Partner serwisu
Polityka i prawo

Będzie przetarg na pogłębienie toru wodnego do Elbląga

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-09-2023
Ostatnia modyfikacja:
11-09-2023
Źródło:
Rynek Infrastruktury/PAP

Podziel się ze znajomymi:

POLITYKA I PRAWO
Będzie przetarg na pogłębienie toru wodnego do Elbląga
fot. Budimex
Urząd Morski w Gdyni zapowiedział, że już wkrótce ogłoszony zostanie przetarg na pogłębienie toru wodnego na rzece Elbląg, łączącego kanał żeglugowy na Zatoce Wiślanej z portem morskim w Elblągu. Prace nie obejmą jednak kanału portowego. Choć w ostatnim czasie pojawiła się nadzieja na przełamanie impasu w tej sprawie, elbląski samorząd miejski wciąż nie osiągnął porozumienia z rządem.

Przetarg na realizację robót czerpalnych w celu pogłębienia toru wodnego ma zostać niebawem ogłoszony przez Urząd Morski w Gdyni, który zakłada realizację prac na rzece Elbląg. Ujmując rzecz precyzyjniej, na odcinku od Zalewu Wiślanego do punktu styku z planowaną przez władze elbląskiego portu morskiego obrotnicą, czyli tzw. punktu P2. Na rzece Elbląg trwają już prace w zakresie odbudowy brzegów wraz z budową mostu obrotowego w Nowakowie, a ich zaawansowanie szacuje się na 90%. Należy zatem w tym miejscu zaznaczyć, że przetarg nie obejmuje prac w porcie morskim w Elblągu. Od dłuższego czasu trwa spór między administracją rządową a samorządową w sprawie podziału odpowiedzialności w tym zakresie.

Resort infrastruktury i Urząd Morski w Gdyni niezmiennie stoją na stanowisku, że odpowiedzialność za pogłębienie kanału portowego spoczywa na spółce komunalnej Zarząd Portu Morskiego Elbląg. Jednocześnie rząd, mając świadomość relatywnie wysokiego kosztu realizacji tych prac, zaoferował władzom Elbląga dokapitalizowanie tej spółki kwotą 100 mln zł. Oznaczałoby to zarazem, że państwo stałoby się dominującym udziałowcem, przez co samorząd miejski straciłby nad elbląskim portem morskim kontrolę, na co władze Elbląga nie chcą się zgodzić, stojąc jednocześnie twardo na stanowisku, że prace powinny zostać sfinansowane przez rząd.

Na początku sierpnia wydawało się, że impas będzie mógł zostać przełamany. Jak informowaliśmy wówczas na łamach “Rynku Infrastruktury”, wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk sugerował, że rząd będzie mógł wesprzeć środkami finansowymi prywatnych właścicieli nabrzeży. – Zrobimy to pogłębienie. Nabrzeża w dużej mierze nie należą do Elbląga, tylko do prywatnych operatorów. Miasto ma niewiele tego portu. Reszta została jakiś czas temu sprzedana. Niebawem podpiszemy umowy z operatorami na dofinansowanie wzmocnienia nabrzeży i rozpoczniemy proces pogłębiania – mówił wiceminister Gróbarczyk. W późniejszym czasie przedstawiciele rządu wycofali się z tych deklaracji, a tym samym sprawa wróciła do punktu wyjścia. Pozostaje mieć zatem nadzieję, że pogłębienie kanału żeglugowego na rzece Elbląg stanie się asumptem do osiągnięcia porozumienia między rządem a samorządem już po wyborach parlamentarnych…

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dariusz Klimczak nowym ministrem infrastruktury?

Polityka i prawo

Dariusz Klimczak nowym ministrem infrastruktury?

ep. 16 listopada 2023

Unibep: Dodatni wynik operacyjny w przyszłym roku

Biznes i przemysł

Zielona Góra z drugim podejściem na Trasę Aglomeracyjną. Zabrakło 660 tys. zł

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Przekop Mierzei Wiślanej: NIK krytykuje, Gróbarczyk odpowiada

Polityka i prawo

Przekop Mierzei Wiślanej: NIK krytykuje, Gróbarczyk odpowiada

Mikołaj Kobryński 09 listopada 2023

Resort infrastruktury podsumowuje rok funkcjonowania przekopu Mierzei Wiślanej

Polityka i prawo

Elbląg: Będzie przełom w sprawie modernizacji portu?

Polityka i prawo

Elbląg: Będzie przełom w sprawie modernizacji portu?

Mikołaj Kobryński 03 sierpnia 2023

Pozostałe z wątku:

Dariusz Klimczak nowym ministrem infrastruktury?

Polityka i prawo

Dariusz Klimczak nowym ministrem infrastruktury?

ep. 16 listopada 2023

Unibep: Dodatni wynik operacyjny w przyszłym roku

Biznes i przemysł

Zielona Góra z drugim podejściem na Trasę Aglomeracyjną. Zabrakło 660 tys. zł

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Przekop Mierzei Wiślanej: NIK krytykuje, Gróbarczyk odpowiada

Polityka i prawo

Przekop Mierzei Wiślanej: NIK krytykuje, Gróbarczyk odpowiada

Mikołaj Kobryński 09 listopada 2023

Resort infrastruktury podsumowuje rok funkcjonowania przekopu Mierzei Wiślanej

Polityka i prawo

Elbląg: Będzie przełom w sprawie modernizacji portu?

Polityka i prawo

Elbląg: Będzie przełom w sprawie modernizacji portu?

Mikołaj Kobryński 03 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5