Na dofinansowanie z KPO na inwestycje intermodalne mogą liczyć przede wszystkim ci wnioskodawcy, którzy ubiegają się o środki na tabor i terminale przy korytarzach TEN-T. Pula środków do podziału pozostanie bez zmian. Lista rankingowa będzie gotowa do końca marca przyszłego roku – zapowiedziała podczas Pomorskiego Kongresu Transportu Intermodalnego wicedyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Sylwia Cieślak-Wilk.
Według wicedyrektor CUPT nie ma mowy o zwiększeniu puli przeznaczonej na dofinansowania w KPO. Wnioskodawcy, którzy nie otrzymają wsparci,
będą natomiast mogli ubiegać się o środki unijne z programu FEnIKS.
Nabór do KPO został już zakończony. – Wniosków jest o wiele więcej, niż się spodziewaliśmy: złożono ich aż kilkadziesiąt – poinformowała wicedyrektor CUPT. Należy więc spodziewać się ostrej rywalizacji między ubiegającymi się o unijne pieniądze podmiotami.
– Mamy do rozdysponowania 170 mln euro, przeznaczonych głównie na inwestycje terminalowe. KPO ze swoim krótkim okresem realizowania inwestycji i kwalifikowania wydatków zakłada osiągnięcie przez Polskę pewnych wskaźników. Wśród nich są wskazane właśnie terminale intermodalne i nowy tabor kolejowy – przypomniała Cieślak-Wilk. Te inwestycje, które zakładają budowę terminali i zakup platform, będą wobec tego miały pierwszeństwo przed pozostałymi.
– Do końca roku przeprowadzimy ocenę projektów, a niebawem wyślemy pierwsze uwagi do 20-30 beneficjentów. Należy wnieść je w ciągu 14 dni do dokumentacji aplikacyjnej. W pierwszym kwartale 2025 r. zakończymy cały konkurs i uformujemy listę rankingową projektów – zapowiedziała wicedyrektor.