Zakończyła się rozbiórka starego mostu przez Wisłę w Sandomierzu. Montaż nowej konstrukcji ma ruszyć jesienią.
Chodzi o przeprawę przez Wisłę w ciągu drogi krajowej numer 77, która komunikuje województwo świętokrzyskie z Podkarpaciem. Docelowo sandomierska przeprawa będzie dwujezdniowa. W takim celu w 2011 roku wybudowany został nowy most, biegnący równolegle do starego obiektu z 1953 r.
70-letni most został wyłączony z ruchu ze względu na zły stan techniczny w 2013 roku, od tej pory ruch pojazdów odbywa się usytuowanym obok, równoległym obiektem w obu kierunkach. Przez 12 lat mieszkańcy Sandomierza przyzwyczajeni byli do widoku dwóch mostów. Przez kolejne miesiące będą widzieć tylko jeden, tak jak przed 2011 rokiem.
Konstrukcja z 1953 roku po siedemdziesięciu latach została rozebrana. W miejscu starego mostu powstanie jednak nowy, a inwestycja realizowana jest w systemie projektuj i buduj od 2021 r.
Pierwsze prace rozbiórkowe rozpoczęły się w ubiegłym roku. – Równocześnie stopniowo demontowano elementy górnej konstrukcji mostowej: nawierzchnię jezdni, izolację, kapy chodnikowe, instalacje oświetleniowe i bariery. Wykonawca zbudował tymczasowe podpory, które ułatwiły prace przy demontażu m.in. stalowych dźwigarów i kolejnych fragmentów przęseł – wyliczają przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Najtrudniejszy etap rozbiórki ruszył w marcu tego roku. Dolna stalowa konstrukcja kratownicowa została przecięta, a most utracił ciągłość. Stopniowo rozcinane, demontowane i transportowane były kolejne części obiektu.
Kontynuowane będą prace przy budowie nowego obiektu. W najbliższym czasie wykonawca będzie kontynuował wzmacnianie sześciu istniejących podpór, na których wsparta zostanie nowa zespolona stalowa konstrukcja skrzynkowa mostu. Jej kształt będzie zbliżony do konstrukcji usytuowanego równolegle mostu z 2011 roku. – W kolejnych miesiącach produkowane, częściowo zespalane, a następnie transportowane na plac budowy będą stalowe części ustroju nośnego nowego mostu. Ich montaż planowany jest od jesieni – zapowiadają urzędnicy i dodają, że budowa nowego mostu o długości ok. 460 m potrwa do końca 2024 roku.
Przypomnijmy, że wykonawcę prac GDDKiA wybrała w 2021 roku. Opiewająca na 68,6 mln zł oferta firmy Intop była najtańsza spośród 12 złożonych propozycji i z tym przedsiębiorstwem został podpisany kontrakt, o czym pisaliśmy w tekście pt.
Świętokrzyskie. Budowa mostu w Sandomierzu ruszyła. Na realizację inwestycji przewidziane zostały 34 miesiące licząc od podpisania umowy. Okresy zimowe nie są wliczane do tego terminu.