W Warszawie rozpoczął się II Kongres Projektantów i Inżynierów. Najważniejszą informacją otwarcia obrad są coraz bliższe zmiany w finansowaniu inwestycji kolejowych, które mają być bardziej zbliżone do Funduszu Drogowego. Uczestnicy Kongresu rozmawiali również o bardziej racjonalnym wydawaniu pieniędzy na infrastrukturę – tak, aby zwiększyć efekty dla użytkowników i gospodarki.
Kongres Projektantów i Inżynierów, nowe, prestiżowe i ważne dla branży wydarzenie, jest odpowiedzią na palące wyzwania, które stoją przed polskim rynkiem inwestycji infrastrukturalnych. Organizatorem Kongresu jest Zespół Doradców Gospodarczych TOR i portal „Rynek Infrastruktury”, a partnerem merytorycznym Związek Ogólnopolski Projektantów i Inżynierów. II edycję Kongresu Projektantów i Inżynierów rozpoczęli minister infrastruktury Dariusz Klimczak oraz prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski.
Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślił nie tylko znaczenie ciężkiej pracy projektantów i inżynierów, ale i przyszłości pod względem uzupełniania kadr. – Celem, który założyliśmy w Ministerstwie Infrastruktury jest przyspieszenie budowy infrastruktury drogowej i kolejowej, ale w racjonalny sposób. Chcemy precyzyjnie alokować ogromne pieniądze – podkreślił minister, dodając, że wydawane środki muszą przynieść gospodarce i użytkownikom jak najwięcej korzyści.
Zdaniem ministra Klimczaka w poprzednich latach nie zawsze tak było, co musi się zmienić – szczególnie w branży kolejowej. Jak dodał, jego resortowi zależy na stabilności rynku i będzie ono pilnować programów wieloletnich, także w odniesieniu do infrastruktury portowej i lotniczej. Odniósł się też krótko do kwestii waloryzacji umów na projektowanie, przypominając, że GDDKiA kończy uzgodnienia w tym zakresie i rozpocznie zawieranie aneksów na waloryzację umów do limitu pięciu procent.
Prezes ZDG TOR Adrian Furgalski podkreślił znaczenie środków unijnych dla branży budowlanej, szczególnie kolejowej. – Środki są już odblokowane – co nie znaczy, że możemy już odpuścić ten temat – podkreślił. Podobnie jak minister Klimczak, zaznaczył znaczenie odpowiedniego planowania tak, aby nie wydawać pieniędzy dla samego wydawania, tylko zrobić to z sensem. – Ważne jest też to, żeby to obyło się bez szkody dla jakości – stwierdził; o to będzie na pewno trudniej ze względu na dwuletni przestój spowodowany konfliktem poprzedniego rządu z Komisją Europejską. Tym samym na realizację inwestycji z KPO mamy znacznie mniej czasu, niż inne kraje.
Jak podał Adrian Furgalski, Ministerstwo Infrastruktury współpracuje już z Ministerstwem Finansów nad lepszym, bardziej zrównoważonym finansowaniem inwestycji transportowych. O negatywnych konsekwencjach braku stabilnego źródła finansowania inwestycji kolejowych branża mówi od dawna.
Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.
Kongres Projektantów i Inżynierów ma ambicje stać się najbardziej znaczącym wydarzeniem konferencyjnym w kalendarzach projektantów, inżynierów, zamawiających i innych ważnych podmiotów branży budowlanej i transportowej. Zarówno usługi inżynieryjne, jak i projektowanie odgrywają niezwykle ważną, choć niedocenianą rolę w realizacji projektów inwestycyjnych. Tematyka Kongresu ogniskuje się m.in. wokół prawodawstwa, równowagi kontraktowej i współpracy uczestników rynku zamówień publicznych.