Urząd Miasta Szczecina planuje ogłosić w najbliższym czasie przetarg na aktualizację dokumentacji projektowej dla Mostu Kłodnego, który miałby połączyć Lewobrzeże z wyspą Łasztownia. Realizacja inwestycji nie będzie jednak możliwa bez pozyskania funduszy zewnętrznych. Przewidywana wartość nakładów inwestycyjnych na budowę nowej przeprawy mostowej wraz z nową linią tramwajową i przebudową innych dróg wynosi bowiem blisko 353 mln zł.
Liczący 390 tys. mieszkańców Szczecin jest pod wieloma względami miastem unikatowym w porównaniu z innymi polskimi miastami. Większa część ludności miasta zamieszkuje jego lewobrzeżną część, położoną na zachód od Odry. Duże osiedla mieszkaniowe powstały jednak również na części prawobrzeżnej. Pomiędzy nimi znajdują się liczne wyspy – na niektórych znajdują się ogrody działkowe, inne wypełniają niezagospodarowane tereny podmokłe, a na pozostałych mieści się szczeciński port morski wraz z drogową i kolejową infrastrukturą dostępową, a także zapleczem logistycznym. Obok Wyspy Puckiej w największym stopniu zagospodarowana jest wyspa o nazwie Łasztownia.
Nowe połączenie drogowe na Lewobrzeże
Łasztownia posiada obecnie dwa połączenia drogowe z lewobrzeżną częścią miasta z mostami nad Odrą. To ulica Energetyków w przebiegu drogi krajowej nr 10 oraz Trasa Zamkowa w przebiegu drogi wojewódzkiej nr 115. Druga z wyżej wymienionych tras ma jednak wyłącznie tranzytowy charakter – łączy się wprawdzie z DK nr 10, ale na Wyspie Puckiej. Dlatego z Łasztowni do centrum miasta można dojechać właściwie tylko przez Most Długi w przebiegu ulicy Energetyków.
Miasto od lat planuję zmianę tego stanu rzeczy poprzez odbudowę Mostu Kłodnego. Nowa przeprawa miałaby powstać w bezpośrednim sąsiedztwie Trasy Zamkowej, łącząc Łasztownię z Nabrzeżem Wieleckim na Lewobrzeżu. Długość nowego mostu zgodnie z założeniami projektowymi wyniesie 150 metrów, natomiast wysokość pylonu – 100 metrów.
Co ciekawe, Most Kłodny istniał już w przeszłości. Pierwsza przeprawa mostowa w tej lokalizacji powstała już na przełomie XIV i XV wieku. W pierwszej połowie XVIII wieku została natomiast poszerzona, a w roku 1873 przeszła generalny remont. W latach 1907-1909 powstał z kolei nowy most w bezpośrednim sąsiedztwie starego, który został wyburzony. Pod koniec II wojny światowej Most Kłodny wysadziły wycofujące się wojska niemieckie. W latach 1978-1996 w rejonie dawnego mostu powstała przywołana wcześniej tranzytowa Trasa Zamkowa.
Most nie tylko dla samochodów
Budowa mostu oznaczałaby rewolucję w układzie drogowym i sieci tramwajowej Szczecina. Na Moście Kłodnym znalazłyby się zarówno część drogowa, jak również fragment nowej linii tramwajowej, łączącej lewobrzeże z Rondem Portowców na Łasztowni. Zaplanowano także drogę rowerową oraz bardzo szeroki chodnik po stronie południowej, zapewniający widok na szczecińską starówkę. Wraz z budową nowego mostu rozebrane zostałyby łącznice Trasy Zamkowej do Nabrzeża Wieleckiego i ulicy Jana z Kolna.
Planowana aktualizacja dokumentacji projektowej ma dotyczyć przede wszystkim rozwiązań w zakresie pras sieciowych, a także uzgodnień w tym obszarze. Ogłoszenie stosownego przetargu zaplanowano na przełom pierwszego i drugiego kwartału bieżącego roku, natomiast odbiór zaktualizowanego projektu przewiduje się na czwarty kwartał. Obecnie najbardziej prawdopodobnym terminem oddania mostu do użytku jest 2027 rok.
Finansowanie największym wyzwaniem?
Władze Szczecina są przekonane, że istnieje szansa na realizację projektu już w najbliższych latach. Miasto zabezpieczyło już grunty pod inwestycję, dla której wydano także decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach oraz decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Problematyczne wydaje się jednak finansowanie. Przewidywana wielkość nakładów inwestycyjnych na ten cel wynosi blisko 353 mln zł. To kwota, której miasto raczej nie będzie w stanie udźwignąć, mając na uwadze inne priorytety inwestycyjne i wydatki bieżące. Dlatego administracja miejska ma nadzieję na wsparcie projektu z funduszy europejskich. Na przykład w ramach Instrumentu Łącząc Europę, czyli tzw. CEF (ang. Connecting Europe Facility).
Wydawać by się mogło, że z uwagi na konstrukcję CEF nie będzie to możliwe. Instrument ten powstał bowiem z myślą o wspieraniu budowy i modernizacji transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Władze Szczecina chciałyby jednak pozyskać finansowanie dla budowy Mostu Kłodnego w ramach większego projektu, dotyczącego przebudowy drogowej infrastruktury dostępowej do portu morskiego, który jak najbardziej stanowi część sieci TEN-T. Miasto ma także podejmować starania o pozyskanie środków z perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2021-2027.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury”, istnieje także szansa na kolejne nowe połączenie drogowe z przeprawą mostową nad Odrą. Władze miasta planują realizację w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego mostu na Wyspę Zieloną, który zapewniłby także alternatywne połączenie na Kępę Parnicką, na którą dziś można dostać się tylko przez Łasztownię. Nowa przeprawa mostowa powstałaby jako przedłużenie ulicy Zapadłej na pograniczu dzielnic Pomorzany i Nowe Miasto.