Środkowoeuropejski rynek lotniczego cargo rozwija się dynamicznie, choć trudno powiedzieć, by z wolumenem przewożonych towarów dorównywał, czy też miał szansę dorównać kiedyś światowym liderom. Budowa Centralnego Portu Lotniczego może w tym przypadku niewiele zmienić. Dużo w tym przypadku zależy od ilości połączeń długodystansowych oraz lokalizacji. O przyszłości lotniczego cargo rozmawiamy z Mariuszem Kuczkiem, do niedawna dyrektorem biura cargo i poczty w PLL LOT.
RynekInfrastruktury.pl: Jakie są perspektywy rozwoju biznesu cargo lotniczego i z czego one wynikają?
Mariusz Kuczek: Wiele różnych instytucji zajmujących się frachtem lotniczym usiłuje przewidzieć przyszłość tego biznesu. Najbardziej popularnie jest opracowanie Airline Industry Freight Forecast przygotowane przez IATA Economics które zapewnia analizę zdarzeń gospodarczych kształtujących branżę. Określa ono również główne wyzwania i możliwości dla poszczególnych tras i rynków regionalnych. Podobnym branżowym opracowaniem jest Forecasts of Scheduled Passenger and Freight Traffic of International Civil Aviation Organization (ICAO), która to jest agendą ONZ.
Nieco z innej perspektywy na rynek patrzą dwaj najwięksi producenci samolotów, którzy, aby wprowadzać nowe programy produkcyjne dla swoich samolotów i szacować popyt na nie w przyszłości, przygotowują obszerne opracowania. Boeing cyklicznie prezentuje World Air Cargo Forecast (WACF). Prognoza podsumowuje główne światowe rynki handlowe cargo lotniczego, identyfikuje główne tendencje i przedstawia prognozy dotyczące przyszłych wyników i rozwoju rynków. Global Market Forecast Airbusa także stara się pokazać perspektywy wzrostu i ewolucję sektora transportu lotniczego. Zasadniczo w długim okresie przywidywania dotyczące wzrostu tego biznesu oscylują a w granicach 4-5%. Oczywiście nakładają się na to fluktuacje indywidualne. Na przykład w 2016 pierwsze trzy kwartały wykazywały wzrost ok 2% natomiast ostatni kwartał 2016 i pierwszy kwartał 2017 były zaskakująco dobre, ze wzrostem ponad 5,5%
Jak można scharakteryzować rynek cargo lotniczego w Polsce i Europie Centralnej?
Warunki w jakich rozwija się biznes przewozów lotniczych cargo na świecie bezpośrednio wpływają na sytuację, w jakiej znajduje się rynek cargo w Polsce i Europie Centralnej. Gdyby chcieć scharakteryzować ten rynek w kilku słowach należałoby powiedzieć, że jest to rynek szybko rosnący, niewielki - nawet w skali europejskiej, płytki oraz podlegający oddziaływaniu dużych europejskich portów lotniczych, takich jak Frankfurt, Lipsk, Amsterdam, Paryż-Roisy, Kopenhaga oraz Wiedeń.
Porównanie przewozów cargo lotniczego w Niemczech (prawie 5 mln ton), Austrii i Centralnej Europie (CEE) (nieco ponad 0,45 mln ton) czy w Polsce (0,15 mln ton) wskazuje, że cagro lotnicze przywożone i wywyższone z krajów Europy Centralnej stanowi niewielki procent całego światowego biznesu i podlega silnym wpływom sąsiadujących terminali przeładunkowych.
Czy budowa CPK może zwiększyć potencjał przewozów cargo w Polsce?
Potencjał przewozowy generowany jest nie bezpośrednio przez infrastrukturę portu. Następuje tutaj relacja wielostopniowa. Infrastruktura przyciąga linie lotnicze które z kolei generują potencjał przewozowy. Ze względu na specyfikę przewozów cargo odziaływanie portu lotniczego na przewozy cargo ma dużo większy zasięg niż w przewozach pasażerskich, ponieważ dużą część towarów dostarcza się w ramach przewozów RFS. Potencjał CPK dla cargo będzie w głównej mierze zależał od ilości połączeń długodystansowych, jakie będą obsługiwane z tego portu. Z punktu widzenia cargo – dużo lepszą lokalizacją dla CPK była by lokalizacja na południu Polski gdzie znajduje się środkowo europejski środek ciężkości dla produkcji towarów, które następnie przewożone są transportem lotniczym.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.