Wdrożenie europejskiego rozstawu torów na kluczowych odcinkach linii kolejowych to kluczowy element dla poprawy połączeń między Unią Europejską, a Ukrainą i Mołdawią – wskazują Komisja Europejska i Europejski Bank Inwestycyjny. Zdaniem tych instytucji pierwszym krokiem powinno być wdrożenie europejskiej szerokości torów na liniach do Lwowa i Kiszyniowa.
EBI wspólnie z Komisją Europejska przedstawiły wyniki badań nad strategią dla integracji kolei Unii Europejskiej z Ukrainą i Mołdawią. Jak wskazano w komunikacie prasowym, od czasu inwazji Rosji na Ukrainę lądowe połączenia transportowe tego kraju z UE stały się niezbędne dla ukraińskiego importu i eksportu. Żeby poprawić połączenia transgraniczne utworzone zostały „korytarze solidarności” UE – Ukraina. KE i EBI opublikowały wyniki badania, które jest częścią związanego z nimi planu.
EBI wspólnie z Komisją Europejska przeanalizowały bariery, w tym różnice w rozstawie szyn, które występują w większości krajów UE w porównaniu ze stosowanymi w Europie Wschodniej. W ramach instrumentu „Łącząc Europę II” niedawno wybrano do sfinansowania dziewięć projektów, których celem jest poprawa przejść granicznych. Komisja zaproponowała również rozszerzenie transeuropejskiej sieci transportowej na Ukrainę i Mołdawię.
- Budowa pierwszego unijnego rozstawu torów kolejowych na Ukrainie i w Mołdawii, łączącego linie kolejowe z Polską i Rumunią, zbliży je do jednolitego rynku UE – powiedziała komisarz ds. transportu Adina Vălean. Jak dodała, badanie będzie podstawą dla długofalowych rozwiązań, mających na celu wsparcie Ukrainy w handlu i odbudowie po wojnie. - Zapewnienie interoperacyjności z Polski przez Ukrainę, Mołdawię i Rumunię oznaczać będzie również bardziej sprawne i efektywne podróże dla ludzi – powiedziała Adina Vălean.
- Rozszerzenie standardowej szerokości torów europejskiej sieci kolejowej na Ukrainę i Mołdawię ułatwi przepływ towarów i usług, pomagając obu krajom w większej integracji szybkiego wejścia na rynek UE i przyspieszenia powojennej odbudowy Ukrainy. Rozwój nowoczesnych połączeń transportowych to sposób na wsparcie wzrostu gospodarczego regionu i stałe wspieranie Ukrainy i Mołdawii na ich drodze do integracji z UE – stwierdziła Teresa Czerwińska, wiceprezes EBI.
Uwzględniając koszty, zapotrzebowanie i przepustowość linii, w pierwszej kolejności zaproponowano uruchomienie połączenia z europejską szerokością torów z Krakowa/Katowic do Lwowa, a także z Iasi w Rumunii do Kiszyniowa w Mołdawii. W badaniu europejskich instytucji przeanalizowano także sposób, w jaki nowe linie normalnotorowe na Ukrainie i w Mołdawii będą współpracować z siecią w innych częściach tych krajów, które nadal będą korzystać z szerokotorowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.