Jak informuje stołeczny Zarząd Transportu Miejskiego, analiza pomiaru ruchu w 84 reprezentatywnych punktach w mieście wykazała, że w latach 2019-2022 doszło do zauważalnego zmniejszenia ruchu samochodowego. Jak się okazuje, wynika on nie tylko z upowszechnienia pracy hybrydowej i zdalnej, ale także oddania do użytku Południowej Obwodnicy Warszawy.
Truizmem jest stwierdzenie, że nie jest możliwe racjonalne planowanie bez dostępu do miarodajnych informacji. Dotyczy to także transportu drogowego, w którym rzetelnie przeprowadzona analiza ruchu samochodowego umożliwia przygotowanie inwestycji adekwatnych względem potrzeb. Jak wskazuje warszawski Zarząd Transportu Miejskiego, po zakończeniu dużych inwestycji w tym zakresie system automatycznych pomiarów ruchu obejmuje już ponad 100 lokalizacji, które cechuje wysoka reprezentatywność. W ramach 84 punktów, które istniały zarówno w 2022 roku, jak i w 2019 roku, poddano analizie ruch samochodowy w latach 2019-2022. Okazuje się, że w ciągu czterech lat doszło do jego znaczącego zmniejszenia. W przypadku niektórych korytarzy spadki są dwucyfrowe.
Jak podaje Zarząd Transportu Miejskiego, największy spadek ruchu samochodowego dotyczy Śródmieścia. Jesienią 2022 okazał się aż o 13% niższy niż w analogicznym okresie 2019 roku. Na kordonie obwodnicy śródmiejskiej odnotowano bowiem 980 tys. przejazdów. Z kolei ruch w relacji północ-południe przez umowną granicę wytyczoną przez kolejową linię średnicową wyniósł 619 tys. pojazdów, co oznacza spadek o 10%. Mniejszy ruch obserwuje się na niemal wszystkich przeprawach drogowych przez Wisłę, przy czym w przypadku Mostu Łazienkowskiego, gdzie nastąpił spadek o 37%, należy mieć na względzie konsekwencje remontu wiaduktów na Agrykoli. Z drugiej strony na Moście Poniatowskiego i Moście Siekierkowskim ruch spadł o 17%.
Południowa Obwodnica Warszawy jako główny gamechanger
Słowem kluczem w kontekście zmiany ruchu na warszawskich przeprawach drogowych przez Wisłę jest “niemal”. Jak się okazuje, łączna liczba samochodów przejeżdżających przez rzekę nie zmieniła się. Ruch przez istniejące od lat mosty przejął w dużej mierze nowo powstały Most Anny Jagiellonki w przebiegu drogi ekspresowej S2, czyli Południowej Obwodnicy Warszawy. Szacuje się, że jego oddanie do użytku pozwoliło zaabsorbować ruch 90 tys. pojazdów, które wcześniej wykorzystywały pozostałe przeprawy.
Otwarcie Południowej Obwodnicy Warszawy spowodowało daleko idące zmiany także w innych częściach miasta. Jak wskazuje stołeczny ZTM, otwarcie nowej drogi ekspresowej wpłynęło na zmniejszenie ruchu na ul. Bronisława Czecha o 42%, w Dolinie Służewieckiej o 21%, a na ul. Płaskowickiej w rejonie skrzyżowania z ul. Puławską o 36%. ZTM szacuje, że ogólny spadek ruchu samochodowego w latach 2019-2022 wyniósł 11%, przy czym odliczając efekty oddania do użytku Południowej Obwodnicy Warszawy wyniósłby ok. 7%. Prawdopodobnie wynika to z upowszechnienia pracy hybrydowej i zdalnej. Istotny wpływ na zmiany w tym zakresie może być także ukończenie linii metra M2. Warszawski ZTM zastrzega jednak, że szczegółowy obraz zmian zostanie przedstawiony po ukończeniu Warszawskiego Badania Ruchu.