Partnerzy serwisu:
Polityka i prawo

Jakie są priorytety resortu infrastruktury?

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
10-04-2024
Ostatnia modyfikacja:
10-04-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

POLITYKA I PRAWO
Jakie są priorytety resortu infrastruktury?
fot. GDDKiA
Będą kontynuowane najważniejsze programy dotyczące infrastruktury drogowej i kolejowej, a także w zakresie żeglugi śródlądowej. Działania w zakresie kolei będą się koncentrować m.in. na wzroście maksymalnych prędkości oraz poprawie przepustowości szlaków kolejowych, a w obszarze dróg liczyć się będą nie tylko nowe inwestycje, ale realizowane będą także działania na sieci istniejącej oraz tej, którą zarządzają samorządy. Między innymi takie priorytety swojego resortu wskazuje Ministerstwo Infrastruktury.

O kluczowych wyzwaniach, które stoją przed resortem opowiedział w odpowiedzi na interpelację poselską wiceminister Piotr Malepszak.

Ministerstwo zapewnia, że będzie dążyło m.in. do zapewnienie otoczenia prawnego sprzyjającego rozwojowi podmiotów funkcjonujących na rynku lotniczym. Mowa m.in. o nowelizacji tzw. specustawy lotniskowej, która ma usprawniać inwestycje. Resort chce także poszerzać bazę dwustronnych porozumień umożliwiających rozwijanie połączeń lotniczych.

W zakresie transportu kolejowego priorytetem jest poprawa jakości przewozów rozumiana przede wszystkim jako wzrost prędkości maksymalnych oraz zwiększenie przepustowości poszczególnych szlaków i stacji. Będą także zmiany legislacyjne, które mają się przekładać na wyższe bezpieczeństwo.

Resort zapewnia także o chęci kontynuacji kluczowych programów, tj. Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032), Programu Kolej +, programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych, a także programu wsparcia zadań zarządców infrastruktury kolejowej.

Optymistycznie brzmi wskazanie wśród priorytetów wzmocnienie efektywności prowadzonych inwestycji oraz coroczne zapewnienie niezbędnych środków publicznych na realizację zadań kolejowych objętych.

Priorytetowo resort będzie także traktował realizację programów drogowych, tj. Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych i Programu budowy 100 obwodnic. Podtrzymuje cel związany z ukończeniem do 2030 roku sieci bazowej TEN-T.

Realizowane mają być także zadania na istniejącej sieci drogowej w tym związane z poprawą bezpieczeństwa. Wsparcie maja otrzymywać inwestycje samorządowe.

Resort wśród priorytetów wymienia zmiany legislacyjne, w tym dotyczące nowej opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych, która ma służyć odzyskaniu kosztów związanych m.in. z emisjami CO2 spowodowanymi ruchem drogowym – tego wymaga dyrektywa europejska. Rozszerzona ma być sieć dróg płatnych (mowa o pojazdach powyżej 3,5 t), co z kolei wiąże się z koniecznością wypełnienia kamienia milowego w ramach Krajowego Programu Odbudowy.

W obszarze transportu priorytetami są m.in. zapewnienie uczciwej konkurencji w transporcie drogowym, poprawa bezpieczeństwa i warunków pracy kierowców.

Resort chce także szybkiego zakończenia rewizji rozporządzenia UE ws. sieci TEN-T oraz włączenia do sieci nowego korytarza transportowego Morze Bałtyckie - Morze Czarne - Morze Egejskie.
W ramach wypełniania kamieni milowych związanych z KPO resort wskazuje przyjęcie do połowy 2025 nowych Planów Zrównoważonej Mobilności Miejskiej w Polsce.

W obszarze transportu resort infrastruktury zamierza także współpracować z Komisją Europejską w celu przeciwdziałania skutkom rosyjskiej napaści na Ukrainę. W centrum uwagi ma być m.in. zakończenie protestu przewoźników drogowych oraz wprowadzanie rozwiązań, dzięki którym polska infrastruktura transportowa będzie dla Ukrainy bramą do Europy. Kontynuowane mają być międzynarodowe projekty, tj. Inicjatywa Trójmorza, w tym kontynuacja projektów Via Carpatia, Via Baltica, Rail Baltica i Rail2See.

Modernizowana będzie w dalszym ciągu infrastruktura przeciwpowodziowa i przeciwsuszowa. Kontynuowany ma być Krajowy Program Żeglugowy do roku 2030 oraz wzmacnianie portów morskich, które miałyby pełnić rolę kluczowych węzłów globalnych łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo-Wschodniej.

Jak poinformował Piotr Malepszak, w Ministerstwie Infrastruktury i podległych mu jednostkach cały czas trwa audyt. Ostateczne wnioski nie zostały jeszcze opracowane. 

Jednocześnie od 10 kwietnia powołany został Komitet Audytu w Ministerstwie Infrastruktury wymagany ustawą o finansach publicznych. Będzie działał w odniesieniu do gospodarki morskiej, gospodarki wodnej, transportu i żeglugi śródlądowej. Jego przewodniczącym został Paweł Gancarz, podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5