Warszawa ma już oferty w przetargu na wyłonienie firmy projektowej, która opracuje łącznie pięć koncepcji dokończenia obwodnicy śródmiejskiej. Opracowanie ma uwzględniać powstanie na odcinku kilkuset metrów nowej arterii od ul. Radzymińskiej do Ronda „Żaba”.
Warszawa jest w trakcie poszukiwań firmy, która opracuje wielowariantową koncepcję programową budowy ostatniej części obwodnicy śródmiejskiej – od ul. Radzymińskiej do Ronda „Żaba”. Do zadań firmy projektowej będzie należało przygotowanie wielowariantowej pięciu koncepcji. Zamawiający oczekuje optymalizacji 3 wariantów wskazanych już wcześniej w studium komunikacyjnym obwodnicy śródmiejskiej opracowanym w listopadzie 2022 r. oraz opracowania 2 wariantów autorskich. Do tego firma przeprowadzi analizy i prognozy ruchu z mikro i makrosymulacjami oraz opracuje raport oddziaływania na środowisko i pozyska decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przyszłej inwestycji. Zamawiający wymaga opracowania wizualizacji 3D dla każdego z opracowanych wariantów oraz rysunków poglądowych.
Budżet zamówienia wynosił 2 mln zł, a zgłosiło się sześć zainteresowanych opracowaniem dokumentacji firm. Najtańszą ofertę złożyło Databout na kwotę 1,46 ml zł. Kolejno swoje oferty złożyli Promost Consulting (1,85 mln zł), Biuro Projektowo-Badawcze Dróg i Mostów Transprojekt-Warszawa (1,9 mln zł), Multiconsult Polska (2,29 mln zł), Certusvia (3,19 mln zł) oraz Voessing Polska (5,54 mln zł). Wybór firmy projektowej poprzedzi analiza ceny (60 proc.), doświadczenia projektanta branży drogowej (20 proc.) oraz doświadczenia projektanta branży mostowej (20 proc.). Na opracowanie koncepcji przewidziano 24 miesiące od czasu zawarcia umowy. Miasto przewiduje ponadto możliwość udzielenia zamówienia na prace podobne zgodne z przedmiotem zamówienia podstawowego.
Studium komunikacyjne obwodnicy śródmiejskiej na odcinku od ulicy Radzymińskiej do ronda „Żaba” swoim zakresem obejmuje odcinki ulic: Starzyńskiego do Namysłowskiej, Odrowąża do Staniewickiej, św. Wincentego do Smoleńskiej, obszar pomiędzy ulicą Szwedzką i linią kolejowa nr 9 oraz obszar o szerokości ok. 300 m po północno-wschodniej stronie linii kolejowej nr 9 od ulicy Kijowskiej do ulicy św. Wincentego. O szczegółach poszczególnych zaproponowanych przez miasto wariantów pisaliśmy
w oddzielnym artykule.
Obwodnica śródmiejska, to droga prowadząca mostem Gdańskim, ulicami: Słomińskiego, Okopową, Towarową, Raszyńską, Wawelską i Trasą Łazienkowską, Al. Stanów Zjednoczonych do ronda wiatraczna. Po wybudowaniu, będącego już w projektowaniu, odcinka o długości 5,2 km pomiędzy rondem Wiatraczna a ul. Radzymińską, do zamknięcia ringu pozostanie kilkusetmetrowy fragment obwodnicy pomiędzy węzłem Radzymińska a węzłem „Żaba” – tak zwanej obwodnicy Pragi.
Warszawiacy już od wielu lat czekają na domknięcie śródmiejskiej obwodnicy. Zgodnie z zapowiedziami miasta inwestycja będzie zrealizowana w trzech etapach. – Pierwszym będzie rondo Żaba – Radzymińska, drugim Radzymińska – Wiatraczna. Trzeci etap będzie natomiast realizowany
po budowie trzeciej linii metra, Będzie to tunel w osi ulicy Wiatracznej i al. Stanów Zjednoczonych, czyli przejazd pod rondem Wiatraczna – wylicza Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy.
– Dla odcinka od Radzymińskiej do Wiatracznej mamy wykonawcę projektu. Ale prowadzimy z nim rozmowy z tego względu, że czekaliśmy pięć lat na decyzję środowiskową. Wykonawca jest dzisiaj w zupełnie innych uwarunkowaniach jeżeli chodzi o koszty. Negocjujemy z nim, czy będzie kontynuował kontrakt po takim okresie – mówi Olszewski. Wskazuje, przy tym, że źródło problemów i opóźnienia w inwestycji leżało poza kompetencjami miejskich urzędników. – Obwodnica śródmiejska, dla której rządowa instytucja wydaje decyzję środowiskową w pięć i pół roku, podczas gdy dla CPK pod dyktando polityczne wydaje w pół roku, jest dla nas przykładem obłudnej obstrukcji, która była stosowana przez poprzedni rząd. Dwukrotnie skarżyliśmy się do ministra w sprawie opieszałości RDOŚ-u i ten przyznał nam nawet sam rację – przyznaje Olszewski.