Partnerzy serwisu:
Polityka i prawo

CUPT: Blisko 100 mld zł na transport w nowej perspektywie. Wkrótce nowe nabory

Dalej Wstecz
Autor:

ep.

Data publikacji:
11-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
11-09-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

POLITYKA I PRAWO
CUPT: Blisko 100 mld zł na transport w nowej perspektywie. Wkrótce nowe nabory
fot. Michał Szymajda
W obecnej perspektywie unijnej Polska otrzyma 95,5 mld zł na transport. Środki będą rozdysponowane w ramach czterech programów. Niebawem ruszą kolejne nabory wniosków, m.in. w zakresie transportu intermodalnego.

Dwie zamknięte już unijne perspektywy finansowe Unii Europejskiej dla Polski oznaczały ok. 200 mld zł na transport. W perspektywie finansowej na lata 2021 – 2027 do naszego kraju powinno trafić ok. 95,5 mld zł – to kwota jaką będzie miało do rozdysponowania Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Najwięcej do podziału będzie w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS) – to aż 55,6 mld zł. W ramach Funduszy dla Polski Wschodniej otrzymamy 3,1 mld zł, w ramach Instrumentu Łącząc Europę (CEF) – 10,9 mld zł i dodatkowo z KPO – 25,9 mld zł.

Do tej pory CUPT w ramach nowej perspektywy zawarło już ponad 80 umów na wsparcie projektów transportowych. Najwięcej z nich to projekty kolejowe – tu podpisano 48 umów. Kolejnych 19 umów dotyczy sektora miejskiego i podmiejskiego (głównie zakup autobusów) a 15 to umowy na przedsięwzięcia drogowe.

Na etapie oceny CUPT ma obecnie kolejnych blisko 300 wniosków o dofinansowanie.

- Zakończyliśmy już nabór wniosków w trybie konkursowym na autobusy i pasażerski tabor kolejowy z KPO. Dodatkowo jesteśmy w trakcie rozpatrywania wniosków z kilku konkursów. Z FEnIKS analizujemy wnioski złożone na dofinansowanie infrastruktury lotniczej w TEN-T, kolei i bezpieczeństwa na kolei, a z KPO na transport intermodalny, tramwaje i kolejne autobusy – mówi Sylwia Cieślak-Wilk, zastępca dyrektora CUPT.
Kilka dni temu ogłoszony został kolejny konkurs na zeroemisyjne autobusy w ramach KPO. Chodzi o wsparcie zakupu nowego taboru autobusowego elektrycznego lub wodorowego wraz z infrastrukturą do ich zasilania. Beneficjenci mogą liczyć na blisko 591 mln zł, a termin składania wniosków upływa 4 października.

CUPT szykuje kolejne konkursy. W listopadzie ruszyć ma nabór wniosków ramach FEnIKS dotyczący transportu intermodalnego (trwa jeszcze rozpatrywanie wniosków na intermodal w ramach KPO). W ocenie kierownictwa CUPT, zainteresowanie dotacjami w tym obszarze rośnie z każdą kolejną perspektywą – zarówno jeśli chodzi o liczbę zainteresowanych, jak i wnioskowane kwoty.

W ramach unijnych środków na transport intermodalny dofinansowywane są m.in. działania z zakresu przebudowy i budowy centrów i terminali intermodalnych, a także ich doposażanie. Dotacje mogą trafić także na przedsięwzięcia dotyczące bocznic w terminalach czy zakup taboru przeznaczonego wyłącznie do tego rodzaju transportu. 

Według planów CUPT, konkurs, który zostanie ogłoszony na początku listopada, zostanie zamknięty już w kolejnym roku.

Drugi planowany konkurs będzie dotyczył cyfryzacji transportu. Chodzi o wyposażenie pojazdów kolejowych w system ERTMS. To systemy, które zarówno zwiększają bezpieczeństwo ruchu, jak i poprawiają komfort pracy maszynistów. Docelowo powinny być w nie wyposażone wszystkie pociągi poruszające się po sieci TEN-T. Konkurs ma ruszyć jeszcze w tym roku, ale dokładny termin będzie zależał od zakończenia negocjacji z Komisją Europejską – w tym przypadku konieczne jest bowiem zaakceptowanie programu pomocy publicznej.

Wcześniej dofinansowanie tego rodzaju działań było dostępne w ramach CEF, jednak z uwagi na niski poziom dotacji (ok. 30 proc.), nie cieszyło się zbyt dużym zainteresowaniem. Teraz CUPT liczy na wynegocjowanie z KE większego wsparcia. – Chcielibyśmy, żeby to było 85 procent. Nie wiemy, czy będzie to możliwe – mówi wicedyrektor CUPT. Dodaje, że w ramach negocjacji z Komisją ten oczekiwany przez stronę polską poziom może zostać zmniejszony, liczy jednak, że będzie to znacznie więcej niż było w przypadku konkursu w ramach CEF, co przełoży się na większe zainteresowanie przewoźników korzystających jeszcze ze starego taboru.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czy wydawanie miliardów z Unii Europejskiej wymaga reform?

Polityka i prawo

Jacek Protas: Ruszyły nabory dla 30 proc. alokacji KPO

Polityka i prawo

KE zaakceptowała wniosek o wypłatę 6,3 mld euro

Polityka i prawo

GDDKiA z szansą na 3,5 mld zł w ramach FEniKS

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Czy wydawanie miliardów z Unii Europejskiej wymaga reform?

Polityka i prawo

Jacek Protas: Ruszyły nabory dla 30 proc. alokacji KPO

Polityka i prawo

KE zaakceptowała wniosek o wypłatę 6,3 mld euro

Polityka i prawo

GDDKiA z szansą na 3,5 mld zł w ramach FEniKS

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5