Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie, w imieniu Miasta Poznań oraz PKP Polskich Linii Kolejowych w ramach procedury wspólnego udzielania zamówień, ogłosiła przetarg nieograniczony na budowę dwóch wiaduktów w przebiegu ulic Golęcińskiej i Lutyckiej nad linią kolejową nr 354, która łączy Poznań i Piłę. Inwestycja jest od lat oczekiwana przez mieszkańców. Wspomniane ulice na co dzień są w godzinach szczytu zakorkowane, a budowa wiaduktów może poprawić płynność ruchu. Zamówienie podstawowe obejmuje jednak wykonanie wiaduktu tylko w przebiegu ulicy Lutyckiej.
Jak wskazuje zamawiający, przedmiotem zamówienia jest wykonanie robot budowlanych w ramach zadania inwestycyjnego obejmującego budowę skrzyżowania bezkolizyjnego z linią kolejową nr 354 w ciągu ulicy Lutyckiej oraz – w ramach prawa opcji – skrzyżowania bezkolizyjnego z linią kolejową nr 354 w ciągu ulicy Golęcińskiej oraz ronda na skrzyżowaniu ulicy Literackiej z ulicą Koszalińską. Wykonawca będzie zobowiązany do wykonania zarówno robót budowlanych, jak również prac powiązanych. Podstawowym kryterium oceny ofert, przekładającym się na 60% punktacji, będzie cena. Konstrukcja przetargu uwzględnia także dwa kryteria jakościowe, to jest 30% za okres gwarancji i 10% za okres doświadczenia na rynku kierownika budowy.
– Przetarg na tak wyczekiwaną inwestycję dla Strzeszyna i okolic ogłaszamy w dniu, w którym pierwsi kierowcy przejechali nowym przejazdem pod torami kolejowymi w ciągu ul. Grunwaldzkiej. Dążymy do tego, by również linia kolejowa łącząca Poznań z Piłą nie była już przeszkodą w codziennej drodze do pracy czy szkoły wielu mieszkańców północno-zachodniego Poznania. Dotyczy to zarówno kierowców, jak i pasażerów autobusów – komentuje cytowany w komunikacie prasowym Jacek Jaśkowiak, prezydent miasta Poznania. Realizacja inwestycji przewidziana została na lata 2024-2025.
Obydwie inwestycje mają kluczowe znaczenie dla płynności i bezpieczeństwa ruchu drogowego, a tym samym komfortu życia mieszkańców, w północno-zachodniej części Poznania, w szczególności na Osiedlu Literackim i Strzeszynie Greckim, które należą do najszybciej rozwijających się części Poznania. Dodatkowo ulica Lutycka stanowi część przebiegu obciążonej drogi krajowej nr 92 na terenie Poznania, która jest istotna zarówno w ruchu aglomeracyjnym, jak i w tranzycie jako tańsza alternatywa dla autostrady A2 w niektórych relacjach. W informacji o zamówieniu Poznańskie Inwestycje Miejskie poinformowały, że w przypadku realizacji prawa opcji w przebiegu ulicy Golęcińskiej powstanie wiadukt jednoprzęsłowy swobodnie podparty o ustroju nośny jako konstrukcja zespolona z dźwigarów stalowych walcowanych współpracujących z płytą żelbetową.
Kompleksowa przebudowa układu drogowego w północno-zachodnim Poznaniu
Przypomnijmy, że przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej dla obydwu zadań ogłoszono blisko cztery lata temu. Dlaczego inwestycja dotycząca prac budowlanych została ogłoszona tak późno? – Biuro projektowe ma nie tylko przygotować dokumentację, ale także uzyskać wszystkie niezbędne pozwolenia, w tym decyzje środowiskowe, uzgodnienia z koleją, które umożliwią rozpoczęcie robót budowlanych – tłumaczył w 2019 roku Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta miasta Poznania, wskazując na drugą połowę 2021 roku jako termin przekazania dokumentacji projektowej.
Dokumentacja projektowa objęła także szereg innych inwestycji drogowych do realizacji w przyszłości w rejonie obydwu planowanych wiaduktów, takich jak przebudowa ulicy Lutyckiej między skrzyżowaniami z ulicami Strzeszyńską i Koszalińską, ulicy Golęcińskiej między skrzyżowaniami z ulicami Koszalińską i Wojska Polskiego, ulicy Podolańskiej na całej długości, czy też wydłużenie alei Solidarności i ulicy Jasielskiej. Realizacja wszystkich inwestycji oznaczałaby komunikacyjną rewolucję dla północno-zachodniego Poznania, jednocześnie zważywszy na kolejne inwestycje deweloperskie może okazać się w nieodległej przyszłości po prostu koniecznością.
– Powstanie bezkolizyjnych przejazdów przez linię kolejową jest niezbędne. Północno-zachodni Poznań dynamicznie się rozwija. Kolizja drogi z torami kolejowymi ogranicza przepustowość, a przecież zależy nam, aby w przyszłości częściej kursowały pociągi. Chcemy rozbudowywać Poznańską Kolej Metropolitalną. Mieszkańcom potrzebna jest także „droga życia”, aby mogli bez stania przed zamkniętym szlabanem dojechać do szpitala i by pomoc medyczna mogła dotrzeć do nich na czas – deklarował wiceprezydent Wiśniewski w 2019 roku. Warto dodać, że PKP Polskie Linie Kolejowe mają nadzieję uzyskać dofinansowanie na realizację tych projektów z funduszy europejskich w ramach perspektywy budżetowej na lata 2021-2027.