Wśród projektów dofinansowanych z unijnego Instrumentu „Łącząc Europę” znalazło się kilka tuneli kolejowych. Większość z nich zostanie zbudowana w korytarzu sieci bazowej TEN-T Skandynawia – Morze Śródziemne, usprawniając kolejowe przewozy pasażerskie i towarowe między północą a południem kontynentu. Znajdzie się wśród nich tunel pod cieśniną morską oddzielającą Niemcy od Danii oraz nowe linie prowadzące do Tunelu Bazowego pod przełęczą Brenner.
CEF to instrument finansowy przeznaczony do wspierania trzech rodzajów inwestycji: transportowych, energetycznych oraz telekomunikacyjnych. Jest on zarządzany bezpośrednio przez Komisję Europejską, która dokonuje wyboru projektów do dofinansowania w wyniku ogłaszanych konkursów. Szansę na otrzymanie dofinansowania mają tylko przedsięwzięcia najważniejsze w skali całej UE, konkurencyjne wobec zgłoszeń z innych państw członkowskich. Wiele z nich – dotyczy to szczególnie omawianych inwestycji tunelowych, ze względu na ich skomplikowanie i wysoki koszt – bez wsparcia z CEF nie miałoby zapewne szans na realizację.
Nowe odcinki korytarza TEN-T 5...
Na liście można znaleźć przedsięwzięcia infrastrukturalne (kolejowe, drogowe, lotnicze i wodne), taborowe, a także dotyczące np. instalacji systemu ETCS. Przedmiotem wielu wniosków jest szeroko pojęta cyfryzacja oraz usprawnienia transportu intermodalnego. Szczególną uwagę warto poświęcić inwestycjom tunelowym. Dzięki unijnym dotacjom z CEF europejska sieć kolejowa wzbogaci się w ciągu najbliższej dekady o kilka interesujących odcinków linii kolejowych przebiegających w tunelach, poprowadzonych zarówno pod masywami górskimi, jak i pod dnem morza, a także pod zabudową miejską.
Jednym z ciekawszych przedsięwzięć będą prace projektowe i budowlane dla nowej, częściowo ukrytej w tunelu pod Alpami linii kolejowej, mającej zapewnić dostęp z północy do Tunelu Bazowego pod przełęczą Brenner. Odcinek z Monachium do austriackiego Radfeld zostanie dofinansowany kwotą 83 824 500 euro. Linia wejdzie w skład korytarza nr 5 sieci bazowej TEN-T Skandynawia – Morze Śródziemne. Ukończenie prac przy dostępie północnym przewidziano na rok 2038. Sam Tunel Bazowy Brenner ma zostać otwarty w roku 2032.
Z przeciwnej strony dostęp do tunelu Brenner zapewni linia Fortezza – Ponte Gardena. Włoski zarządca infrastruktury kolejowej otrzyma na budowę dwutorowego dostępu południowego dofinansowanie w wysokości 75 mln euro. Na trasie 22,5-kilometrowej linii zaplanowano dwa tunele. Ten fragment korytarza nr 5 zostanie – według planu – oddany do użytku w roku 2029.
...i pod centrum Goeteborga
Inny projekt tunelowy w tym samym korytarzu sieci bazowej, który otrzymał dofinansowanie z CEF (540 500 000 euro), to budowa linii kolejowej pod Bełtem Fehmarn. Tunel pod 18-kilometrową cieśniną oddzielającą Niemcy od Danii ma połączyć sieci kolejowe obu krajów poprzez wyspy Lolland i Fehmarn – obecnie działa tu jedynie przeprawa promowa. Obiekt ma składać się z części drogowej i kolejowej, fundusze z CEF przyznano jednak tylko na tę ostatnią. Środki te zostaną przeznaczone na wykonanie i montaż prefabrykowanych elementów obudowy tunelu, budowę wyjazdów na obu wymienionych wyspach, budowę i wyposażenie zasilającej tunel podstacji energetycznej oraz badanie wpływu inwestycji na środowisko. Tunel pod cieśniną Fehmarn ma zostać ukończony w 2029 r.
Inwestycją tunelową, o której warto wspomnieć – choć jej zakres będzie znacznie mniejszy – będzie budowa 1,8-kilometrowego fragmentu tunelu kolejowego (fragment nowej linii
Västlänken –
West Link) w Goeteborgu. W drugim co do wielkości mieście Szwecji dotychczasowy, czołowy centralny dworzec kolejowy jest rozbudowywany o część podziemną. Środki z CEF (65 515 338 euro) zostaną wykorzystane na budowę jego peronów, wiaduktu nad pobliską drogą szybkiego ruchu oraz wspomnianego tunelu. Rozpoczęta przed czterema laty inwestycja ma doczekać się ukończenia w 2028 r.
Zwycięskie wnioski niemal w każdym państwie
Na liście znalazło się 135 projektów. Najwięcej zaaprobowanych wniosków – po 12 – złożyły podmioty niemieckie i czeskie. Fundusze z CEF przyznano na 10 przedsięwzięć z Włoch i tyle samo z Francji, po 7 z Finlandii oraz Hiszpanii, 6 z Belgii, po 5 z Węgier i Holandii, po 4 z Polski, Danii, Portugalii i Szwecji. Po trzy zwycięskie wnioski pochodzą z Austrii, Bułgarii, Grecji, Irlandii, Rumunii, Słowacji oraz Słowenii. Stawkę zamykają Luksemburg (dwa wnioski) oraz Cypr, Chorwacja i Malta (po jednym).
Dofinansowania nie otrzymał żaden osobny wniosek z Litwy, Łotwy ani Estonii. W państwach bałtyckich będzie jednak realizowany dofinansowany z CEF wielki projekt międzynarodowy (tzw. kohezyjny, jeden z 19 na liście) –
kolejny etap budowy Rail Baltica. Jak
już informowaliśmy, krajem, który otrzymał najwyższą kwotę (1,26 mld euro z 5,4 mld puli ogólnej), była Polska – fakt ten wynika w dużej mierze z korzystnego pod względem transportowym położenia naszego kraju.