Partnerzy serwisu:
Polityka i prawo

Co dalej z żeglugą na Morzu Czerwonym?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
28-12-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

POLITYKA I PRAWO
Co dalej z żeglugą na Morzu Czerwonym?
fot. Maersk Line / lic. CC BY-SA 2.0
Po rozpoczęciu operacji Prosperity Guardian przez Stany Zjednoczone wraz z sojusznikami Maersk, potentat na rynku przewozów intermodalnych i żeglugi morskiej, ogłosił, że przygotowuje się do wznowienia ruchu statków na Morzu Czerwonym. Wcześniej duński gigant, podobnie jak wielu innych armatorów, wstrzymał ruch na tym szlaku żeglugowym z powodu ataków terrorystycznych jemeńskiego ruchu Huti.

Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury”, w grudniu doszło do czasowego wstrzymania ruchu statków na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej przez czołowych armatorów, takich jak CMA CGM, Evergreen, Hapag-Lloyd, Maersk, OOCL, czy MSC. W ślad za ich decyzjami podobną decyzję podjęło również BP. Stało się tak za sprawą ataków terrorystycznych, dokonywanych przez jemeński ruch Huti, motywującego takowe wspieraniem Hamasu na wojnie z Izraelem.

Doszło do nich w cieśninie Bab al-Mandab, której szerokość oscyluje w przedziale 26-50 kilometrów, co ułatwia dokonywanie ataków przy użyciu pocisków balistycznych, czy bezzałogowych systemów latających. Cieśnina ta, popularnie określana mianem Bramy Łez, od dawna uchodziła za miejsce niebezpieczne, jednak dotychczas opinia ta wynikała z obecności piratów.

Ryzyko nie tylko dla transportu morskiego

Przedstawiciele ruchu Huti zadeklarowali, że ataki będą kontynuowane do momentu zakończenia działań ofensywnych Izraela w Strefie Gazy. W efekcie najwięksi gracze na światowym rynku żeglugowym zmuszeni zostali do przekierowania ruchu na alternatywny korytarz wokół Przylądka Dobrej Nadziei. W przypadku relacji Rotterdam – Singapur oznacza to wydłużenie trasy o 38%, to jest o 3,28 tys. mil morskich, co w niektórych przypadkach oznacza nawet 2-3 tygodnie rejsu.

Długotrwałe utrzymywanie się zaistniałego stanu rzeczy stanowiłoby duże ryzyko dla stabilności światowej gospodarki. Kanał Sueski i Morze Czerwone stanowią bowiem kluczowym korytarz w kontekście przewozów ropy naftowej i paliw płynnych. W handel morski uderzyło wcześniej skokowe ograniczenie przepustowości Kanału Panamskiego za sprawą rekordowo niskiego poziomu opadów, który uniemożliwił zasilanie odpowiednią ilością wody tworzących go śluz.

Dlatego amerykański sekretarz obrony Lloyd Austin ogłosił rozpoczęcie operacji Prosperity Guardian (ang. Strażnik Dobrobytu), której celem ma być przywrócenie swobody żeglugi na obszarze, w którym doszło do ataków Huti. – Państwa dążące do podtrzymania fundamentalnej zasady wolności żeglugi muszą się zjednoczyć, aby stawić czoła wyzwaniu, jakie stanowi ten niepaństwowy podmiot, który wystrzeliwuje pociski balistyczne i bezzałogowe statki powietrzne na statki handlowe z wielu państw, przepływające przez wody międzynarodowe – mówił Lloyd Austin.

Operacja Prosperity Guardian przynosi pierwsze efekty?

W inicjatywie uczestniczą również Wielka Brytania, Bahrajn, Kanada, Francja, Włochy, Holandia, Norwegia, Seszele i Hiszpania. Na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej operują już amerykański krążownik, brytyjskie i amerykańskie niszczyciele oraz francuska fregata, a także amerykański lotniskowiec. Dochodzi już do seryjnych zestrzeleń zagrażającym cywilnej żegludze bezzałogowych systemów latających. Co ciekawe, w skład koalicji nie weszły Arabia Saudyjska, Egipt oraz Zjednoczone Emiraty Arabskie, co można tłumaczyć antyizraelskim nastawieniem ich społeczeństw i niechęcią elit politycznych do wchodzenia w otwarty konflikt z Huti.

W odpowiedzi na rozpoczęcie operacji duński Maersk poinformował, że przygotowuje się do wznowienia przewozów przez Morze Czerwone i Zatokę Adeńską. – Przygotowujemy się do umożliwienia statkom wznowienia tranzytu przez Morze Czerwone zarówno w kierunku wschodnim, jak i zachodnim. Obecnie pracujemy nad planami dotyczącymi pierwszych statków, które przepłyną tranzytem i aby stało się to tak szybko, jak to możliwe – poinformował Maersk w komunikacie prasowym.

Istnieje zatem szansa, że kolejne ogromne ryzyko wzrostu stawek frachtowych, które zaczęło się już materializować, zostanie jednak zażegnane. Względnie stabilny pozostaje także rynek surowcowy – cena baryłki ropy naftowej Brent nie przekroczyła 80 USD. Armatorzy ponieśli jednak z powodu zaistniałej sytuacji znaczne koszty – nie tylko z uwagi na przekierowanie części ruchu na alternatywne trasy, ale i wzrost i tak już wysokich cen ubezpieczeń.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolejny paraliż w transporcie morskim?

Intermodal i logistyka

Kolejny paraliż w transporcie morskim?

Mikołaj Kobryński 18 grudnia 2023

Kanał Panamski nadal zakorkowany

Intermodal i logistyka

Kanał Panamski nadal zakorkowany

Mikołaj Kobryński 08 grudnia 2023

Port Gdynia wstrzymuje (czasowo) nocny ruch statków

Intermodal i logistyka

Seago Line będzie zawijać do Szczecina

Intermodal i logistyka

Seago Line będzie zawijać do Szczecina

Leonard Dolecki 14 stycznia 2016

Rekordowo niski bałtycki indeks towarowy

Intermodal i logistyka

Rekordowo niski bałtycki indeks towarowy

Leonard Dolecki 07 stycznia 2016

Już wkrótce Google Maps dla mórz i oceanów

Intermodal i logistyka

Już wkrótce Google Maps dla mórz i oceanów

Łukasz Malinowski 22 lipca 2012

Zobacz również:

Kolejny paraliż w transporcie morskim?

Intermodal i logistyka

Kolejny paraliż w transporcie morskim?

Mikołaj Kobryński 18 grudnia 2023

Kanał Panamski nadal zakorkowany

Intermodal i logistyka

Kanał Panamski nadal zakorkowany

Mikołaj Kobryński 08 grudnia 2023

Port Gdynia wstrzymuje (czasowo) nocny ruch statków

Intermodal i logistyka

Seago Line będzie zawijać do Szczecina

Intermodal i logistyka

Seago Line będzie zawijać do Szczecina

Leonard Dolecki 14 stycznia 2016

Rekordowo niski bałtycki indeks towarowy

Intermodal i logistyka

Rekordowo niski bałtycki indeks towarowy

Leonard Dolecki 07 stycznia 2016

Już wkrótce Google Maps dla mórz i oceanów

Intermodal i logistyka

Już wkrótce Google Maps dla mórz i oceanów

Łukasz Malinowski 22 lipca 2012

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5