W związku z nadchodzącym coraz większymi krokami oddaniem do użytku tunelu samochodowego w Świnoujściu duże zmiany czekają żeglugę promową w tym mieście, która zapewniała dotychczas komunikację między lewobrzeżną i prawobrzeżną częścią miasta. Co warto podkreślić już na wstępie, miejskie promy nie znikną z krajobrazu Świnoujścia, którego były dotychczas symbolem.
Już wkrótce otwarty zostanie do użytku długo oczekiwany tunel pod rzeką Świną w Świnoujściu, który będzie bezpośrednim przedłużeniem będącej aktualnie w budowie drogi ekspresowej S3, łączącej granicę polsko-czeską przez Legnicę, Lubin, Zieloną Górę, Gorzów Wielkopolski i Szczecin z portem morskim w prawobrzeżnej części Świnoujścia, czyli na wyspie Wolin. Wyeliminowanie konieczności uciążliwych przepraw promowych będzie miało istotne znaczenie zarówno dla mieszkańców, jak i w ruchu turystycznym, ponieważ centrum miasta, większość osiedli mieszkaniowych, obiekty turystyczne oraz uzdrowisko znajdują się w lewobrzeżnej części miasta położonej na wyspie Uznam.
Dotychczas w sezonie letnim do przepraw promowych ustawiały się liczące wiele kilometrów kolejki, a jedyną dostępną alternatywą był objazd przez terytorium Niemiec. Finalizowana inwestycja pozwoli na skrócenie czasów przejazdu samochodów ciężarowych nie tylko dzięki eliminacji konieczności przeprawy promowej, ale również skróceniu drogi o kilka kilometrów, bowiem przeprawa promowa “Centrum” z dopuszczonym ruchem pojazdów ciężarowych o masie powyżej 3 ton w przebiegu drogi krajowej nr 93 znajduje się w znacznej odległości od zabudowań miejskich. – Mieszkańcy odczują zmianę na lepsze natychmiast po otwarciu tunelu. Zwiększy się płynność przejazdu, znikną wielokilometrowe kolejki, które dawały się we znaki szczególnie podczas sezonu turystycznego – komentował prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.
Zważywszy na wymienione wyżej uwarunkowania, za pewnik należy uznać, iż popyt na miejskie przewozy promowe w Świnoujściu w najbliższym czasie znacząco spadnie. Nie oznacza to jednak zamknięcia przewozów promowych, a jedynie ograniczenia częstotliwości kursowania. – Bez obaw, tradycyjna miejska przeprawa w Świnoujściu nie zniknie – mówi cytowany przez Radio Szczecin dyrektor Żeglugi Świnoujskiej Paweł Szynkaruk. W ramach nowego modelu eksploatacyjnego prom “Karsibór” ma w dalszym ciągu obsługiwać ruch samochodów ciężarowych na przeprawie “Centrum” w przypadku pojazdów przewożących ładunki niebezpieczne. Przewiduje się ponadto utrzymanie całodobowego ruchu dwóch promów “Bielik” na przeprawie “Warszów”. Od 6:00 do 22:00 przewiduje się ruch w cyklu 30-minutowym przy jednoczesnym odpłynięciu obydwu jednostek z każdej ze stron. Natomiast od 22:30 do 5:30 zakładany jest ruch w cyklu godzinnym, przy czym o pełnych godzinach przewidywane są kursy z wyspy Wolin na wyspę Uznam, a w przeciwnym kierunku 30 minut po każdej pełnej godzinie.
Według Pawła Szynkaruka żegluga promowa będzie nadal kluczowa w ruchu pasażerskim. Dyrektor Żeglugi Świnoujskiej wskazuje, że dotychczas z usług przewoźnika korzystało aż kilkanaście milionów pasażerów rocznie, przede wszystkim pieszych, ale również chociażby rowerzystów i klientów poruszających się na innych jednośladach. Dlatego zdaniem dyrektora Szynkaruka główny ciężar przewozu pasażerów będzie w dalszym ciągu spoczywać na miejskich promach.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.