Tunel pod Świną, łączący uznamską i wolińską część Świnoujścia, to epokowa inwestycja, która zrewolucjonizowała transportowe oblicze miasta, wpływając skokowo na poprawę komfortu życia mieszkańców, przedsiębiorców i turystów. Otwarcie podziemnej przeprawy wiąże się jednak z przejściowymi problemami. Nie wszyscy kierowcy wiedzieli, jak do niej dojechać, dlatego miasto postanowiło zainstalować na rondzie w dzielnicy Łunowo tymczasowe oznakowanie.
Otwarcie tunelu w Świnoujściu umożliwiło skrócenie czasu przejazdu między lewobrzeżną a prawobrzeżną częścią miasta z ok. 45 minut (w przypadku turystów w sezonie letnim bywało to nawet i kilka godzin) do zaledwie 5 minut. Łączne nakłady inwestycyjne przeznaczone na ten cel wyniosły 912 mln zł, z czego 775 mln zł w ramach przyznanego dofinansowania z funduszy europejskich. Powstałe w przebiegu drogi krajowej nr 93 połączenie ma 3,2 kilometrów długości, przy czym na odcinek umieszczony w tunelu przypada 1,8 kilometra.
Jak się okazało, nie wszyscy kierowcy dostatecznie szybko nabrali rozeznania w nowym układzie drogowym, jaki powstał w mieście dzięki oddaniu tunelu pod Świną do użytku. Być może wynika to z faktu, że jego obecności nie uwzględnia w planowaniu tras popularny system nawigacyjny Google Maps, co w przypadku co bardziej uzależnionych od niego kierowców może wzbudzać niejakie zdezorientowanie.
Dlatego władze miasta postanowiły umieścić na rondzie w prawobrzeżnej dzielnicy Łunowo, gdzie przebiega droga krajowa nr 3, tymczasowe oznaczenie. Wygląda ono dość nietypowo, można jednak zakładać, że w takim kształcie funkcjonować będzie przejściowo, a docelowo zastąpi je oznaczenie w typowym schemacie. Miejsce umieszczenia oznaczenia nie jest przypadkowe, ponieważ właśnie na tym rondzie znajduje się zjazd do przeprawy promowej “Centrum”, z której dotychczas korzystali turyści. Planowane jest także umieszczenie informacji o możliwości dotarcia do centrum miasta w jego lewobrzeżnej części przez ulicę Steyera, omijając tym samym ulicę Grunwaldzką.
Niestety w tunelu wciąż dochodzi do łamania przepisów, i to pomimo wprowadzenia systemu odcinkowego pomiaru prędkości. Jak wskazują przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Urzędu Miasta Świnoujście, każdego dnia dochodzi do kilkunastu niebezpiecznych incydentów, spośród których część ma charakter cokolwiek kuriozalny. Dochodzi nie tylko do zakazanego w obrębie tuneli wyprzedzania, ale także prób cofania i zawracania.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.