fot. MaKa~commonswiki, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.orgUlica Lwowska w Zamościu
Zamość przymierza się do przebudowy głównej drogi wlotowej do miasta z kierunku Tomaszowa Lubelskiego. Stanowi ona fragment drogi krajowej nr 17. W ramach zadania zaplanowano budowę dwóch rond. Przebudowę przejdzie także pętla autobusowa. Wśród licznych inwestycji drogowych zostaną wybudowane również nowe ulice: Ładna, Chrobrego, Andersa, Grechuty i boczna Granicznej. Wszystkie prace otrzymały dofinansowanie z Polskiego Ładu. Do miasta właśnie wpłynęły oferty od zainteresowanych firm.
Zamość prowadzi przetarg drogowy dotyczący szeregu ulic w mieście. Wśród zadań jest rozbudowa ul. Lwowskiej w śladzie drogi krajowej nr 17 i drogi wojewódzkiej nr 849 oraz budowa ulicy Ładnej, Chrobrego, Andersa, Grechuty, bocznej Granicznej. W planach jest także rozbudowa drogi do strzelnicy. Postępowanie podzielono na trzy części, a do każdej z nich wykonawcy mogą oddzielnie składać swoje oferty.
Na przebudowę ul. Lwowskiej zamawiający przygotował 25,57 mln zł. Zgłosiły się cztery firmy, a najtańszą ofertę złożył Zakład Budowlano-Transportowy Drogmost z Zamościa na kwotę 22,03 mln zł. W budżecie zmieściło się jeszcze przedsiębiorstwo Robót Drogowych z kwotą 24,9 mln zł. Swoje oferty złożyły też Strabag (28,4 mln zł) i Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Sadex (30,1 mln zł). Na budowę ulicy Ładnej, Chrobrego, Andersa, Grechuty i bocznej Granicznej przygotowano natomiast 3,38 mln zł. W budżecie zmieścili się Zakład Budowlano-Transportowy Drogmost z kwotą 3 mln zł oraz Przedsiębiorstwo Robót Drogowych z Zamościa z kwotą 3,66 mln zł. Strabag wycenił prace na 4 mln zł. Ostatnia część zamówienia, która polegać będzie na rozbudowie drogi do strzelnicy, oszacowano na 6,12 mln zł. Jedynie Zakład Budowlano-Transportowy Drogmost zmieścił się w budżecie zamawiającego z kwotą 5,96 mln zł. Dużo droższe oferty złożyły Przedsiębiorstwo Robót Drogowych z Zamościa z kwotą 7,5 mln zł oraz Strabag z kwotą 8,7 mln zł. Wybór wykonawcy dla każdej z części poprzedzi analiza ceny (60 proc.), doświadczenia kierownika budowy (30 proc.), okresu gwarancji (10 proc.).
Jakie przewidziano prace
Zakres pierwszej części dotyczy rozbudowy ul. Lwowskiej, która stanowi także fragment drogi krajowej i drogi wojewódzkiej. Pracom poddany zostanie odcinek ul. Lwowskiej od skrzyżowania z ul. Spadek do skrzyżowania z Al. Jana Pawła II oraz na odcinku od skrzyżowania z Al. Jana Pawła II do granic miasta. Roboty zaplanowano także na fragmencie Al. Jana Pawła II na odcinku 0+010 do km 0+188,61. Zamawiający przewiduje wykonanie nowych konstrukcji nawierzchni jezdni, o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi pojazdu na nawierzchnię – 115 kN. Na odcinku od km 0+023.5 do km 0+177.93 zaplanowano jezdnię asfaltową dwupasmową, dwukierunkową o szerokości 7,0 m oraz budowę pasa środkowego o czerwonej nawierzchni dla skrętów w zjazdy. Na odcinku od km 0+240 do km 0+380.8, zaplanowano natomiast drogę dwujezdniową o dwóch pasach w jednym kierunku o szerokości 3,5-4,0 m. Przy okazji inwestycji wymieniona będzie infrastruktura podziemna w postaci kanalizacji deszczowej, gazowej i elektroenergetycznej.
Skrzyżowania ul. Lwowskiej z ul. Młyńską, a także z Al. Jana Pawła II zostaną przebudowane i zastąpione rondami. Skrzyżowanie ul. Lwowskiej i Młyńskiej zaprojektowano w postaci ronda jednopasowego o średnicy zewnętrznej 24m z przejezdną wyspą środkową. Wyspa środkowa powstanie z kamienia polnego o średnicy 10m. Na wlotach do ronda zaplanowano wyspy dzielące o szer. 2,5-3,0 m z kostki betonowej. Wyspy będą stanowić azyl dla pieszych i rowerzystów. Wloty do ronda zaprojektowano o szer. 3,5m, natomiast wyloty o szer. 4,0m.
Z kolei rondo na skrzyżowaniu ul. Lwowskiej a Al., Jana Pawła II będzie miało średnicę zewnętrzną 50 metrów. Na kierunku Lublin – Tomaszów Lubelski zaprojektowano jezdnię ronda o dwóch pasach ruchu o szerokości 6 m, natomiast na kierunku Tomaszów Lubelski – Lublin jeden pas ruchu o szerokości 6 m. Wyspę środkową zaprojektowano o promieniach od 15 do 18 metrów. Wyspa zostanie obramowana krawężnikiem kamiennym.
Przyszły wykonawca poprawi także nawierzchnię chodników i wybuduje ścieżki rowerowe o szerokości 2,5 m. Powstanie nowe oświetlenie drogi. Przebudowę przejdą ponadto zatoki autobusowe i. W ramach prac wymienione zostaną wiaty przystankowe. Przebudowę przejdzie także pętla autobusowa przy ul. Feliksa Wolskiego. Zaplanowano korektę geometrii pętli i wymianę istniejącej nawierzchni na kostkę granitową łupaną. W obrębie pętli zaprojektowano ponadto drogi dla pieszych i miejsca na wiaty przystankowe.
Jak wskazuje zamawiający, obecnie na ul. Lwowskiej, już od samej granicy miasta, tworzą się przełomy, a jezdnia jest skoleinowana. Po przebudowie drogi, kierowcy zyskają w całości odnowioną trasę od granicy miasta do samego Starego Miasta Zamościa. Wcześniej przebudowę ul. Partyzantów przeprowadziła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Powstaną także mniejsze drogi
Druga część zamówienia dotyczy budowy ulicy Ładnej, Chrobrego, Andersa, Grechuty oraz bocznej Granicznej. Ulica Ładna powstanie od km 0+003,17 do km 0+159,75 i zostanie wykonana z brukowanej kostki betonowej. Droga rozpocznie się przy ul. Królowej Jadwigi. Ulica Chrobrego będzie już drogą z asfaltu i powstanie na odcinku od km 0+000,00 do km 0+237,75. Nowa droga zostanie powiązana z ul. Powiatową. Ulica Andersa będzie wykonana z brukowanej kostki betonowej i powstanie na odcinku od km 0+003.70 do km 0+115.16. Ul. Grechuty powstanie na odcinku od km 0+000,00 do km 0+104,75. Będzie to droga również z betonowej kostki brukowej i zostanie powiązana z ul. Sikorskiego. Jako ostatnią zaplanowano boczną drogę ul. Granicznej od km 0+000,00 do km 0+134,86. Ona również zostanie wykonana z betonowej kostki brukowej. Wraz z budową ulic zaplanowano także montaż oświetlenia i kanalizacji deszczowej.
Droga nad zalew
Ostatnia część postępowania to rozbudowa drogi do strzelnicy. Zamówienie obejmuje wykonanie rozbudowy drogi dojazdowej na terenie Zalewu Miejskiego od km 0+000,00 od km 0+0939,21. Powstać ma łącznie 929-metrowy odcinek z całą infrastrukturą techniczną. Szerokość drogi wyniesie 5 metrów – z dwoma pasami ruchu po 2,5 metra każdy. Obok znajdzie się droga pieszo-rowerowa prowadząca do zbiorników wodnych. W ramach zadania przewidziano także cztery parkingi – w tym jeden dla autobusów.
Na realizację każdej części przewidziano 18 miesięcy. Inwestycja jest dofinansowana z rządowego programu Polski Ład, a kwota jaką miasto pozyskało to 30 mln zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.