Od otwarcia tunelu pod Świną istotnie wzrosła liczba pojazdów, które każdego dnia wjeżdżają do miasta. W sumie przez blisko dwa miesiące tunelem przejechało 800 tys. aut. Jak miasto przygotowało się na tę zmianę komunikacyjną?
Minęły blisko dwa miesiące od historycznego dla Świnoujścia otwarcia tunelu łączącego wyspy Wolin i Uznam. Zastąpienie przeprawy promowej stałym połączeniem drogowym zmieniło jakość życia mieszkańców, ale i ułatwiło wjazd do Świnoujścia turystom korzystającym z wypoczynku nad Bałtykiem.
W ciągu blisko dwóch miesięcy od otwarcia tunelem przejechało 800 tys. samochodów. Każdego dnia przez tunel przejeżdża średnio 15-16 tys. pojazdów. - Promami mogliśmy przeprawić około 12 tys. dziennie. Ruch więc, zgodnie z oczekiwaniami, zwiększył się. Generuje to oczywiście, szczególnie w weekendy, kłopoty ze znalezieniem miejsc parkingowych, ale głównie w Dzielnicy Nadmorskiej - przyznaje Jarosław Jaz, rzecznik prasowy prezydenta miasta Świnoujścia.
Jak tłumaczy, większe zapotrzebowanie na miejsce do parkowania wynika m.in. z faktu, że po otwarciu tunelu do Świnoujścia przyjeżdża większa liczba turystów jednodniowych. W weekendy dodatkowo nie funkcjonuje Strefa Płatnego Parkowania, tym samym miejsca parkingowe bardzo szybko się zapełniają, a rotacja pozostawianych samochodów jest mniejsza.
Przedstawiciel urzędu zapewnia jednak, że w centrum zaparkować nie jest trudno. Z jednej strony SPP sprzyja rotacji pojazdów, z drugiej dostępne są miejsca w ramach Miejskich Parkingów Niestrzeżonych, które miasto uruchomiło przed otwarciem tunelu.
Szykowali się na zmiany Miasto, które długie lata czekało na „przyłączenie do Polski”, przygotowywało się na zmiany, które pociągnęła za sobą budowa tunelu, jeszcze przed jego otwarciem. Mowa m.in. o inwestycjach drogowych na wyspie Uznam, w tym budowie miejskiej obwodnicy wschodniej. Jej wykonawcą była firma Porr, członek konsorcjum budującego również tunel.
To trasa o długości ok. 1,3 km od ulicy Daszyńskiego, przez Steyera do ul. Karsiborskiej. Jak tłumaczy Jarosław Jaz, ta droga ma odciążać skrzyżowanie z ul. Grunwaldzką, gdzie prowadzi trasa do granicy z Niemcami oraz (do niedawna) jedyna możliwość dojazdu z promów, a obecnie z tunelu do centrum.
fot. UM Świnoujście
– Obwodnicą dostaniemy się do centrum, a kolejna drogowa inwestycja, która będzie kierowała ruch ku Dzielnicy Nadmorskiej, to plany budowy ul. Nowojachtowej – mówi przedstawiciel miasta. Chodzi o drogę, która przejmie część ruchu z ulicy Chrobrego będącej obecnie główną drogą dojazdową do dzielnicy nadmorskiej po jej wschodniej stronie. Trasa ma się zaczynać od przecięcia ulic Rogozińskiego, Mieszka I i Jachtowej gdzie powstanie rondo, dalej poprowadzona będzie przebudowaną ulicą Jachtową do Fortu Anioła, a następnie już jako ul. Nowojachtowa zostanie poprowadzona do ul. Uzdrowiskowej. Samorząd ma już ZRID dla nowego odcinka, złożony został także wniosek o dofinansowanie tej inwestycji w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
fot. UM Świnoujście
Po wakacjach miasto planuje także otwarcie pierwszego parkingu wielopoziomowego w centrum. Trzy kolejne parkingi, w Dzielnicy Nadmorskiej oraz w centrum, mają powstać we współpracy z inwestorami prywatnymi. Są już zawarte umowy w tej sprawie.
Więcej turystówMiasto nie zakłada, że po zakończeniu tzw. wysokiego sezonu ruch turystyczny gwałtownie spadnie. Łatwiejszy dojazd do miasta od otwarcia tunelu może zachęcić do odwiedzania Świnoujścia także poza wakacjami. Już teraz wiadomo, że niezakończony jeszcze sezon letni 2023 był lepszy niż w latach poprzednich.
- Choć nie policzyliśmy jeszcze wszystkich wpływów z opłaty uzdrowiskowej, którą turyści zostawili w mieście, to są one wyższe niż w roku ub. – informuje rzecznik prasowy. I dodaje, że nie wynika to tylko z faktu, że kwota opłaty wzrosła z 4,80 zł do 5,40 zł.
Będzie S3Kolejna zmiana na trasie do Świnoujścia będzie w przyszłym roku. Wtedy powinna się zakończyć budowa dwóch odcinków drogi ekspresowej S3 realizowanej na zlecenie GDDKiA. To łącznie ok. 33 km drogi między Troszynem a Świnoujściem. Zakończenie budowy pozwoli uniknąć zatorów drogowych, które w tym sezonie letnim niejednokrotnie tworzyły się zaraz po minięciu Szczecina.
- Trwająca budowa mocno spowalniała ruch w kierunku miasta – przyznaje przedstawiciel Świnoujścia. Czy dwujezdniowa ekspresówka nie spowoduje, że zatory będą się tworzyły w samym mieście, np. przed wlotem do tunelu? Takich obaw w mieście nie ma. - W ramach inwestycji mają powstać bypasy, które rozprowadzą ruch samochodów ciężarowych zmierzających do portu i terminalu promowego, by nie przejeżdżały one przez usytuowane przed tunelem rondo – mówi Jarosław Jaz.
Wykonawcami dwóch ostatnich odcinków na terenie woj. zachodniopomorskiego są Polaqua oraz konsorcjum na czele z firmą Polbud Pomorze.