Parlament Europejski podjął ważną decyzję w sprawie aut z silnikami spalinowymi. Od 2035 roku będzie zakaz sprzedaży nowych samochodów tego typu.
Zakaz ma dotyczyć samochodów z silnikami na benzynę, olej napędowy, a także hybrydowych. Będzie obejmował wszystkie rodzaje pojazdów – zarówno osobowe, jak i dostawcze.
Decyzja PE zapadła stosunkiem głosów 340 do 279 przy 21 wstrzymujących się.
Nowe przepisy torują drogę do celu, jakim są zerowe emisje CO2 z nowych samochodów osobowych i dostawczych w 2035 roku (unijny cel polegający na zmniejszeniu emisji CO2 wytwarzanych przez nowe samochody osobowe i dostawcze o 100% w stosunku do roku 2021). Pośrednie cele redukcji emisji na 2030 rok ustalono na 55% dla samochodów osobowych oraz 50% dla samochodów dostawczych.
Nowe rozporządzenie przewiduje także inne środki.
– To rozporządzenie zachęca do produkcji samochodów bezemisyjnych i niskoemisyjnych. Określono w nim ambitniejsze cele na rok 2030 oraz cel bezemisyjności na 2035 rok, co jest nieodzowne, aby osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 roku. Cele te dają przemysłowi motoryzacyjnemu jasność sytuacji, a także stymulują innowacyjność i inwestycje wśród producentów pojazdów. Ceny samochodów bezemisyjnych i koszty ich eksploatacji spadną, a rynek wtórny szybko się rozwinie. W ten sposób motoryzacja przyjazna dla środowiska stanie się dostępna dla wszystkich – stwierdził sprawozdawca Jan Huitema cytowany w komunikacie.
Jak poinformowano, do 2050 roku Komisja przedstawi metodykę przekazywania i oceny danych o emisjach CO2 w całym cyklu życia pojazdów osobowych i dostawczych sprzedawanych na rynku unijnym. Jeśli będzie taka potrzeba, przygotowane zostaną odpowiednie przepisy.
W praktyce decyzja PE oznacza koniec produkcji aut spalinowych. Od przyjętych przepisów przewidziano jednak odstępstwa dla producentów samochodów. W przypadku małego wolumenu produkcji w roku kalendarzowym, tj. od tysiąca do 10 tys. nowych samochodów osobowych lub od tysiąca do 22 tys. nowych samochodów dostawczych producent będzie mógł uzyskać zwolnienie z tych przepisów do 2035 roku. Zwolnieni z przestrzegania przepisów pozostaną producenci wytwarzający mniej niż tysiąc nowych pojazdów rocznie będą nadal z nich zwolnieni.
W ślad za decyzją zmienić ma się także mechanizm zachęt dotyczący pojazdów bezemisyjnych i niskoemisyjnych. Obecnie producenci, którzy sprzedają więcej takich aut są nagradzani niższymi celami emisji CO2. Odsetek samochodów niskoemisyjnych na lata 2025–2029 wynosi 25 proc. sprzedaży nowych samochodów i 17 proc. sprzedaży nowych samochodów dostawczych. Jak podano, od 2030 zachęty te będą zniesione.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.