Zarządca infrastruktury kolejowej poinformował o przeprowadzeniu napraw gwarancyjnych na dwóch przejazdach kolejowo-drogowych na terenie Łodzi. Podkreśla także, że w ostatnich latach na terenie województwa łódzkiego podjął szereg działań związanych z bezpieczeństwem na styku transportu szynowego i samochodowego. Wskazuje też na możliwość podjęcia kolejnych inwestycji, w tym w partnerstwie z samorządem.
– Bezpieczeństwo jest naszym priorytetem – zadeklarował Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Wyrazem tego ma być modernizacja szeregu przejazdów kolejowo-drogowych na terenie województwa łódzkiego przeprowadzona w ciągu kilku ostatnich lat. W ramach Krajowego Programu Kolejowego zrealizowano prace w ok. stu lokalizacjach, w tym przede wszystkim na skrzyżowaniach dróg z modernizowanymi liniami kolejowymi: nr 14 pomiędzy Łodzią a Zduńską Wolą, nr 16 pomiędzy Łodzią a Łęczycą i nr 3 w rejonie Łowicza i Kutna.
Coraz więcej skrzyżowań dwupoziomowych
– Poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym zwiększyła też budowa skrzyżowań dwupoziomowych w Łowiczu na trasie Poznań – Warszawa oraz w Zachorzowie-Kolonii i w Radwanie na Centralnej Magistrali Kolejowej – usłyszeliśmy. We współpracy z samorządami bezkolizyjne skrzyżowania powstały zaś w Gałkowie i Skierniewicach (trasa Łódź – Warszawa), w budowie wciąż jest także podobny obiekt w gminie Andrespol w aglomeracji łódzkiej. PLK deklarują otwartość na współpracę także z miastem Łódź, ale na razie nie ma w tym zakresie żadnych konkretnych planów.
W ścisłej aglomeracji przebudowanych zostało dziesięć przejazdów, w tym m.in. przy ul. Wróblewskiego, Obywatelskiej i Sanitariuszek w samej Łodzi. – Elementem prac były przebudowa urządzeń przejazdowych, montaż sygnalizacji świetlnej i rogatek, naprawa nawierzchni przejazdowej i oświetlenia – opisuje przedstawiciel zarządcy infrastruktury kolejowej. Łączna wartość robót sięgnęła ok. 15 mln zł.
Liczba zdarzeń spada, ale wciąż jest pole do poprawy
Ostatnimi pracami realizowanymi na łódzkich przejazdach były październikowe naprawy gwarancyjne systemów odwodnieniowych w lokalizacjach na styku infrastruktury drogowej ze zmodernizowaną linią kolejową nr 14 z Łodzi Kaliskiej do granicy państwa w Zasiekach (wyjazd z aglomeracji w kierunku Zduńskiej Woli). Remont przeszły dwa przejazdy – na ul. Plocka i Obywatelskiej. – Na obszarze Łodzi systematycznie spada liczba zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych – podkreśla nasz rozmówca. W 2021 r. było ich dziewięć, w 2022 r. – sześć, a od stycznia do listopada 2023 r. – cztery.
PLK zapowiedziały, że w kolejnych latach będą realizować następną edycję tzw. programu przejazdowego obejmującego także budowę skrzyżowań dwupoziomowych. Odpowiedni projekt znalazł się na liście podstawowej nowego Krajowego Programu Kolejowego. W jego ramach planowane są konkursy, dzięki którym wyłaniane mają być samorządy, z którymi spółka zrealizuje konkretne inwestycje. – Zasady realizacji oraz kryteria kwalifikacji i oceny są na etapie opracowywania – stwierdza Rafał Wilgusiak, widząc jednak perspektywę przeprowadzenia przedsięwzięć z aglomeracji łódzkiej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.