Władze Łodzi ogłosiły przetarg na dokumentację przedprojektową dla dwóch bezkolizyjnych skrzyżowań jezdni z torami kolejowymi. Obiekty mogą być gotowe najwcześniej za trzy lata. Warunkiem ich wybudowania jest jednak pozyskanie wsparcia z Krajowego Programu Kolejowego.
Przedmiotem przetargu jest wielobranżowa koncepcja projektowa i program funkcjonalno-użytkowy. Dokumenty mają być gotowe w połowie przyszłego roku. Umożliwią one wtedy złożenie wniosku o dofinansowanie inwestycji. Następnym krokiem – o ile uda się pozyskać fundusze z KPK – będzie ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie obu przepraw. Najwcześniejszy możliwy termin to koniec przyszłego roku. Budowa mogłaby w takim wypadku zakończyć się w roku 2026.
Przedłużenie ul. Hetmańskiej zostanie poprowadzone pod torami. Po ich drugiej (północnej) stronie, na Mileszkach, zostanie połączone z ul. Frezjową. Nowe bezkolizyjne skrzyżowanie zastąpi przejazd kategorii A przy Transmisyjnej, który zostanie zamknięty. Ulica Malownicza zyska natomiast wiadukt nad torami.
W obydwu miejscach kierowcy mają dziś do przecięcia cztery tory: obok siebie przebiegają tu dwutorowe linie 17 (Łódź Fabryczna – Koluszki) i 541 (Łódź Widzew – Łódź Olechów). Ze względu na intensywny ruchu (zwłaszcza na pierwszej z wymienionych) samochody, zwłaszcza w godzinach szczytu, ustawiają się tu w długie kolejki. Tereny na północ od torów (Mileszki, Wiączyń, Nowosolna) są obszarem intensywnie zabudowywanym domkami jednorodzinnymi, których mieszkańcy korzystają z przejazdów, by dotrzeć do centrum Łodzi. Ulicą Malowniczą kursuje linia autobusowa 91 z wariantami, a Transmisyjną – jeden z wariantów 58.
Oprócz korkujących się i rzadko rozmieszczonych przejazdów bolączką mieszkańców tej części Łodzi jest brak przystanku kolejowego. Pociągi nie zatrzymują się na ok. 5,5-kilometrowym odcinku Łódź Widzew – Łódź Andrzejów. W pobliżu przyszłego przedłużenia ul. Hetmańskiej znajduje się tymczasem duże osiedle mieszkaniowe na Janowie. Przy pobliskim węźle autostrady A1 powstają natomiast zatrudniające wiele osób centra logistyczne. Władze Łodzi deklarowały w ubiegłym roku
zabiegi o powstanie przystanku kolejowego Łódź Janów, który miałby być funkcjonalnie powiązany właśnie z wiaduktem i przedłużeniem ulicy.