Partnerzy serwisu:
Polityka i prawo

GDDKiA: Nie będzie wykluczenia wykonawców spoza UE w przetargach drogowych

Dalej Wstecz
Partner działu

WKB

Data publikacji:
22-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
22-01-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

POLITYKA I PRAWO
GDDKiA: Nie będzie wykluczenia wykonawców spoza UE w przetargach drogowych
fot. GDDKiA
GDDKiA nie zamiarze, w odróżnieniu od PKP PLK, stosować w najbliższych postępowaniach zapisów, które wykluczałyby z udziału w przetargach firmy spoza Unii Europejskiej. Takie zapisy byłyby możliwe na podstawie wyroku TSUE. Generalna Dyrekcja uważa, że o takich kwestiach nie powinien decydować pojedynczy zamawiający i liczy na wytyczne przygotowane na poziomie centralnym.

Na początku stycznia PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na modernizację linii nr 38 między Białymstokiem a Ełkiem. Inwestycja otrzymała dofinansowana z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), ma potrwać do roku 2029 i pochłonąć aż 6 mld zł.

Z punktu widzenia rynku budowlanego kluczowe jest to, że zarządca infrastruktury zdecydował się na wykluczenie wykonawców, którzy mają siedzibę poza UE, EOG oraz podmioty z państw, które nie są objęte porozumieniem o zamówieniach rządowych w ramach WTO. – To nasza decyzja i reakcja na niedawno ogłoszony wyrok TSUE – powiedział wówczas Piotr Wyborski, prezes PKP PLK.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie podziela jednak entuzjazmu PKP PLK i w swoich postępowaniach nie będzie wykluczała wykonawców spoza UE.

Sprawa zbyt ważna by decydowali zamawiający

Jak dowiedzieliśmy się w GDDKiA drogowcy na razie nie zamierzają stosować analogicznych do zaproponowanych w przetargu na Rail Baltica rozwiązań. Jak podkreśla Generalna od czasu wydania wyroku Urząd Zamówień Publicznych wydał jedną opinię w tej sprawie, która pozostawia decyzję co do ewentualnych zmian na poziomie pojedynczego zamawiającego.

– W naszej ocenie kwestia ta zdecydowanie wykracza poza sytuację czy interesy pojedynczych zamawiających. Nieprzemyślane, nieskoordynowane, rozproszone decyzje w tym zakresie mogą potencjalnie rodzić negatywne skutki dla całej gospodarki, a nie tylko rynku budowlanego – mówi Szymon Piechowiak, rzecznik prasowy GDDKiA.

GDDKiA zaznacza przy tym, że w jej interesie jest zawieranie umów z podmiotami posiadającymi odpowiednią wiedzę, doświadczenie oraz dającymi rękojmię należytego i terminowego wykonania umowy, a nie sama możliwość “zero-jedynkowego” wyłączenia podmiotów spoza UE. To co interesuje Generalną to możliwość weryfikacji faktycznego potencjału przyszłego wykonawcy, czyli eliminacja tzw. “firm teczek”.

– W chwili obecnej zgodnie z PZP postępowanie przetargowe w dużej mierze opiera się o oświadczenia potencjalnych wykonawców, gdzie możliwość ich kwestionowania, szczególnie dla zadań Projektuj i buduj, jest bardzo ograniczona. W pewnym zakresie obecnie prowadzone prace nad "certyfikacją" miałby by być remedium na ten problem, jednak w ocenie GDDKiA zaproponowana certyfikacja w obecnym kształcie nie zapewni oczekiwanych efektów – tłumaczy Piechowiak.

Na razie bez zmian w przetargach. GDDKiA obserwuje PKP PLK

– Na razie nie wprowadziliśmy żadnych zmian w przetargach. Liczymy na wytyczne czy rekomendacje na poziomie centralnym, spójne dla wszystkich publicznych zamawiających, które przybiorą sformalizowaną postać, np. w Polityce zakupowej państwa. Pierwszy krok w tym kierunku już został zrobiony. W projekcie ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych uwzględniono zmiany ustawy PZP, które mają wdrożyć wyrok TSUE z października 2024 r. – informuje rzecznik GDDKiA.

Drogowcy nie ukrywają jednak, że z wielkim zainteresowaniem będą się przyglądali postępowaniu prowadzonemu przez PKP PLK i monitorowali zachowanie podmiotów z Azji i ewentualne losy postępowania w KIO. GDDKiA obawia się bowiem, że może ono znacząco przedłużyć całą procedurę, a takich sporów drogowcy chcieliby uniknąć.

Furgalski: Warto ujednolicić podejście

Z czego wynika tak ostrożnościowe i odmienne niż PKP PLK podejście do tematu, skoro i jeden i drugi zamawiający podlegają temu samemu resortowi a firmy wykonawcze od lat domagają się właśnie takiej ochrony rynku, którą postanowili w czyn wprowadzić kolejarze?

– Nie sądzę by drogowcy patrzyli na podsumowanie 2024 roku i wartości kontraktów oraz długości odcinków będących w realizacji firm z państw, których mogą objąć restrykcje. Raczej uznają, że drogi nie mają aż tak istotnego znaczenia jako infrastruktura krytyczna jakie ma kolej ze względu chociażby na zaawansowane systemy sterowania ruchem. Z wrodzonej ostrożności czekają na zmiany w ustawie, które już zostały przecież zapowiedziane – mówi Adrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Dodaje przy tym, że dobrze by było gdyby minister infrastruktury jak najszybciej wprowadził jednolite podejście do tematu i przekazał, że tego wymaga polska gospodarcza racja stanu.

– Miałem pytanie czy nie obawiam się skarg Chin do WTO po wyroku TSUE, ale ciężko mi sobie wyobrazić skargę państwa non stop łamiącego zasady wolnego handlu i konkurencji. Jeżeli rządzący tak często podkreślają znaczenie wyroków TSUE i konieczność ich respektowania to zadziwiające byłoby orzecznictwo KIO idące temu pod prąd – komentuje Furgalski.

Firmy z Azji nie takie istotne

Co ciekawe z punktu widzenia GDDKiA udział firm z Chin czy Turcji w postępowaniach i pracach na drogach nie jest wielkim problemem. – W ostatnich latach odstępowaliśmy od umów przede wszystkim z podmiotami europejskimi (włoskimi, hiszpańskimi) i polskimi. Ostatnie duże zejście z budowy podmiotu azjatyckiego mieliśmy przed Euro 2012 – przypomina Generalna. To było trzynaście lat temu.

W samym 2024 GDDKiA otworzyła oferty w 19 dużych przetargach, do których zgłosiło się 147 podmiotów, z czego tylko dwie firmy pochodziły z Azji co stanowiło ok. 1 proc. wszystkich ofert. W obu przypadkach była to Aldesa Construcciones z Hiszpanii, której większość akcji jest w rękach China Railway Construction Corporation z siedzibą w Pekinie.

Obecnie trwają prace nad projektem ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych. Choć pierwotnie przygotowane przepisy miały jedynie uprościć postępowania przetargowe, niedawno Ministerstwo Infrastruktury zaproponowało dodanie do tej regulacji zapisów, które dostosowywałyby polskie przepisy do orzeczenia TSUE.
Partner działu

WKB

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kiedy zamawiający może badać ceny jednostkowe

Biznes i przemysł

Kiedy zamawiający może badać ceny jednostkowe

art. sponsorowany 24 lipca 2024

Mazowieckie. GDDKiA ogłasza przetarg na remont mostu

Drogi i autostrady

Potrzebna droga do terminala w Hrebennem. Jest nowy przetarg

Drogi i autostrady

Rusza przetarg na obwodnicę Wałcza

Drogi i autostrady

Jak firmy spoza UE wchodzą na polski rynek?

Biznes i przemysł

Jak firmy spoza UE wchodzą na polski rynek?

Łukasz Malinowski, Elżbieta Pałys 14 grudnia 2023

Zobacz również:

Kiedy zamawiający może badać ceny jednostkowe

Biznes i przemysł

Kiedy zamawiający może badać ceny jednostkowe

art. sponsorowany 24 lipca 2024

Mazowieckie. GDDKiA ogłasza przetarg na remont mostu

Drogi i autostrady

Potrzebna droga do terminala w Hrebennem. Jest nowy przetarg

Drogi i autostrady

Rusza przetarg na obwodnicę Wałcza

Drogi i autostrady

Jak firmy spoza UE wchodzą na polski rynek?

Biznes i przemysł

Jak firmy spoza UE wchodzą na polski rynek?

Łukasz Malinowski, Elżbieta Pałys 14 grudnia 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5