Partnerzy serwisu:
Polityka i prawo

Barometr MCPL: Europejski Zielony Ład wciąż budzi więcej obaw niż nadziei

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
04-09-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras.

Podziel się ze znajomymi:

POLITYKA I PRAWO
Barometr MCPL: Europejski Zielony Ład wciąż budzi więcej obaw niż nadziei
fot. unsplash.com/@aerialnomad
Ponad jedna czwarta Polaków nie widzi żadnych korzyści z wprowadzenia w życie założeń Europejskiego Zielonego Ładu – wynika z najnowszego sondażu przeprowadzonego przez pracownię PBS dla Multiconsult Polska. Choć nieco ponad 40% badanych popiera ogólne założenia unijnego projektu, wielu wciąż pozostaje sceptycznych. Dotyczy to przede wszystkim polskiej wsi.

Specjalizująca się m.in. w projektowaniu dużych inwestycji infrastrukturalnych firma inżynieryjna Multiconsult Polska regularnie bada nastroje Polaków w kontekście planowanej transformacji energetycznej. W przeprowadzonym tego lata wraz z sopocką pracownią PBS badaniu, zapytano reprezentatywną grupę Polaków o ich nastawienie względem Europejskiego Zielonego Ładu.

Jak wynika z opublikowanych danych, 42,7% badanach popiera ogólne założenia unijnego pakietu, jednak przeciwna jest niemal taka sama grupa (40%). Największe poparcie dla planowanej transformacji ekologicznej deklarują najmłodsi (18-24 lata) oraz najstarsi badani. W tych grupach nadchodzące zmiany popiera blisko połowa respondentów (odpowiednio 45,7% oraz 47,6%). W pozostałych grupach wiekowych poparcie oscyluje wokół średniej, przy wyraźnym sprzeciwie osób z przedziału 35-44 lata, gdzie poparcie sięga zaledwie 33,5%.


Najmniejsze poparcie dla założeń Europejskiego Zielonego Ładu deklaruje polska wieś. Wynosi ono zaledwie 36,2% wobec 54,4% w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Jedna trzecia mieszkańców wsi nie widzi też żadnych korzyści z wprowadzenia Zielonego Ładu (wobec 27% w ogóle populacji).

Wśród najczęściej wymienianych zagrożeń pojawiają się: wzrost kosztów żywności (73%), energii elektrycznej (70%), ogrzewania (67%) i transportu (60%), a także dodatkowe obciążenia podatkowe (63%). Tych ostatnich obawia się aż 81% najmłodszych badanych w wieku 18-24.


- Z naszego badania wynika, że założenia Europejskiego Zielonego Ładu wciąż budzą niemałe obawy opinii publicznej, co przed rządzącymi stawia niełatwe zadanie poszukiwania poparcia społecznego dla tej inicjatywy. Najpilniejszymi do zaadresowania kwestiami wydają się być obawy o wzrost kosztów żywności czy energii - mówi Gabriel Ligęska, kierujący zespołem audytorów energetycznych w Multiconsult Polska.
Sytuacja geopolityczna i następujące zmiany klimatu pokazują jak bardzo potrzebne są zmiany w polskim, i europejskim miksie energetycznym. Zielona energia to szansa dla gospodarek i gospodarstw domowych, choć wyzwaniem pozostają koszty i sposoby jej magazynowania – dodaje.

Europejski Zielony Ład to pakiet inicjatyw politycznych Unii Europejskiej, mający prowadzić do transformacji ekologicznej skutkującej osiągnięciem neutralności klimatycznej do roku 2050. Proponowane zmiany dotyczą obszarów klimatu i środowiska, energii, transportu, przemysłu oraz rolnictwa.

Badanie zrealizowane przez PBS w czerwcu 2024 r. na panelu internetowym www.poznaj.to na reprezentatywnej próbie internautów n=1004 respondentów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jest umowa na projekt nowej drogi krajowej Knyszyn – Korycin

Drogi i autostrady

Jest umowa na projekt nowej drogi krajowej Knyszyn – Korycin

Mikołaj Kobryński 03 września 2024

Nie jesteśmy gotowi na wyrzeczenia w imię ochrony klimatu

Biznes i przemysł

Ważny przetarg ws. obwodnicy Pilzna. Wpłynęło 9 ofert

Drogi i autostrady

Kraje UE myślą jak zazielenić zawirusowaną gospodarkę

Drogi i autostrady

Kraje UE myślą jak zazielenić zawirusowaną gospodarkę

Lidia Wojtal, WysokieNapiecie.pl 09 maja 2020

Polska jako jedyna nie chce Zielonego Ładu

Drogi i autostrady

Polska jako jedyna nie chce Zielonego Ładu

Magdalena Romanowska 14 grudnia 2019

Komisja Europejska ogłosiła Zielony Ład. Jakie zmiany czekają transport?

Drogi i autostrady

Komisja Europejska ogłosiła Zielony Ład. Jakie zmiany czekają transport?

Magdalena Romanowska, Jakub Madrjas 12 grudnia 2019

Zobacz również:

Jest umowa na projekt nowej drogi krajowej Knyszyn – Korycin

Drogi i autostrady

Jest umowa na projekt nowej drogi krajowej Knyszyn – Korycin

Mikołaj Kobryński 03 września 2024

Nie jesteśmy gotowi na wyrzeczenia w imię ochrony klimatu

Biznes i przemysł

Ważny przetarg ws. obwodnicy Pilzna. Wpłynęło 9 ofert

Drogi i autostrady

Kraje UE myślą jak zazielenić zawirusowaną gospodarkę

Drogi i autostrady

Kraje UE myślą jak zazielenić zawirusowaną gospodarkę

Lidia Wojtal, WysokieNapiecie.pl 09 maja 2020

Polska jako jedyna nie chce Zielonego Ładu

Drogi i autostrady

Polska jako jedyna nie chce Zielonego Ładu

Magdalena Romanowska 14 grudnia 2019

Komisja Europejska ogłosiła Zielony Ład. Jakie zmiany czekają transport?

Drogi i autostrady

Komisja Europejska ogłosiła Zielony Ład. Jakie zmiany czekają transport?

Magdalena Romanowska, Jakub Madrjas 12 grudnia 2019

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5