Centrum Unijnych Projektów Transportowych poinformowało, że dwa projekty transgraniczne realizowane przez Polskę i Ukrainę uzyskały dofinansowanie. Efektem ich realizacji będzie poprawa przepustowości drogowych i kolejowych przejść granicznych pomiędzy obydwoma państwami, które dzisiaj można określić mianem wąskich gardeł.
Ukraina już od lutego 2022 roku odpiera z pomocą Zachodu rosyjską agresję. Niemal każdego tygodnia infrastruktura krytyczna w tym państwie, w tym transportowa, jest niszczona przez agresora zza wschodniej granicy. Jednocześnie w państwach członkowskich Unii Europejskiej coraz częściej w dyskursie publicznym podejmowany jest temat konieczności przygotowania planu odbudowy gospodarczej dla Ukrainy, ze szczególnym uwzględnieniem infrastruktury energetycznej i transportowej, którego realizacja będzie mogła rozpocząć się tak szybko, jak to możliwe, po zakończeniu wojny.
Choć perspektywa czasowa zakończenia działań wojennych jest nieznana, a rosyjskie władze wydają się przygotowywać do długotrwałego konfliktu, już dziś obserwuje się rosnące zapotrzebowanie na usługi transportowe na kierunku ukraińskim – zarówno w transporcie pasażerskim, jak i towarowym. Blokada ukraińskich portów morskich nad Morzem Czarnym oraz okupacja przez agresora wybrzeża nad Morzem Azowskim spowodowała duże zmiany w głównych kierunkach ruchu na ukraińskiej sieci drogowej i kolejowej. W efekcie okazało się, że już dziś przynajmniej transgraniczna infrastruktura transportowa, która stanowi wąskie gardło w intensywnie rozwijających się korytarzach komunikacyjnych, potrzebuje pilnych inwestycji. Wydaje się, że w tym obszarze możemy mieć nadzieję na zmiany już w najbliższych kilku latach.
Dwa polsko-ukraińskie projekty z umową o dofinansowanie w ramach CEF 2
Centrum Unijnych Projektów Transportowych poinformowało, że dwie inwestycje transgraniczne, realizowane wspólnie przez Polskę i Ukrainę, uzyskały dofinansowanie w ramach Instrumentu “Łącząc Europę” w ramach naboru na lata 2021-2027. W tej sprawie w dniu 20 października podpisana została umowa Grant Agreement. Realizacja każdego z poniższych projektów, które poprawią płynność i przewidywalność przewozów między Ukrainą a Unią Europejską, ma zostać zakończona w 2027 roku.
Pierwszy projekt o nazwie “Optymalizacja i modernizacja przepływów transportowych pod kątem przepustowości infrastruktury, interoperacyjności i sprawności obsługi przejść granicznych na głównych kolejowych przejściach granicznych PL/UA” obejmuje modernizację 57 kilometrów linii kolejowych po stronie ukraińskiej w rejonie kolejowych przejść granicznych w Jagodzinie (kierunek Dorohusk, Chełm) i Mościskach (kierunek Medyka, Przemyśl). Natomiast strona polska będzie miała “możliwość” modernizacji odcinka linii kolejowej Lublin – Dorohusk – granica państwa oraz wprowadzenia “koncepcji operacyjnego zarządzania” kolejowym przejściem granicznym Dorohusk-Jagodzin. Łączna wartość projektu opiewa na 65 mln euro, z czego tylko 8 mln euro po stronie polskiej.
Odcinek S12 – także w ramach projektu transgranicznego
Drugi projekt o nazwie “Optymalizacja i modernizacja przepływów transportowych pod kątem przepustowości infrastruktury, interoperacyjności i sprawności obsługi przejść granicznych na głównych drogowych przejściach granicznych PL/UA” dotyczy przede wszystkim inwestycji po polskiej stronie granicy. W ramach inwestycji przewiduje się budowę ponad 5-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S12, który połączy Teosin i granicę polsko-ukraińską w Dorohusku.
Po stronie ukraińskiej przewidziano natomiast roboty na drodze M07-02 przy przejściach granicznych Jagodzin-Dorohusk/Okopy, budowę parkingów dla samochodów ciężarowych w okolicach przejść granicznych Jagodzin-Dorohusk/Okopy oraz Rawa Ruska-Hrebenne (270 miejsc parkingowych), a także rozbudowę istniejącego parkingu na przejściu granicznym Krakowiec-Korczowa. Wartość całego projektu wynosi niespełna 125 mln euro, przy czym w tym przypadku przeważający udział będą miały inwestycje po stronie polskiej, których wartość wyniesie 84 mln euro.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.