie ds. transportu państw Europy Środkowej i Wschodniej, Sztabu Generalnego Wojska Polskiego i Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu Komisji Europejskiej poruszyli ważne kwestie finansowania strategicznych projektów transportowych. Szeroko omówiony został długofalowy budżet UE, czyli wieloletnie ramy finansowe (WRF), które mają na celu zapewnienie dokonywania wydatków Unii w sposób usystematyzowany i w granicach jej zasobów własnych.
Finansowanie polityki transportowej UE omawiano zarówno w obszarze obecnie prowadzonej rewizji WRF na lata 2021-2027, ale także analizowano perspektywiczne potrzeby i możliwości rozwoju europejskiego sektora transportu w ramach kolejnej perspektywy finansowej, po 2027 r.
Na zakończenie Szczytu przedstawiciele resortów odpowiedzialnych za transport z Bułgarii, Chorwacji, Estonii, Łotwy, Litwy, Polski, Rumunii i Słowacji podpisali wspólną deklarację w sprawie wsparcia rozwoju infrastruktury transportowej. Podkreślili w niej konieczność zwiększenia spójności transportowej i poprawę dostępności Europy Środkowej i Wschodniej.
Potwierdzili znaczenie niezawodnej infrastruktury transportowej o dużej przepustowości dla wspólnego bezpieczeństwa naszych krajów oraz długoterminowego rozwoju gospodarczego i dobrobytu na całym kontynencie europejskim, w tym pod względem podwójnego wojskowego i cywilnego wykorzystania infrastruktury transportowej oraz niezbędnego poziomu bezpieczeństwa dostaw. Podkreślili także, że rozwój nowoczesnej infrastruktury transportowej jest kapitałochłonny i wymaga stabilnych źródeł finansowania zarówno krajowych, jak i międzynarodowych.
— To wspólny apel ministrów ds. transportu na rzecz konieczności wzmocnienia nakładów finansowych na rozwój infrastruktury transportowej, w tym służącej mobilności wojskowej. Dostrzegamy ogromny potencjał w instrumencie CEF, który dotychczas okazał się bardzo efektywny. Głos ministrów transportu i szefów naszych rządów w tej sprawie powinien wybrzmieć na forum Unii Europejskiej — powiedział minister Andrzej Adamczyk.
Uczestnicy Szczytu mieli także możliwość zobaczenia efektów największej w historii Krakowskiego Węzła Kolejowego inwestycji kolejowej, współfinansowanej ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”: oddany do użytkowania w czerwcu br. czterotorowy most przez Wisłę, na zmodernizowanej linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.