Partner serwisu
Polityka i prawo

Czy bezpłatne autostrady są w Polsce możliwe?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-06-2023
Ostatnia modyfikacja:
13-06-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
eNewsroom

Podziel się ze znajomymi:

POLITYKA I PRAWO
Czy bezpłatne autostrady są w Polsce możliwe?
fot. Rynek Infrastruktury
Obietnica bezpłatnych autostrad może być bardzo trudna do realizacji. Oczywiście rząd może przejąć opłaty na kilku odcinkach państwowych autostrad. Ale są też autostrady prywatne. W jaki sposób rząd chciałby zapewnić je jako bezpłatne? Bo jeżeli przejąłby wszystkie opłaty i zobowiązania – bo za tymi opłatami kryje się spłata kredytów – to mówimy już o kilku miliardach złotych rocznie.

Krajowy Fundusz Drogowy już w tej chwili rocznie przeznacza ponad dwa miliardy dla operatorów autostrad prywatnych za tzw. dostępność – czyli pokrywa różnicę kosztów funkcjonowania tego odcinka w stosunku do tego, co wpływa z opłat od kierowców. To są ogromne koszty. Do tego dochodzi stałe utrzymanie autostrad – co również jest bardzo kosztowne. Przykład Niemiec – gdzie są bezpłatne autostrady – jest bardzo wymowny. W Niemczech wciąż jest problem z infrastrukturą – w 2016 roku wprowadzono program ratunkowy. Do 2030 roku prawie Niemcy wydadzą na niego 300 miliardów euro. To pokazuje, jakie są realne koszty takiej obietnicy.

– Ja nie do końca rozumiem pomysł rządu z bezpłatnymi autostradami. Bezpłatnymi – bo mają być darmowe. Jak wiemy nie ma nic za darmo. Czy to przekona ludzi, żeby głosowali na Prawo i Sprawiedliwość? Od dawna mieliśmy problem, że tylko niewielka część państwowych autostrad miała opłaty. A to są raptem dwa odcinki, gdzie samochody osobowe muszą te opłaty uiszczać – powiedział serwisowi eNewsroom.pl Adrian Furgalski, prezes ZDG TOR.

– Koszty Funduszu Drogowego to są okolice 200-230 mln złotych i rząd przewiduje jako konsekwencje wprowadzenia tego rozwiązania w ustawie, którą przysłał do parlamentu. W ciągu dziesięciu lat to będzie około 2,3 mld zł. Można powiedzieć, że rocznie to nie są wielkie pieniądze. A więc jest to sygnał, że troszczymy się o drogi dla kierowców. Niestety to są działania mocno niepraktyczne – bo raczej należałoby zachęcać mocniej ludzi do korzystania z transportu publicznego, jak to jest w Niemczech. Nie jest to też dobry sygnał dla inwestorów – którzy nie mają pewności funkcjonowania w Polsce. To może wręcz doprowadzić do spraw sądowych czy arbitrażu międzynarodowego, a następnie odszkodowań dla tych firm na poziomie nawet kilkudziesięciu miliardów złotych – ostrzega Furgalski.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Ekspert ZDG TOR: Miasta mogą wydać 13 mld zł na inwestycje tramwajowe

Intermodal i logistyka

Ekspert ZDG TOR: Miasta mogą wydać 13 mld zł na inwestycje tramwajowe

Edyta Wsół 11 grudnia 2014

Zdaniem eksperta: Decyzja GDDKiA o budowie dróg z betonu nieprzemyślana

Intermodal i logistyka

Ekspert ZDG TOR: Wasiak w MIR szansą na lepszy stan polskiej kolei

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Ile zapłacimy za bezpłatne przejazdy na A1?

Polityka i prawo

Ile zapłacimy za bezpłatne przejazdy na A1?

Mikołaj Kobryński 05 września 2023

Autostrada A1: Bezpłatne przejazdy od 4 września

Polityka i prawo

Autostrada A1: Bezpłatne przejazdy od 4 września

Mikołaj Kobryński 04 września 2023

Bezpłatne autostrady? Nie tego chcą Polacy

Miasto

Bezpłatne autostrady? Nie tego chcą Polacy

Łukasz Malinowski 09 czerwca 2023

Pozostałe z wątku:

Ekspert ZDG TOR: Miasta mogą wydać 13 mld zł na inwestycje tramwajowe

Intermodal i logistyka

Ekspert ZDG TOR: Miasta mogą wydać 13 mld zł na inwestycje tramwajowe

Edyta Wsół 11 grudnia 2014

Zdaniem eksperta: Decyzja GDDKiA o budowie dróg z betonu nieprzemyślana

Intermodal i logistyka

Ekspert ZDG TOR: Wasiak w MIR szansą na lepszy stan polskiej kolei

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Ile zapłacimy za bezpłatne przejazdy na A1?

Polityka i prawo

Ile zapłacimy za bezpłatne przejazdy na A1?

Mikołaj Kobryński 05 września 2023

Autostrada A1: Bezpłatne przejazdy od 4 września

Polityka i prawo

Autostrada A1: Bezpłatne przejazdy od 4 września

Mikołaj Kobryński 04 września 2023

Bezpłatne autostrady? Nie tego chcą Polacy

Miasto

Bezpłatne autostrady? Nie tego chcą Polacy

Łukasz Malinowski 09 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5