Partnerzy serwisu:
Miasto

Olsztyn z ofertami na budowę nowego tunelu na Zatorze

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-08-2024
Ostatnia modyfikacja:
30-08-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

MIASTO
Olsztyn z ofertami na budowę nowego tunelu na Zatorze
fot. Marcin Kierul (Urząd Miasta Olsztyna)
Jest szansa, że powstanie kolejna bezkolizyjna przeprawa na olsztyńskie Zatorze. Miasto ma już oferty zainteresowanych firm, które mają zaprojektować i wybudować nowe połączenie drogowe, które przebiegałoby w tunelu pod torami kolejowymi i ul. Tracką do ul. Marii Zientary-Malewskiej. Byłaby to czwarta przeprawa przez tory na drugą stronę miasta.

Do północnych rejonów Olsztyna prowadzą dzisiaj trzy bezkolizyjne przeprawy samochodowe – wiadukt na ul. Limanowskiego, wiadukt na ul. Partyzantów oraz ul. Nowoartyleryjska biegnąca od ronda Ofiar Katastrofy Smoleńskiej. Okazują się one jednak mało wystarczające, zwłaszcza w kontekście mocno rozbudowującego się osiedla Zielona Górka, gdzie przybywa bloków mieszkalnych. Również osiedle Zatorze jest stale zabudowywane nowymi obiektami mieszkalnymi, a miasto rozwija się w kierunku miasteczka Dywity. Dlatego od lat toczona jest dyskusja na temat budowy kolejnej przeprawy, która odciążyłaby zwłaszcza wiadukt na ul. Limanowskiego.

Rozwiązaniem problemu braku nowych połączeń na Zatorze ma być pomysł zagospodarowania terenów przemysłowych we wschodniej części Olsztyna obok Jeziora Trackiego. Mowa o 65-hektarowym terenie dawnego motocrossu pomiędzy ul. Lubelską a ul. Marii Zientary-Malewskiej. Dodatkowo, po wybudowaniu w pobliżu południowej obwodnicy miasta, tereny te są teraz bardzo dobrze skomunikowane, dlatego tym bardziej miasto chce wykorzystać potencjał tego miejsca. Miasto otrzymało nawet 90 mln zł dotacji z Polskiego Ładu, które może wykorzystać na rozpoczęcie zagospodarowywania chociaż części obszaru.

Ruszył więc przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie połączenia drogowego od ulicy, która jest dzisiaj dojazdem do Zakładu Gospodarki Odpadami Komunalnymi przy ul. Lubelskiej, do ul. M. Zientary-Malewskiej. Zaplanowano budowę tunelu drogowego pod linią kolejową. Wcześniej rozważano różne opcje – m.in. budowę wiaduktów drogowych, które byłyby tańsze w realizacji. Zdecydowano jednak, że nowa przeprawa będzie poprowadzona w tunelu.



Do przetargu zgłosiło się pięć firm. Miasto przygotowało na zamówienie dokładanie 91,84 mln zł brutto. Najtańszą ofertę złożył Intop Warszawa, który za zamówienie podstawowe chce 57,8 mln zł, zaś za opcję pierwszą 7,5 mln zł, a opcję drugą 8 mln zł. Nieznacznie droższa oferta pochodzi od Budimexu Drogownictwo z kwotą 62,3 mln zł (opcje kolejno 9,8 mln zł i 9,2 mln zł) oraz od Trakcji z kwotą 66,2 mln zł (opcje 7 mln zł i 6,9 mln zł). Konsorcjum Mirbud i Kobylarnia zaoferowali roboty za 70 mln zł (do tego opcje 6,8 mln zł i 6 mln zł). Najdroższą ofertę złożył Strabag, który chce za zamówienie podstawowe 92,6 mln zł, zaś za opcje 7,1 oraz 7,9 mln zł. Wybór wykonawcy prac projektowych i robót budowlanych poprzedzi analiza ofert pod kątem wyłącznie ceny.

Powstać ma droga o klasie L, której szerokość określono na 7 metrów. W przekroju jezdni znajdą się dwa pasy ruchu. Długość traktu liczona jest na 1,36 km. W planach jest budowa chodnika i ścieżki dla rowerów o szerokości 3 metrów. Oba trakty mają zostać rozdzielone separatorem o szerokości 1 metra. Tunele znajdą się pod linią kolejową i ul. Tracką. Dwa obiekty zaplanowano do wykonania w konstrukcji żelbetowej o szerokości 14 metrów. Każdy z nich będzie miał długość 16 metrów. Dowiązanie nowej drogi nastąpi na ul. Marii Zientary-Malewskiej po stronie Zatorza. W tym miejscu zaplanowano rondo. Konieczne będą także prace związane z budową przepustu, odwodnienia, oświetlenia, kanalizacji i wodociągów oraz dwóch par zatok autobusowych. Roboty poprzedzi wycinka zieleni, jednak miasto zaplanowało nasadzenia kompensacyjne.

Miasto w zamówieniu zawarło dwie opcje, które dotyczą rozbudowy ul. Marii Zientary-Malewskiej na odcinku od nowego ronda do ul. Jeżynowej. Odcinek ma prawie 2 km długości, zaś opcja pierwsza dotyczyłaby robót na odcinku od km 0+986 do km 1+982,23 o długości 996 metrów, zaś druga opcja – robót na odcinku od km 0+000 do km 0+986 o długości 986 metra. Jeżeli powstanie nowa przeprawa, to w przyszłości mieszkańcy Zatorza, Tracka i Zielonej Górki mieliby możliwość na szybki dojazd do ul. Lubelskiej i do południowej obwodnicy Olsztyna. Termin realizacji inwestycji określono do końca sierpnia 2027 roku.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Piotr Kalisz pełnomocnikiem ministra infrastruktury ds. rozwoju ruchu rowerowego

Polityka i prawo

Piotr Kalisz pełnomocnikiem ministra infrastruktury ds. rozwoju ruchu rowerowego

Mikołaj Kobryński 30 sierpnia 2024

Air Arabia pojawi się na Okęciu!

Biznes i przemysł

Air Arabia pojawi się na Okęciu!

Mateusz Kieruzal 30 sierpnia 2024

Nowy fragment Zakopianki oddany do użytku!

Drogi i autostrady

Nowy fragment Zakopianki oddany do użytku!

Mikołaj Kobryński 30 sierpnia 2024

Zobacz również:

Krok w kierunku II etapu obwodnicy Dobczyc

Drogi i autostrady

Krok w kierunku II etapu obwodnicy Dobczyc

Mikołaj Kobryński 30 sierpnia 2024

Jawor szuka wykonawcy przebudowy układu drogowego

Miasto

Jawor szuka wykonawcy przebudowy układu drogowego

Mikołaj Kobryński 20 lutego 2024

Szczecin. Ul. Serbska idzie do remontu

Drogi i autostrady

Szczecin. Ul. Serbska idzie do remontu

Redakcja/inf. pras. 14 września 2020

Pozostałe z wątku:

Piotr Kalisz pełnomocnikiem ministra infrastruktury ds. rozwoju ruchu rowerowego

Polityka i prawo

Piotr Kalisz pełnomocnikiem ministra infrastruktury ds. rozwoju ruchu rowerowego

Mikołaj Kobryński 30 sierpnia 2024

Air Arabia pojawi się na Okęciu!

Biznes i przemysł

Air Arabia pojawi się na Okęciu!

Mateusz Kieruzal 30 sierpnia 2024

Nowy fragment Zakopianki oddany do użytku!

Drogi i autostrady

Nowy fragment Zakopianki oddany do użytku!

Mikołaj Kobryński 30 sierpnia 2024

Zobacz również:

Krok w kierunku II etapu obwodnicy Dobczyc

Drogi i autostrady

Krok w kierunku II etapu obwodnicy Dobczyc

Mikołaj Kobryński 30 sierpnia 2024

Jawor szuka wykonawcy przebudowy układu drogowego

Miasto

Jawor szuka wykonawcy przebudowy układu drogowego

Mikołaj Kobryński 20 lutego 2024

Szczecin. Ul. Serbska idzie do remontu

Drogi i autostrady

Szczecin. Ul. Serbska idzie do remontu

Redakcja/inf. pras. 14 września 2020

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5