Sosnowiec jest bliżej zakończenia poszukiwań nowego wykonawcy dla przebudowy ul. Wawel oraz ul. Parkowej. Ze względu na opieszałość poprzedniej firmy, miasto wymówiło umowę. Wraz z inwestycją ten ważny trakt komunikacyjny Sosnowca zyska nową nawierzchnię. Wyremontowany będzie Ślimak oraz pojawi się nowe rondo. Mimo przekroczenia budżetu w przetargu, prezydent zapowiada dalsze procedowanie ofert.
Sosnowiec prowadzi przetarg na wyłonienie wykonawcy, który dokończy przebudowę ul. Wawel. To fragment istotnego traktu łączącego miasto z Będzinem. Roboty mają objąć odcinek od skrzyżowania z ulicą Barbary, gdzie zaplanowano budowę ronda do skrzyżowania z ul. Legionów. Przebudowa obejmie także fragment ul. Parkowej na odcinku od skrzyżowania z ul. Legionów do skrzyżowania z ul. 3 Maja. Łącznie zamówieniem objęty zostanie odcinek ok. 2 kilometrów dróg. Zadanie ma być realizowane w ramach projektu „ Przebudowa ul. Orlej, ul. Parkowej, ul. Wawel w Sosnowcu”.
Miasto już wcześniej rozpisało postępowanie przetargowe na dokończenie prac, ale musiało je unieważnić. Powodem okazało się niedopełnienie formalności związanych z uzyskaniem finansowania z Polskiego Ładu. Drugie postępowanie miało już więcej szczęścia i poznaliśmy firmy zainteresowane wykonaniem robót. Zamówienie podzielono na trzy części. W ramach pierwszego zadania przebudowana ma zostać ul. Wawel i ul. Parkowa na odcinku od skrzyżowania z ul. 3 Maja do skrzyżowania z ul. Barbary. Na te prace przygotowano 4,9 mln zł. Eurovia Polska wyceniła te prace natomiast na 7,9 mln zł, Drogpol z Katowic na 8,5 mln zł zaś Primost Południe na 10 mln zł.
Drugie zadanie ma polegać na przebudowie ul. Centralny Węzeł Komunikacyjny. Na to zamówienie miasto przygotowało 2,55 mln zł. Eurovia Polska wyceniła te prace na 4,9 mln zł, Primost Południe na 6,1 mln zł zaś Drogpol na 6,5 mln zł. Ostatnie zadanie to przebudowa ul. Grota Roweckiego wraz ze skrzyżowaniem z ul. Orlą. Miasto wyceniło prace na 2,55 mln zł. Eurovia Polska chce natomiast za roboty 3,9 mln zł, a Drogpol – 4,25 mln zł.
– Jesteśmy po otwarciu ofert na remont nawierzchni od wysokości Orlej, na Ślimaku, Parkowej, Wawel i budowy ronda na Wawelu. Oferty są całkiem niezłe, więc procedujemy dalej. Jest spora szansa, że w ciągu kilku tygodni remont ruszy – napisał Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca. Termin wykonania prac określono na 9 miesięcy. Jedynym kryterium wyboru wykonawcy ma być cena. Zamawiający zastrzega sobie prawo udzielenia przyszłemu wykonawcy robót podobnych. Dodatkowo wymagany jest 60-miesięczny okres gwarancji na roboty.
W ramach prac przewidziano wymianę warstwy ścieralnej, wiążącej oraz górnej warstwy podbudowy ulicy Wawel, ulicy Parkowej oraz na obu łącznicach nazywanych Ślimak. Łącznica z ul. 3 Maja do ul. Parkowej także zostanie przebudowana, a jezdnia w tym miejscu zostanie zwężona do szerokości 6 metrów. Zaplanowano uzyskanie parametrów dla drogi klasy G. W dalszym ciągu ul. Wawel i ul. Parkowa będą dwujezdniowe o prędkości maksymalnej 50 km/h. Pasy ruchu zachowają 3,5 metra szerokości. Szerokość chodników ma wynieść 2 metry (lokalnie (1,5 metra), zaś ścieżek rowerowych również 2 metry. W ramach prac wykonane ma zostać doświetlenie przejść dla pieszych, wymiana krawężników i przebudowa miejsc postojowych. Wymieniona zostanie także nawierzchnia zatok autobusowych oraz nawierzchnia peronów na przystankach.
Powstanie także nowe rondo w miejscu skrzyżowania ulic Wawel i Barbary. Wcześniej w tym miejscu funkcjonowało tymczasowe skrzyżowanie o ruchu okrężnym, jednak w kwietniu 2023 roku zrezygnowano z tego rozwiązania. Docelowo rondo turbinowe będzie miało zewnętrzną średnicę wynoszącą 33 metry. Średnica wewnętrzna wyniesie 10 metrów. Rondo składać się będzie z dwóch pasów ruchu. Na czas prac kierowcom zostaną zaproponowane objazdy ulicami Kaliską i Sielecką. Nowe rondo ma pomóc wyjeżdżającym z osiedla Barbary na łatwiejsze włączenie się do ruchu na ul. Wawel.
Remont przejdzie również most nad Czarną Przemszą, który jest zespołem trzech odrębnych obiektów – mostu prawego obsługującego zjazd z ul. 3 Maja na ul. Wawel, mostu środkowego obsługującego zjazd z estakady znajdującej się nad ul. 3 Maja oraz mostu lewego obsługującego wjazd na estakadę znajdującą się nad ul. 3 Maja oraz zjazd z ul. Wawel na ul. 3 Maja. Wykonawca ma na obiektach ułożyć nową nawierzchnię. Same obiekty zostaną zabezpieczone antykorozyjnie. Ze względu na zapadliska i pęknięcia w chodnikach przewidziano wykonanie kap chodnikowych. Naprawie poddana zostanie powierzchnia belek dźwigarów, powierzchnia poprzecznic oraz powierzchnia spodu płyty pomiędzy belkami oraz na wspornikach.
Na ul. Centralny Węzeł Komunikacyjny zaplanowano natomiast wymianę warstwy ścieralnej na grubości minimum 4 cm. Oczyszczone zostaną elementy odwodnienia. Doświetlone mają zostać przejścia dla pieszych w rejonie ul. 3 Maja. Przebudowę przejdzie także ul. Grota Roweckiego ze skrzyżowaniem z ul. Orlą. Wymienione zostaną wszystkie warstwy bitumiczne ul. Orlej oraz cała konstrukcja ulicy Grota Roweckiego. Wymienione zostaną krawężniki drogi oraz powstanie fragment krawężnika peronowego na przystanku autobusowym.
Przypomnijmy, że wcześniej przebudową ul. Wawel i ul. Parkowej zajmowała się firma Silesia Invest. Ze względu na opieszałość firmy w realizacji robót miasto ostatecznie wypowiedziało umowę.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.