Partner serwisu
Miasto

Poznań: Pierwszy w Polsce mikrohub przeładunkowy dla rowerów cargo

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
13-10-2023
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

MIASTO
Poznań: Pierwszy w Polsce mikrohub przeładunkowy dla rowerów cargo
fot. GLS Poland
W Poznaniu powstanie pierwszy w kraju mikrohub przeładunkowy, który ma obsługiwać usługi dostawcze ostatniej mili w zatłoczonym mieście z wykorzystaniem rowerów cargo. Pilotażowy projekt będzie realizowany do końca 2026 roku. Realizowany jest przez Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny, Urząd Miasta Poznania oraz GLS Poland.

Mikrohub przeładunkowy to niewielki obiekt umiejscowiony w rejonie centrum miasta, do którego przesyłki zwożone są standardowymi samochodami dostawczymi, by zostać później rozwiezione rowerami cargo. Taki obiekt postanowiły zrealizować wspólnie Poznański Instytut Technologiczny i Urząd Miasta Poznania przy wsparciu spółki kurierskiej GLS Poland. Realizacja projektu jest możliwa dzięki programowi Unii Europejskiej GRETA, w ramach którego wspierane są pilotażowe wdrożenia nowych rozwiązań wspierających zieloną transformację europejskich miast w zakresie zeroemisyjnego transportu ostatniej mili. Oprócz Poznania w programie biorą udział takie miasta, jak Budapeszt, Maribor, Verona, czy Reggio nell’Emilia.

– Cel tego projektu jest bardzo prosty. Chcemy stworzyć ekologiczne i efektywne rozwiązanie, które sprawi, że liczba samochodów dostawczych w centrum Poznania będzie spadać, a zwiększać się będzie ilość rowerów cargo, bez uszczerbku dla jakości dostaw przesyłek – mówi Marta Cudziło z Poznańskiego Instytutu Technologicznego. Mikrohub przeładunkowy zostanie zlokalizowany w centrum Poznania z racji wysokiego natężenia ruchu samochodowego w tym rejonie miasta, spotęgowanego permanentnym paraliżem układu komunikacyjnego, jaki obserwuje się w tym mieście w ostatnich latach. Dokładna lokalizacja nie jest jeszcze znana. – Obecnie wspólnie z miastem i GLS będziemy definiować wymagania dla hubu i rowerów, wybierać odpowiednią lokalizację, (aby – red.) dalej wdrażać system w praktyce – dodaje Marta Cudziło.

Rozwiązanie to charakteryzują bardzo niskie koszty wdrożenia. Mikrohub przeładunkowy jest bowiem bardzo małym obiektem o rozmiarach porównywalnych do kontenera, czy garażu. W przyszłości możliwe jest jednak rozbudowanie go, aby pełnił także rolę punktu, w którym przesyłki można nadawać i odbierać osobiście. Jak wskazuje jeden z partnerów projektu, GLS Poland, rowery cargo nie są dla niego nowością w obsłudze klientów w Poznaniu – trzy sztuki obsługują transport ostatniej mili w Starym Mieście i Jeżycach. – Transportowi rowerowemu w Poznaniu sprzyja rozwinięta sieć ścieżek rowerowych, a także mentalność mieszkańców, którzy chcą żyć ekologicznie i nie generować hałasu ani spalin – wskazuje Andrzej Wasielewski, dyrektor ds. operacji krajowych i infrastruktury w GLS Poland.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gdańsk: Zatory w Baltic Hub

Intermodal i logistyka

Gdańsk: Zatory w Baltic Hub

Mikołaj Kobryński 20 października 2023

Offshore: Jest decyzja lokalizacyjna dla nowej linii najwyższego napięcia

Biznes i przemysł

Offshore: Baltic Power z finalną decyzją inwestycyjną

Biznes i przemysł

Offshore: Baltic Power z finalną decyzją inwestycyjną

Mikołaj Kobryński 12 października 2023

Czas na zeroemisyjne maszyny ciężkie.  Do pokonania sporo barier

Inżynieria i innowacje

Procedura ws. decyzji lokalizacyjnej dla elektrowni jądrowej uruchomiona

Biznes i przemysł

Elektrykiem nie tylko do pracy

Drogi i autostrady

Elektrykiem nie tylko do pracy

Jakub Rösler 31 sierpnia 2021

Zobacz również:

Gdańsk: Zatory w Baltic Hub

Intermodal i logistyka

Gdańsk: Zatory w Baltic Hub

Mikołaj Kobryński 20 października 2023

Offshore: Jest decyzja lokalizacyjna dla nowej linii najwyższego napięcia

Biznes i przemysł

Offshore: Baltic Power z finalną decyzją inwestycyjną

Biznes i przemysł

Offshore: Baltic Power z finalną decyzją inwestycyjną

Mikołaj Kobryński 12 października 2023

Czas na zeroemisyjne maszyny ciężkie.  Do pokonania sporo barier

Inżynieria i innowacje

Procedura ws. decyzji lokalizacyjnej dla elektrowni jądrowej uruchomiona

Biznes i przemysł

Elektrykiem nie tylko do pracy

Drogi i autostrady

Elektrykiem nie tylko do pracy

Jakub Rösler 31 sierpnia 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5